سهم‌خواهی تجاری این‌بار از کروات‌ها

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۷۱

گروه تجارت| بار دیگر، هیاتی خارجی به ایران آمد و اتاق بازرگانی ایران که خود را پارلمان بخش خصوصی می‌خواند، میزبان این هیات شد. این رسم، تقریبا هر هفته در حال تکرار است و می‌توان پیش‌بینی کرد که هر نشست، چه دستاوردی خواهد داشت؛ «مذاکره برای معرفی ظرفیت‌ها و دیگر هیچ!» تکرار مکررات در این نشست‌ها، به جایی رسیده که حتی صدای گلایه بعضی اعضای بخش خصوصی درآمده که اتاق صرفا به واسطه‌یی برای معرفی ظرفیت‌های ایران به طرف خارجی تبدیل شده و فقط حکم همراه و ملازم دولت را دارد؛ نه تعیین‌کننده در به نتیجه رسیدن مذاکرات و عقد قراردادها، حال اینکه اساسا این مذاکرات در نهایت چه عایدی خواهد داشت، خود جای سوال دارد. در هر حال، هیات‌های تجاری مختلف با شناسایی بازار ایران، آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اعلام و اشتیاق خود را در این زمینه با امضای یادداشت‌های تفاهم نشان داده‌اند، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ورود این هیات‌های اقتصادی به ایران، تنها سودی که به همراه داشته این است که «مدال افتخار میزبانی را به گردن مسوولان اتاق بازرگانی انداخته است»؛ چراکه هیچ اقدام موثری برای زمینه‌سازی ورود سرمایه‌گذاران خارجی در ایران فراهم نشده است. اگرچه «محسن جلال‌پور» به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران در این گردهمایی معتقد است که حضور هیات‌های خارجی در کشور و امضای تفاهمنامه‌های متعدد به تنهایی نمی‌تواند موجب بهره‌وری تجاری و اقتصادی میان کشورها باشد، اما آن چیزی که عملا عاید کشور شده، نشان از این است که فعلا به امضای تفاهمنامه‌ها بسنده کرده‌ایم. در هر حال، روز گذشته رییس‌جمهور کرواسی نیز در صدر هیاتی به اتاق ایران آمد.


ورود کرواسی به ایران با کلی ادعا

خانم «کالیندا گرابار کیتارویچ»، رییس‌جمهور کرواسی در این گردهمایی با بیان اینکه این مذاکرات می‌تواند سرآغاز همکاری‌های بیشتر میان ایران و جمهوری دموکرات کرواسی باشد، گفت: ملاقات بسیار صمیمانه با رییس‌جمهور ایران و فعالان اقتصادی این کشور، فرصت مناسبی در اختیار ما قرار می‌دهد تا انگیزه بیشتری برای برقراری روابط تجاری دوجانبه برقرار کنیم. به گفته وی، تروریسم و افراط‌گرایی دو موضوع مهمی بود که در دیدار با رییس‌جمهور ایران مطرح شد و امروز نیز تفاهمنامه‌یی در زمینه‌های مختلف اقتصادی میان سران دو کشور به امضا رسید. وی تاکید کرد که جمهوری کرواسی تمام تلاش خود را برای افزایش سطح تجارت با ایران به کار خواهد گرفت و اگرچه این دو روابط دوستانه‌یی با یکدیگر داشته‌اند، اما از این پس روابط تجاری و اقتصادی دو طرف چشم‌انداز روشنی را پیش‌روی اقتصاد دو کشور قرار خواهد داد. رییس‌جمهور کرواسی افزود: دولت کرواسی فعالیت‌های مقامات ایران در زمینه برداشته شدن تحریم‌ها را دنبال کرده و حضور هیات‌های خارجی ازجمله هیات اقتصادی کرواسی در ایران ثمره عمل به تعهدات هسته‌یی این کشور است. وی در ادامه با بیان اینکه کرواسی متعهد به اجرای تعهدات خود در زمینه اقتصادی با ایران است، گفت: ما متعهد می‌شویم که برای تحکیم و تثبیت روابط خود با ایران ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خود را تکمیل کنیم؛ چراکه من و سرمایه‌گذاران کرواسی آشنایی کاملی با پروژه‌های مدرنیزه داریم و از این رو آمادگی کامل برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های داروسازی، کشتی‌سازی، ساخت‌و‌ساز، حمل و نقل و بخش‌های دیگر وجود دارد و دولت کرواسی می‌تواند به خوبی به همه چالش‌های اقتصادی ایران پاسخ دهد. به گفته وی، دولت کرواسی و سرمایه‌گذاران این کشور توانایی پوشش و سرمایه‌گذاری در کل خاورمیانه را دارد. در ادامه، محمدرضا نعمت‌زاده این گردهمایی با بیان اینکه ایران و کرواسی از دیرباز روابط دوستانه و حسنه‌یی با یکدیگر داشته‌اند، گفت: ما با در اختیار داشتن ظرفیت‌های دولتی این قول را می‌دهیم از هرگونه همکاری در زمینه گسترش همکاری اقتصادی و تجاری با جمهوری کرواسی دریغ نکنیم. به گفته وی، درحال حاضر چند مانع مختصر در مسیر گسترش این روابط وجود دارد که بی‌تردید با پیگیری دولت کرواسی و دولت ایران، این موانع نیز در آینده‌یی نزدیک از پیش‌روی تجار دو کشور رفع خواهد شد، اما نباید فراموش شود که این امر نیازمند همکاری مشترک و مجدانه دو کشور است.


تشریح دوباره ظرفیت‌های ایران

در ادامه این مراسم محسن جلال‌پور، رییس اتاق ایران نیز گفت: کرواسی طی چند سال اخیر نسبت به گسترش روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی با ایران اشتیاق زیادی از خود نشان داده و حتی در زمان تحریم‌ها نیز ایران و کرواسی همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند و این روابط مبتنی بر احترام و درک متقابل بوده است. به گفته وی، اکنون و در دوران پس از توافق هسته‌یی و با عنایت به ظرفیت بالقوه بسیار وسیع و متنوع برای همکاری بین دو کشور و منافع مشترک، چشم‌انداز روشن و امیدبخشی در انتظار روابط ایران و کرواسی است. وی تاکید کرد که توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران و کرواسی برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور مناسب است که باید از این فرصت‌ها برای گسترش همکاری اقتصادی بهره برد و زمان را از دست نداد و به نظر می‌رسد از زمان توافق هسته‌یی تاکنون، فرصت‌های زیادی از دست رفته است. جلالپور با بیان اینکه ایران در منطقه دارای جایگاه مقتدری در روابط با کشورهای همسایه و CIS است که می‌تواند بازار بالقوه وسیعی در این راستا باشد و افزود: موقعیت جغرافیایی این کشور می‌تواند به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، عامل مهمی برای رشد و توسعه مناسبات باشد؛ علاوه بر این، باتوجه به ذخایر غنی معادن در کشورمان، تقریبا در تمامی زمینه‌ها امکان همکاری میان دو کشور وجود دارد. وی خطاب به مهمانان حاضر در گردهمایی به‌ویژه مهمانان کروات گفت: گاهی در مناسبات کشورها فراز و نشیب‌هایی وجود دارد، اما امروز سرآغاز فصل جدیدی از همکاری‌های میان تهران و زاگرب است و چشم‌انداز این آغاز مجدد نیز به دلیل توافق هسته‌یی بسیار روشن است و باید به سرعت زمان‌های هدررفته در گذشته را برای گسترش همکاری‌ها جبران کرد. وی بر مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط به عنوان موتور روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: هیات‌های تجاری دو کشور برای بهره‌برداری هرچه بیشتر می‌توانند با سفر به مناطق مختلف تجاری و صنعتی ایران و کرواسی از نزدیک با ظرفیت‌های موجود در آن مناطق آشنا شوند. جلالپور افزود: مردم ایران احترام ویژه‌یی برای فرهنگ مردم کرواسی قائل‌هاستند و ایران نمی‌خواهد صرفا در روابط آینده با کرواسی بر مقوله اقتصاد متمرکز باشد، بلکه به دنبال توسعه روابط فرهنگی و علمی تکنولوژی دانشگاهی و گردشگری نیز هستیم که می‌تواند نقش بسزایی در افزایش همکاری‌های دوجانبه داشته باشد. وی در پایان گفت: باید روی آینده روابط متمرکز شد تا بتوان با استفاده بهینه از فرصت‌های جدید، نقشه راه مناسبی برای روابط و همکاری‌ها که در بردارنده منافع مشترک باشد، تعریف و ترسیم کرد و در همین راستا سفر رسمی رییس‌جمهور کرواسی فرصت مغتنمی خواهد بود و می‌تواند فصل جدید ی را در روابط دو کشور بگشاید.


کمیسیون مشترک اقتصادی با کرواسی

«دار کوهرت» وزیر کارآفرینی و صنایع کوچک کرواسی هم در این نشست گفت: پیشنهاد می‌کنیم سالانه در دو نوبت کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و کرواسی برپا شود، همچنین همکاری بین شرکت‌های بازرگانی و کارگاه‌های صنایع کوچک و متوسط دو کشور ایجاد و گسترش یابد. وزیر کارآفرینی و صنایع کوچک کرواسی یادآور شد: زمینه‌های همکاری صنعتی ما با ایران می‌تواند در رشته‌های صنعتی همچون صنایع غذایی، کشاورزی، الکترونیک، کشت محصولات کشاورزی و گردشگردی باشد. کوهرت با بیان اینکه کرواسی وارد‌کننده نفت، گاز، پلی اتیلن و سایر محصولات پتروشیمی است، خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند یکی از مقاصد وارداتی کرواسی باشد. «تومیسلاویچ» وزیر اقتصاد کرواسی هم در این نشست اعلام کرد: زاگرب برای گسترش روابط تجاری و رفع موانع آن به ایران آمده‌ایم و باید سطح مبادلات تجاری خود را از وضعیت کنونی ارتقا دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر