افزایش 254 درصدی صادرات پلی‌اتیلن به اروپا

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۷۹

گروه انرژی| الچین یوسفی|

حدود یک ماه از دهمین نمایشگاه ایران پلاست، مهم‌ترین رویداد حوزه پلیمر در ایران می‌گذرد و اخبار از این حکایت می‌کند که صادرات پلی‌اتلین ایران به اروپا 254درصد افزایش یافته است. این اتفاق می‌تواند در جریان رفت و آمدهای فراوان هیات‌هایی از کشورهای مختلف به ایران طی ماه‌های پس از تحریم صورت گرفته باشد. گروه‌هایی که در حوزه پتروشیمی و پلیمر، فرصت نمایشگاه IPF سال گذشته و نمایشگاه ایران پلاست امسال را داشتند. مسوولان دولتی ایران مدعی بودند که استقبال شرکت‌های خارجی از هر دو این نمایشگاه‌ها در این دوره نسبت به دوره‌های قبلی قابل توجه بوده است. به گزارش«تعادل» روز گذشته پلاتس نوشت که واردات پلی اتیلن اتحادیه اروپا از ایران در سه ماه ابتدایی سال 2016 به 42.494میلیون تن رسیده است. در واقع واردات این محصول شیمیایی در سه ماه ابتدایی سال 2016 نسبت به مدت مشابه در سال 2015 افزایش 254درصدی را تجربه کرده است. البته به نظر می‌رسد این واردات می‌تواند افزایشی بیش از این را نیز تجربه کند. به گزارش«تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلاتس طبق اعلام منابع صنعتی«محدودیت‌های نقل و انتقال دلار به ایران و جابه‌جایی یورو با دلار در معاملات، عاملی برای این شده که برای شروع تجارت با کشورهای اروپایی پتروشیمی را مد نظر قرار دهد».

این پایگاه خبری همچنین می‌نویسد:« تولید‌کنندگان ایرانی محصولات پتروشیمی به آرامی درحال تلاش برای توسعه شبکه نت‌ورکی در اروپا هستند از طرفی معامله‌گران زیادی از منطقه خاورمیانه علاقه‌مند به حمل و نقل محصولات پتروشیمی به اروپا هستند». البته ایران در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی با برخی از چالش‌های داخلی مواجه است. یکی از این چالش‌ها که تاکنون بارها در صحبت‌های بزرگان این عرصه مورد انتقاد قرار گرفته است، مساله برند PCC یا همان شرکت بازرگانی پتروشیمی؛ چالش مورد اشاره این دسته از کارشناسان پتروشیمی است. PCC پیش از آغاز موج واگذاری‌های ناگهانی مجتمع‌های پتروشیمی، شرکتی دولتی محسوب می‌شد و طی سال‌های طولانی فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی به برندی معتبر در بازار بین‌المللی پتروشیمی تبدیل شده بود. با واگذاری این شرکت اما اختلاف‌ها آغاز شد. مجتمع‌های مختلف پتروشیمی اغلب در زمینه صادرات محصولات خود از طریق شرکت بازرگانی پتروشیمی با این شرکت اختلاف‌هایی دارند.

این مساله تاکنون توسط بیژن زنگنه وزیر نفت، عباس شعری‌مقدم مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حسن پیوندی قائم مقام این شرکت مورد گوشزد قرار گرفته است. آنها به نوعی اعتقاد داشته و پیشنهاد می‌دادند که برند بازرگانی پتروشیمی دوباره به دولت بازگردانده شده و دولت بتواند با نظم و اعتبار بیشتری صادرات محصولات پلیمری و پتروشیمی را پیش ببرد. غلامحسین نجابت، مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی اما در آن زمان در گفت‌وگویی با «تعادل» نظر خود را در این زمینه اینگونه مطرح کرد: «حتی اگر شرکت بازرگانی پتروشیمی در اختیار دولت باقی می‌ماند بخش خصوصی باز هم ترجیح می‌داد که خود مسوولیت فروش محصولات خود را به عهده بگیرد و این مسوولیت را به دولت نمی‌سپرد. اساسا آزادی عملی که اکنون در دست مجتمع‌های پتروشیمی است از نظر من قابل انتقاد نبوده و به نفع صنعت است. این شرکت‌ها با چشیدن طعم تلخ فعالیت‌های انفرادی در نهایت به این بلوغ خواهند رسید که هماهنگی و اتحاد با یکدیگر به نفع خودشان است.»

اکنون افزایش حجم صادرات محصولات پلیمری ایران به طور قطع در زمینه افزایش این بلوغ در همکاری مشترک شرکت‌های پتروشیمی نیز نقش داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر