ورود انرژی ایران به اروپا از دروازه بالکان

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۹۱

گروه ایران

هر روز که از زمان اجرایی شدن «برجام» می‌گذرد؛ تارهای ارتباطی ایران با جهان پیرامونی «قطورتر» از قبل تنیده می‌شود تا فرآیند بازگشت ایران به صحنه «اقتصاد بین‌المللی» با سرعت بیشتری انجام شود. این‌بار رییس‌جمهور «کرواسی» همراه با یک تیم تجاری پر و پیمان از فعالان بخش خصوصی این کشور در قالب هیات اقتصادی کشور کرواسی برای سفری 3روزه به تهران آمدند تا ساختار تازه‌یی از مناسبات ارتباطی و اقتصادی میان دو کشور شکل بگیرد. کشوری که در اذهان عمومی ایرانیان بیشتر با مربیان کرواتی که به فوتبال ملی و باشگاهی ما صادر کرده، شناخته می‌شود، این‌بار برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی یک تیم بزرگ سیاسی و اقتصادی را راهی ایران کرده است. تیم اقتصادی کرواسی را نمایندگانی از وزارتخانه‌های انرژی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و وزارت کار تشکیل می‌دهند که در این سفر علاوه بر دیدار با مقام‌های بلندپایه کشورمان، دیدار‌هایی را نیز با صاحبان صنایع و شرکت‌های ایرانی انجام خواهند داد. مراسم استقبال رسمی از کولیندا گرابار کیتاروویچ رییس‌جمهوری کرواسی روز گذشته در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد با حضور روحانی انجام شد. روحانی و کیتاروویچ پس از آن در مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور شرکت کردند. رییس‌جمهوری کرواسی در ادامه برنامه‌های دیروز خود در نشست فعالان اقتصادی ایران و کرواسی و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور شرکت کرد. روسای جمهور دو کشور برای تعمیق روابط و مناسبات ایران و کرواسی، دو سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی و یادداشت تفاهم همکاری‌های اتاق بازرگانی ایران و کرواسی اسنادی بود که توسط مقامات ارشد تهران و زاگرب امضا شد. روحانی و کیتاروویچ بعد از امضای این اسناد همکاری روبه‌روی رسانه‌های گروهی ایستادند و درباره توسعه مناسبات دوجانبه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.


کرواسی دروازه ارتباط ایران با اروپا

روسای جمهور ایران و کرواسی بر اراده جدی دولت‌های خود برای توسعه و تحکیم روابط دوجانبه و نیز همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی تهران- زاگرب به‌ویژه درراستای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تاکید کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی روز گذشته پس از مراسم امضای اسناد همکاری میان دو کشور، در نشست مشترک خبری با «کولیندا گرابار کیتاروویچ»، از کرواسی به‌عنوان کشور دوست ایران در منطقه بالکان یاد کرد و اظهار داشت: «ایران بلافاصله استقلال کرواسی را به رسمیت شناخت و از همان زمان روابط خوب و دوستانه‌یی بین دو کشور برقرار بوده است. کرواسی به‌دلیل داشتن مشترکات تاریخی و فرهنگی با ایران و جایگاه و موقعیت جغرافیایی که از آن برخوردار است، می‌تواند دروازه‌یی برای ارتباط ایران با اتحادیه اروپا باشد.» رییس‌جمهور بااشاره به اینکه روابط تهران-زاگرب در طول چند سال گذشته به‌دلیل تحریم‌ها، متناسب با ظرفیت‌های دو کشور نبوده است، گفت: «حضور یک هیات عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری کرواسی در این سفر، نشانگر اراده سیاسی دولت کرواسی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران است. در جریان این سفر تصمیم گرفتیم روابط دو کشور را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، به‌ویژه در حوزه انرژی و حمل‌ونقل هر چه بیشتر توسعه دهیم.» روحانی با بیان اینکه در جریان گفت‌وگو با همتای کروات خود، ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه روابط و سرمایه‌گذاری‌های مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: «دو طرف علاوه بر مسائل اقتصادی، علاقه‌مندی خود را برای توسعه روابط علمی، فناوری و دانشگاهی، مورد تاکید قرار دادند.»

کرواسی می‌تواند مسیر انتقال انرژی باشد

کولیندا گرابار کیتاروویچ رییس‌جمهوری کرواسی نیز در این نشست مشترک خبری، سفر به تهران را نقطه عطفی در ایجاد و توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه اقتصادی دانست و اظهار داشت: همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کرواسی در سطح رضایت‌بخشی قرار ندارد و امروز فضای بیشتری برای توسعه همکاری‌ها ایجاد شده که باید از آن استفاده کنیم.

رییس‌جمهوری کرواسی بااشاره به اینکه زاگرب از اهداف ایران برای مدرن کردن صنعت و زیرساخت‌های اقتصادی خود آگاه است، اظهار داشت: «شرکت‌های جمهوری کرواسی می‌توانند در تمام این زمینه‌ها با شرکت‌های ایران همکاری کنند.»

کیتاروویچ خاطرنشان کرد: «کرواسی می‌تواند مسیر بسیار خوبی برای انتقال انرژی ایران به اتحادیه اروپا باشد.»

رییس‌جمهوری کرواسی در ادامه به همکاری دو کشور درخصوص مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: «ایران از نقش کلیدی در منطقه برخوردار است و کرواسی به‌عنوان عضو اتحادیه اروپایی از اقدامات ایران در کاهش تنش در منطقه حمایت می‌کند.»

گسترش مناسبات پولی و بانکی

قبل از کنفرانس خبری مشترک روسای جمهور ایران و کرواسی در نشست هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور شرکت کردند و تصویری از ساختار ارتباطی و اقتصادی برنامه‌ریزی شده را ارائه کردند. تصویری که در آن اقتصاد نقش اصلی را بازی می‌کند و توسعه مناسبات اقتصادی در بخش‌هایی چون انرژی، حمل‌ونقل و ارتقای روابط پولی و بانکی متبلور می‌شود. روحانی در این نشست بااشاره به اراده‌ جدی دو دولت ایران و کرواسی برای توسعه، تقویت و تحکیم روابط و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی میان دو کشور، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در این راستا تاکید کرد. کیتاروویچ هم این سفر را فرصتی برای توسعه مناسبات دو کشور ارزیابی کرد و از کرواسی به‌عنوان شریک خوب ایران در اتحادیه اروپا نام برد.

رییس‌جمهور ایران در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و کرواسی، بااشاره به آمادگی ایران برای انتقال تجربیات و خدمات فنی و مهندسی به کرواسی، توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور را نیازمند گسترش مناسبات پولی و بانکی میان دو کشور برشمرد و افزود: «ایران و کرواسی باید قوانین و مقررات موجود را برای ایجاد بسترهای لازم در زمینه همکاری هر چه بیشتر و بهتر کارآفرینان و فعالان اقتصادی تسهیل کنند.» روحانی همچنین توسعه روابط علمی و فرهنگی، مناسبات دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، فعال شدن کرسی‌های آموزش زبان دو کشور در دانشگاه‌های ایران و کرواسی، تقویت روابط در زمینه‌ فناوری‌های نو، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و آی‌تی و توسعه گردشگری و ارتباط مردم دو کشور را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: ایران و کرواسی باید در مجامع بین‌المللی حامی یکدیگر بوده و روابط و رایزنی نزدیکی با هم داشته باشند. رییس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد که با تلاش مسوولان دو کشور در راستای توسعه همه‌جانبه مناسبات ایران و کرواسی، در پایان سال2016 شاهد افزایش رقم مبادلات تجاری بین دو کشور باشیم.


مصمم به توسعه روابط با ایران هستیم

کولیندا گرابار کیتاروویچ رییس‌جمهوری کرواسی نیز در این نشست با تقدیر از استقبال گرم دولت ایران روابط تهران- زاگرب را دوستانه و مثبت ارزیابی کرد و افزود: «ایران می‌تواند به کرواسی به‌عنوان دوست و شریکی خوب در اتحادیه اروپا نگاه کند. مبادلات تجاری دو کشور که در سال‌های گذشته کاهش یافته، باید با تلاش مسوولان و برنامه‌ریزی مناسب ارتقا پیدا کند.» رییس‌جمهوری کرواسی بااشاره به اینکه دستاورد ایران در رسیدن به توافق مذاکرات هسته‌یی نشان داد که دستیابی به دشوارترین مسائل از طریق گفت‌وگو امکان‌پذیر است، گفت: «این توافق فضای بسیار خوبی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و بین‌المللی میان دو کشور به وجود آورده که باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.» کیتاروویچ با تاکید بر اینکه «مصمم به توسعه روابط با تهران هستیم»، افزود: «کرواسی از توسعه همکاری‌ها و روابط اتحادیه اروپا با ایران استقبال کرده و از آن حمایت می‌کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر