روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۹۷

تایید طرح جرم سیاسی توسط شورای نگهبان؛ ایرنا شورای نگهبان طرح جرم سیاسی را باتوجه به اصلاحات انجام شده در مجلس شورای اسلامی، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست. اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان در این خصوص گزارش داد: طرح جرم سیاسی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم اردیبهشت ماه 1395 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ29 اردیبهشت ماه1395شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و باتوجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. در این طرح «جرم‌هایی که سیاسی محسوب نمی‌شوند»، همچنین «نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی» و «امتیازات متهمان و محکومان جرایم سیاسی» تببین شده است. براساس اصل١٦٨ قانون اساسی «رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیات منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط و اختیارات هیات منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون براساس موازین اسلامی معین می‌کند.»

حضور جهانگیری در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی‌شریف؛ ایسنا اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف حضور یافت. جهانگیری که دیروز به مناسبت پنجاهمین سالروز تاسیس دانشگاه صنعتی‌شریف به این دانشگاه آمده بود، در جلسه هیات امنای این دانشگاه شرکت کرد. معاون اول رییس‌جمهور همچنین پس از پایان این جلسه از بخش‌های مختلف دانشگاه صنعتی شریف بازدید کرد.

تایید صحت مرحله دوم انتخابات در همه حوزه‌ها جز «بندرلنگه» و «اهر»؛ فارس عضو حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد که نتایج دور دوم انتخابات در همه حوزه‌های باقیمانده جز «بندرلنگه» و «اهر» به تایید این شورا رسیده است. نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد که نتایج دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تمام حوزه‌های باقیمانده به تایید این شورا رسیده است. ابراهیمیان همچنین پیرامون نتایج انتخابات حوزه انتخابیه تبریز هم اظهار داشت: نتایج مربوط به حوزه انتخابیه تبریز همچنان در مرحله بازشماری است و پس از بازشماری، شورای نگهبان نظر خود را اعلام خواهد کرد.

بابک زنجانی همچنان در انفرادی است؛ ایلنا اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها گفت: بابک زنجانی همچنان در انفرادی است ولی با برخی مقامات قضایی ملاقات‌هایی در رابطه با باز گردانده شدن پول‌هایش داشته است. وی تاکید کرد: ما در تلاش هستیم بازدید نمایندگان مجلس و مسوولان کشوری را از زندان‌ها تسهیل کنیم تا اعتبارات لازم را در اختیار ما بگذارند.

موفقیت ایران در به تاخیر انداختن دستبرد 2میلیارد دلاری امریکا؛ ایسنا پایگاه خبری بریت بارت امریکا از به تاخیر افتادن اجرای حکم دیوان‌عالی امریکا مبنی بر پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم از محل دارایی‌های مسدود شده ایران خبر داد. آندراس‌ای فیشنکت، وکیل امریکایی از شرکت حقوقی چافتز لیندزی ال ال پی، در نامه‌یی که چهار مه ارسال شده از قاضی پرونده خواسته است تا بنا به درخواست بانک مرکزی ایران حکم تایید شده دیوان‌عالی امریکا علیه تهران را به تاخیر بیندازد و به این بانک فرصت مناسب برای پاسخگویی به شاکیان پرونده را بدهد. گفتنی است، شرکت چافتز لیندزی همچنان در تلاش است تا مانع از پرداخت این مبلغ شود.

رایزنی سنایی با نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه؛ ایسنا مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو با میخاییل باگدانوف، معاون وزیر و نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا دیدار و پیرامون مسائل خاورمیانه شامل سوریه، یمن و فلسطین بحث و تبادل نظر کرد. سنایی در این دیدار با اشاره به فضای پیچیده تحولات منطقه و اوضاع سوریه تصریح کرد که باید مشورت‌های میان دو کشور گسترش یابد. وی با اشاره به راهکار سیاسی حل بحران سوریه، از کارشکنی و تلاش‌های برخی گروه‌های معارضه مسلح و کشورهای منطقه در تضعیف و متزلزل کردن مذاکرات اخیر سوری - سوری در ژنو انتقاد کرد. باگدانوف نیز بر لزوم استمرار روند سیاسی تحولات سوریه، استمرار گفت‌وگوهای میان معارضه و دولت در کنار مبارزه با گروه‌های تررویستی تاکید کرد.

ساختار تحریم‌ها علیه ایران شکسته است؛ ایلنا محسن پاک‌آیین سفیر ایران در آذربایجان در همایش اقتصادی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان گفت: ساختار تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران شکسته شده و نظام تحریم فروپاشیده است. وی خطاب به فعالان اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: امروز به چند دلیل فرصت زیادی برای گسترش همکاری در حوزه‌های اقتصادی و به خصوص در بخش کشاورزی میان دو کشور وجود دارد. پاک‌آیین همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر تجار ایران در بسیاری از بانک‌های دنیا اعتبار اسنادی باز می‌کنند و شرایط لازم برای همکاری بخش‌های خصوصی فراهم است.

تحویل نخستین نیروگاه اتمی خاورمیانه به ایران؛ آنا شرکت دولتی روس اتم تایید کرد که تحویل نهایی واحد اول نیروگاه هسته‌یی بوشهر روز سه‌‌شنبه به طرف ایرانی انجام و مجوز فعال‌سازی این نیروگاه ارائه شده است. از این رو ساخت نخستین واحد انرژی هسته‌یی نه تنها در ایران، بلکه در سراسر خاورمیانه رسما به پایان رسید. یک منبع در آژانس انرژی هسته‌یی روسیه در این مورد گفت: این واحد برای آغاز دوره نگهداری در سپتامبر 2013 (شهریور 1392) تحویل شده بود و در 18 آگوست 2015 (27 خرداد 1394) پروتکل تحویل نهایی این واحد را با همه ملزومات آن به طرف ایرانی امضا کردیم و در 20 آوریل (31 فروردین) امسال سازمان انرژی اتمی ایران مجوز راه‌اندازی این واحد را تحویل گرفت.

نفوذ ایران و روسیه بر بشار اسد؛ ایسنا جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری خود با اشاره به اینکه روس‌ها از انتقال سیاسی در سوریه و اجرایی شدن قطعنامه شورای امنیت حمایت می‌کنند، گفت: ما می‌دانیم که روسیه روی بشار اسد (رییس‌جمهور سوریه) نفوذ دارد، همان‌طور که تهران دارد و ما امیدواریم که آنها از این اهرم فشار به صورتی سازنده در راستای قطعنامه در شورای امنیت و روند سیاسی که گروه بین‌المللی حمایت از سوریه بر سر آن توافق کرده‌اند، استفاده کنند.

مالدیو روابط خود با ایران را قطع کرد ؛ ایرنا دولت 328هزار نفری جزیره مالدیو در اقیانوس هند با ادعای اینکه «سیاست‌های ایران در خاورمیانه، به ضرر صلح و امنیت منطقه است»، تصمیم گرفت که روابط دیپلماتیک 40ساله‌اش را با ایران قطع کند. به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه مالدیو در بیانیه‌یی با اعلام این تصمیم افزود: صلح در خاورمیانه با صلح، ثبات و امنیت این کشور مرتبط است. به نوشته آسوشیتدپرس، تصمیم این کشور کوچک جمهوری در اقیانوس هند نشان‌دهنده نزدیکی روزافزون مالدیو به جناح تحت امر عربستان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر