تورم بر لبه تک‌رقمی شدن

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۷۹۵

گروه اقتصاد کلان

مرکز آمار شنبه هفته جاری با انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در اردیبهشت ماه سال جاری، از کاهش 4 دهم‌درصدی شاخص کل نسبت به ماه قبل خبر داد. براساس گزارش مرکز آمار تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در ماه گذشته به رقم 223 رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.8‌درصد کاهش داشته است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد شاخص کل تورم شهری در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 95، نسبت به دوره مشابه قبل 10.2‌درصد تغییر کرده که نسبت به تورم 10.8‌درصدی فروردین ماه 94 کاهش نشان می‌دهد، این در حالی است که همین شاخص در فروردین ماه سال جاری 95 تنها 0.4‌درصد نسبت به اسفندماه سال گذشته رشد داشته است. در بررسی‌های نقطه به نقطه این شاخص درمی‌یابیم که اگرچه تورم شهری در فروردین ماه سال جاری با رشدی برابر 4دهم ‌درصد همراه بود اما کاهش این شاخص در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته خود نشان از ادامه روند کاهشی تورم دارد که این اتفاق می‌تواند گواهی بر وعده تورم تک رقمی اقتصاد باشد. همچنان که محمدرضا نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم نیز اعلام کرده «این شاخص در سال جاری می‌تواند تک‌رقمی شود.» با این حال بسیاری از کارشناسان افتصادی معتقدند که تا اواخر نیمه اول سال جاری، رشد تورم به عدد 8.5‌درصد خواهد رسید.

بررسی‌های «تعادل» از گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری نشان می‌دهد که این شاخص‌ها روندهای یکسانی را نداشته و سیر نزولی و صعودی در روندهای شاخص قیمت‌ها به خوبی قابل مشاهده است. در این گزارش گروه‌های خوراکی غیر از نان و غلات روند کاهشی نسبت به ماه قبل خود داشته‌اند. گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در این گزارش با کاهش 1.5‌درصد نسبت به ماه قبل خود مواجه بوده که این مقدار کاهش، نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.8‌درصد و مجموع ماه‌های منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 4.6‌درصد و دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 8.5‌درصد افزایش داشته است. همچنین گروه گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها نیز نسبت به ماه قبل کاهش 1.5‌درصدی را تجربه کرده است. این گروه مهم خوراکی نسبت به ماه مشابه سال گذشته تنها 3.9‌درصد و مجموع ماه‌های منتهی به ماه اردیبهشت ماه سال جاری 4‌درصد رشد داشته است. اقلام خوراکی سریع‌المصرفی مانند سبزیجات نیز در این گزارش بیشترین کاهش را در بین همه گروه‌های بررسی شده داشته‌اند، به‌طوری که این اقلام در اردیبهشت ماه 9.2‌درصد کاهش داشته‌اند. گروه نان و غلات نیز برخلاف سایر اقلام خوراکی روند کاهش نداشته است. رشد تورم این گروه مهم در سبد کالاهای خانوار شهری، برابر 1.8‌درصد نسبت به ماه گذشته خود بوده این رقم نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز 8‌درصد اعلام شده است.

از سویی دیگر بیشترین رشد تورم بنابراین گزارش به بخش دخانیات اختصاص دارد که رقمی برابر 7.4‌درصد نسبت به ماه فروردین ماه سال جاری و 11.3‌درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته است. افزایش نرخ مالیات بر سیگار که چندی پیش به پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان اعلام شده بود، عامل اصلی رشد تورم این گروه از کالاهای مصرفی بوده است. سپس نان و غلات، هتل و رستوران‌ها بیشترین افزایش تورم نسبت به ماه گذشته را دارند. در این گزارش کاهش 3‌درصدی تورم آب، برق و گاز نیز جزو آمارهای مورد توجه در این گزارش بوده است. این در حالی است که این شاخص در گزارش فروردین ماه سال جاری کاهشی برابر با 2‌درصد بوده است. با این حال میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات نسبت به ماه قبل 8‌درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته این گروه، 11‌درصد است که نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال 94، 11.4‌درصد کاهش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر