مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آغاز بهرهبرداری خط تولید سایپا در کشور الجزایر از پایان امسال خبر داد و گفت: قرارداد سایپا و سیتروئن خردادماه به امضا رسید.
به گزارش ایرنا مهدی جمالی روز گذشته افزود: پروژه الجزایر در راستای توسعه صادرات و برای برخورداری از حمایتهای ناشی از تولید در آن کشور از سال گذشته آغاز شده است. وی با بیان اینکه الجزایر دومین بازار بزرگ خودرو قاره آفریقا بعد از آفریقای جنوبی است، گفت: میزان سرمایهگذاری در این پروژه در مرحله نخست 16 میلیون دلار است که علاوه بر آن، به 33میلیون دلار سرمایه در گردش نیاز است؛ در کل حجم سرمایهگذاری حدود 50 میلیون دلار برآورد میشود. جمالی ادامه داد: در مراحل بعدی و با توسعه پروژه و دستیابی به ظرفیت تولید 20هزار دستگاه بهصورت سالانه، این مبلغ به 300 میلیون دلار افزایش خواهد یافت. وی سهم شرکت سایپا در این همکاری را 25 درصد و سهم طرف الجزایری را 75 درصد ذکر کرد. مدیرعامل سایپا افزود: محصولات مورد توافق برای تولید در الجزایر شامل پنج مدل خودرو سواری (تیبا، تیبا 2، ساینا، سایپا 111 و سایپا 131) و سه مدل وانت (پادرا، سایپا 151 و ریچ) و یک مدل خودرو تجاری است. جمالی گفت: این پروژه در چهار فاز اجرا میشود؛ ابتدا با مونتاژ ساده در سطح اس کی دی (SKD2 - قطعات نیمه کامل Semi Knocked Down) آغاز خواهد شد که تاکنون 100
دستگاه به همین منظور ارسال شده است و در فاز بعدی در سطح SKD خواهد بود؛ بدنه رنگ شده ارسال میشود و سایر قطعات در خط الجزایر تولید میشود. وی ادامه داد: در فاز سوم برخی قطعات، داخلیسازی خواهند شد و در فاز چهارم مونتاژ در سطح سیکیدی (CKD - قطعات کاملا منفصل Complete Knocked Down) انجام میشود؛ بدنه در الجزایر مونتاژ و رنگ میشود و مونتاژ خودرو نیز در آن کشور صورت میگیرد. جمالی گفت: قراردادهای ساخت داخل قطعات در الجزایر توسط شرکتهای قطعهساز گروه سایپا و همچنین خارج از گروه سایپا لحاظ شده است. وی اضافه کرد: به واسطه راهاندازی خطوط تولید، در کنار صادرات قطعات منفصه، صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان مقوله متفاوت در صادرات شکل میگیرد که زمینه جدیدی از فعالیتهای صادراتی را با ارزش افزوده فوقالعاده بالا مهیا میکند. جمالی گفت: شرکت سایپا با هدف افزایش میزان صادرات و برای برخورداری از منافع پیمانهای منطقهیی و تعرفههای ترجیحی بین کشورها، اقدام به تاسیس خطوط تولید در کشورهای سوریه، ونزوئلا، عراق و سودان کرده است؛ صادرات قطعات منفصله که پس از راهاندازی خطوط تولید صورت میگیرد از ثبات و استمرار بیشتری
نسبت به صادرات خودرو کامل برخوردار است. جمالی ادامه داد: مناطق دارای اولویت برای صادرات محصولات شرکت سایپا به ترتیب خاورمیانه، آفریقا، کشورهای سیای اس (CIS- کشورهای همسود) و امریکای لاتین است.
وی گفت: طبق برنامه پیشبینی شده برای صادرات سایپا در سال 95، تعداد 34 هزار دستگاه از تولیدات صادر میشود که این امر با ورود محصول جدید ساینا به سبد محصولات صادراتی و ارتقای محصولات کنونی برای تطابق با استانداردهای بینالمللی و گشایش بازارهای جدید صادراتی محقق میشود. به گزارش ایرنا، در دومین نشست کمیته مشترک ارزیابی همکاریهای صنعتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دموکراتیک مردمی الجزایر که سهشنبه شب با حضور وزیران صنعت ایران و الجزایر برگزار شد، دو کشور 19 یادداشت تفاهم امضا کردند که 15 مورد مربوط به همکاریهای خودرویی دو کشور بود.
امضای قرارداد با سیتروئن در خردادماه
جمالی همچنین در مورد همکاری با شرکت خودروسازی سیتروئن گفت: قرارداد همکاری با سیتروئن خردادماه امسال امضا میشود؛ همچنین سایت کاشان به عنوان محل اجرای همکاری دو شرکت نهایی شده است. وی ادامه داد: همکاریهای بینالمللی سایپا در مراحل خوبی قرار دارد و این شرکت با آرامش مذاکرات خود را ادامه میدهد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: براساس سیاستهای دولت، بهطور حتم باید طرف خارجی نیز سرمایهگذاری و صادرات داشته باشد. «محسن صالحینیا» معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در گفتوگو با ایرنا اعلام کرد: براساس آخرین مذاکرات با سیتروئن، حجم سرمایهگذاری مشترک در مرحله نخست 200 میلیون دلار برآورد شده است. منصور معظمی رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) پیش از این از نهایی شدن همکاری سیتروئن و سایپا خبر داده و گفته بود: حدود 18 تا 24 ماه آینده تولید مشترک سیتروئن و سایپا وارد بازار ایران میشود.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقرر شده است همکاری شرکت سیتروئن و سایپا به صورت مشارکتی برابر (50-50) باشد و جدیدترین مدلهای شرکت سیتروئن در این مجموعه تولید خواهد شد.
وی افزود: سرمایهگذاری در سایت کاشان شرکت سایپا، به عنوان آورده سایپا انجام خواهد شد.