صادرات گاز به حاشیه خلیج فارس در گرو رضایت سعودی‌ها

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۸۰

گروه انرژی|

همزمان با اعلام خبر تحویل خط لوله صادرات گاز ایران به عراق به بهره‌بردار این طرح، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگویی افشا کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس برای وارد کردن گاز از ایران به دنبال جلب رضایت عربستان هستند و مشکلات فعلی میان ایران و عربستان به نوعی مانعی بر سر راه تحقق صادرات گاز ایران شده است.

خط لوله صادرات گاز به عراق به بهره‌بردار تحویل شد تا گام نهایی برای آغاز ارسال گاز به این کشور برداشته شود. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران روز گذشته با بیان اینکه از ابتدای امسال امکان صادرات گاز به عراق مهیا شده است، گفت: چندی پیش تزریق گاز به بخش پایانی خط لوله صادراتی انجام و هم‌اکنون نیز این خط به بهره‌بردار پروژه تحویل شده است.

حمیدرضا عراقی گفت: براساس برنامه پنجم توسعه یکی از تکالیف شرکت ملی گاز ایران صادرات گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی با اشاره به انجام مذاکرات گازی با برخی از این کشورها گفت: مذاکرات طولانی‌مدتی بین ایران و برخی از این کشورها انجام شد و برخی از آنها نیز نزدیک به انعقاد تفاهم نامه بود. معاون وزیر نفت گفت: به دلیل شرایط سیاسی ایجاد شده بین ایران و عربستان متاسفانه باوجود نیاز این کشورها به گاز ایران مذاکرات متوقف شد زیرا این کشورهای عربی سعی کردند تا رضایت عربستان را بدست آورند به همین دلیل اگر شرایط سیاسی بین ایران و عربستان بهبود پیدا کند می‌توان امیدوار به پیگیری مجدد مذاکرات بود. از سویی روز گذشته شانا به نقل از حسن منتظر تربتی نوشت: تاسیسات اندازه‌گیری نیز در مرز ایران و عراق آماده و بخش اولیه آن به بهره‌بردار تحویل شده است. وی در ادامه به پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: خط لوله ایرانشهر_ زاهدان ازجمله پروژه‌های فعال شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به شمار می‌رود که با شتاب در جریان است. تربتی ادامه داد: مهم‌ترین عامل برای اجرای خطوط گاز، تامین لوله آن است که خوشبختانه این ملزومات تهیه و تامین شده است و خط لوله ایرانشهر_ زاهدان ازجمله پروژه‌هایی به شمار می‌رود که بدون وقفه دنبال می‌شود و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر