گروه صنعت| آزادسازی قیمت خودرو باعث کاهش بهرهوری خودروسازان خواهد شد. نایبرییس انجمن ملی بهرهوری با اشاره به این موضوع گفت: براساس محاسبات بانک مرکزی طی 40سال گذشته شاخص بهرهوری در کشور تنها 0.04درصد رشد داشته است. به عبارتی در 40سال اخیر اقدامی برای افزایش سرانه ارزش افزوده به جمعیت کشور صورت نگرفته و از منابع مالی به درستی استفاده نشده است. فرشید شکرخدایی با بیان اینکه تجربه نشان داده هر زمان که درآمد نفتی افزایش یافته اقدام مهمی برای ارتقای بهرهوری انجام نشده است، افزود: در تمام برنامهها رشد اقتصادی چند درصدی پیشبینی شده، اما تا به امروز چون نتوانستهایم در بخش سرمایهگذاری مناسب و نیروی انسانی اقدام مهمی را انجام دهیم این اهداف محقق نشده است. نایبرییس انجمن ملی بهرهوری بر لزوم استفاده از سرمایههای فعلی کشور پرداخت و گفت: به جای سرمایهگذاریهای جدید باید وابستگی کشور را به درآمدنفتی کاهش و به توسعه سایر بخشها توجه کنیم. براساس مطالعات انجام شده، بهرهوری 1200شرکت صنعتی و معدنی در سال 93 نسبت به سال92 کاهش داشته است و در شرایطی که رشد اقتصادی 8درصدی محقق نشده، بهرهوری نیز نتوانسته رشد مناسبی داشته باشد. شکرخدایی با بیان اینکه طی 10سال اخیر کنترل قیمتها باعث شد تا شرکتهای خودروساز مجبور به افزایش بهرهوری تولید شوند، افزود: این امر باعث شده تا بهرهوری در صنعت خودرو 50 تا 60درصد رشد داشته باشد، اما متاسفانه هنوز به متوسط بهرهوری خودروسازان جهانی نرسیدهایم. وی با اشاره به اینکه بهرهوری در صنعت قطعهسازی بیشتر از صنعت خودروسازی بوده است، گفت: قطعهسازان در 10سال گذشته بیشتر از خودروسازان تحت فشار بودند و قیمت تولیداتشان را کنترل کردند، به همین دلیل افزایش بهرهوری در صنعت قطعهسازی بیشتر بوده است. نایبرییس انجمن ملی بهرهوری راهکار اصلی برای افزایش بهرهوری صنعت خودرو، کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو دانست و اظهار داشت: در حال حاضر که بازار خودرو انحصاری است و رقابتی در این بازار وجود ندارد، آزادسازی قیمت خودرو باعث کاهش بهرهوری خودروسازان خواهد شد. وی افزود: در صورت آزادسازی قیمت خودرو، تولیدکننده تمرکز زیادی بر قیمت تمامشده و بهرهوری عوامل تولید نخواهد داشت، در حالی که اگر قیمت کنترل شود، توجه تولیدکننده بر موضوع ورودی و قیمت تمام شده بیشتر خواهد شد تا فروش کارخانه افزایش یابد.