زیرگذر اعداد

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۷۱۲

جمع‌آوری 2300 معتاد خیابانی در فاز دوم

مدیرکل بهزیستی استان تهران در تشریح اقدامات صورت گرفته در فاز دوم جمع‌آوری معتادان خیابانی، اظهار کرد: 2378 نفر در فاز دوم این طرح جمع‌آوری شده که حدود 1800 نفر آنان در 55 مرکز بهبودی و اقامتی میان مدت سازمان بهزیستی ساماندهی شدند. احمد دلبری ضمن بیان آنکه چالش اصلی استان تهران «اعتیاد» است، گفت: اعتیاد در حال حاضر به عنوان معضل اصلی استان تهران شناخته می‌شود و این در حالی است که مساله معتادان خیابانی موسوم به ماده 16 که تعداد آنها بر اساس آمارهای غیررسمی به 10 تا 15 هزار نفر می‌رسد نیز مشکلات بسیار زیادی را برای استان به وجود آورده است به‌طوری که بهزیستی ورود جدی به این عرصه داشته و در جهت کنترل آنها اقدام می‌کند. وی در ادامه تصریح کرد: بهزیستی استان تهران در 24 آذرماه سال 1394 در دو مرحله 4403 نفر معتاد خیابانی را از سطح استان جمع‌آوری و3389 نفر آنها را پس از طی مراحل غربالگری به 109مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت بهزیستی ارجاع داد. مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه ضمن تاکید برآنکه تمام این افراد به وسیله پزشکان و مددکاران غربال می‌شوند و این‌طور نیست که این معتادان را از کف خیابان یکسره و مستقیم به مراکز ترک اعتیاد منتقل کنیم، اظهار کرد: فاز دوم این طرح نیز از 9 اردیبهشت ماه به دستور دادستان تهران آغاز شده و تاکنون 2378 نفر در فاز دوم آن جمع‌آوری شده که حدود 1800 نفر آنان در 55 مرکز بهبودی و اقامتی میان مدت سازمان بهزیستی ساماندهی شدند. دلبری در ادامه ضمن بیان آنکه در مراکز اقامتی بهزیستی تیم‌های پزشکی، قاضی، تیم خدمات نظافتی حضور دارند و این مراکز از سوی سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و دادگستری نظارت می‌شوند، افزود: تست اعتیاد 528نفر از این معتادان به دلایل مختلف از جمله بیماری‌های روانی و کهولت سن منفی بوده و 165نفر نیز اتباع خارجی و بیگانه بودند و به این ترتیب به مراکز بهبودی و اقامتی میان‌مدت بهزیستی وارد نشده‌اند. وی در ادامه وضعیت استان تهران را در خصوص اعتیاد نامناسب دانست و گفت: استان تهران در خصوص رشد و شیوع اعتیاد وضعیت مناسبی ندارد به همین دلیل اقدامات جدی‌تری را می‌طلبد به‌طوری که بر اساس آمارهای غیررسمی 10 تا 15 هزار معتاد خیابانی در استان تهران حضور دارند که از این تعداد 60درصد از سایر استان‌ها به تهران مهاجرت کرده و 10درصد آنان نیز زنان هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در پایان ضمن تاکید بر آنکه بهزیستی به تعهدات خود در این طرح پایبند است، عنوان کرد: بهزیستی برای اجرای صحیح این طرح از تمام توان خود استفاده خواهد کرد و امیدواریم با این اقدامات دیگر شاهد بازگشت معتادان از مراکز به کف جامعه و خیابان نباشیم.

11میلیون جوان هرگز ازدواج نکرده‌اند

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: براساس آمار سال 94 با کاهش 5.4 درصدی آمار ازدواج نسبت به سال قبل آن و جمعیت بیش از 11میلیون نفری جوانان هرگز ازدواج نکرده در سن ازدواج مواجه هستیم. به گزارش ایسنا، علیرضا آوایی افزود: این وضعیت حاکی از این است که برای تحقق دومین بند از سیاست‌های کلی جمعیت یعنی رفع موانع ازدواج و تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، باید اقدامات اساسی انجام شود و ریشه برخی اقدامات را می‌توان در خانواده‌ها و فراهم کردن ازدواج آسان برای جوانان جست‌وجو کرد.

وی در ادامه گفت: در زمینه تحکیم بنیان و پایداری خانواده که از دیگر بندهای سیاست‌های کلی جمعیت است، علاوه بر اقدامات مربوط به توانمندسازی جوانان با تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و آموزش مهارت زندگی باید از فروپاشی خانواده‌ها براثر پدیده طلاق تا حد امکان پیشگیری کرد؛ چرا که آمارهای موجود در این زمینه پیام‌های مثبتی را ارائه نمی‌کند. رییس سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: لازم است برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرتبط با طلاق، گام‌های جدی برداشت. به‌طور قطع ترویج سبک زندگی اصیل اسلامی ایرانی می‌تواند، راهگشا باشد. چراکه آمارهای ما نشان می‌دهد در مناطقی از کشور که سبک‌های زندگی و آداب و رسوم اصیل حفظ و صیانت شده، آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق کمتر از سایر مناطق بوده است. آوایی در ادامه گفت: بازتوزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت و مدیریت مهاجرت با تاکید بر مولفه‌های هویت بخش ملی از جمله مباحث بسیار مهم مطرح شده در سیاست‌های کلی جمعیت است که به‌طور قطع اجرایی کردن سیاست‌های کلی آمایش سرزمین که پیش از این از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده می‌تواند زیرساخت‌های اولیه برای برنامه‌ریزی ملی و منطقه‌یی را فراهم کند. در این جهت سازمان ثبت احوال کشور با ثبت قانونی تغییر نشانی و زمینه تولید آمار جمعیتی به صورت مکان محور را فراهم کرده و در اولویت‌های کاری سال جاری خود قرار داده است. وی تاکید کرد: اجرایی کردن سیاست‌های کلی جمعیت، نیازمند قوانین مترقی و جامعه، ساختارهای اجرایی دقیق و کارآمد و برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند در این زمینه و همسویی تمام نهادها و دستگاه‌هایی اجرایی است. رییس سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سیاست‌های کلی جمعیت اظهار کرد: این سیاست‌ها مشتمل بر 14 بند است و به نظر می‌رسد هیچ یک از موضوعات مرتبط با تحولات جمعیتی در آن مغفول نمانده است و از جمله‌بندهای این سیاست به رفع موانع ازدواج، تحکیم خانواده، سبک زندگی اسلامی - ایرانی و ارتقای امید به زندگی می‌توان اشاره کرد. توجه ویژه به رصد تحولات و نتایج اجرای سیاست‌های کلی جمعیت، از بندهای ویژه این سیاست‌هاست که باعث شده سازمان ثبت احوال به عنوان یکی از اعضای نظام آماری کشور خود را موظف بداند تا در زمینه تقویت بیش از پیش پایگاه اطلاعات جمعیت کشور تلاش کند. وی افزود: در راستای بند اول سیاست‌های کلی جمعیت یعنی افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی در جهت جبران کاهش شدید باروری در سال‌های اخیر، لازم است گره‌های ذهنی و اجتماعی موجود در این زمینه رفع شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر