اعلام اولویت‌های سیاستی در ترابری بین‌المللی

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۶۶

برقراری پرواز مستقیم به آسیای میانه حمایت مالی می‌شود

منابع مالی خارجی به کمک راه‌اندازی لیزینگ می‌آید

گروه راه و شهرسازی

تنها 4 ماه از اجرایی شدن برجام گذشته است، اما در همین مدت اندک نشانه‌های فراوانی از خروج ایران از انزوا دیده می‌شود. آسان شدن مبادلات مالی و تجاری، سفرهای مکرر هیات‌های سیاسی و تجاری، تمایل تولید‌کنندگان سایر کشورها به بازار کشور و ورود سرمایه خارجی به پروژه‌های داخلی ایران را می‌توان در زمره این نشانه‌ها برشمرد. با گسترش روابط بین‌المللی ایران، راه‌های جدید برای درآمدزایی کشور گشوده شده است. هریک از دستگاه‌های دولتی، سعی داشته‌اند به نحوی از این فرصت برای معرفی راهکارهای جدید کسب درآمد برای کشور استفاده کنند. اما در این میان گویا وزارت راه و شهرسازی از اقبال بیشتری برخوردار بوده است. تقریبا روزی نیست که خبری جدید در حوزه حمل و نقل به گوش نرسد. خبرهایی که یا شامل گسترش و بهسازی زیرساخت‌ها هستند یا از جذب سرمایه خارجی و پیداکردن بازاری نو حکایت دارند و به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم، افزایش درآمد بخش ترابری کشور را نوید می‌دهند. در ادامه همین روند تسلسلی اخبار، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به تازگی از دو تحول جدید در حوزه حمل و نقل گفته است. گفته‌هایی که از حمایت دولت از گسترش خطوط پروازی جدید به آسیای میانه و ایجاد امکان لیزینگ بین‌المللی در حوزه حمل و نقل ریلی خبر دارند.

عباس آخوندی در نخستین جلسه شورای‌ عالی هواپیمایی در سال 1395 با اشاره به اهمیت برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و کشورهای آسیای میانه گفت: «آمادگی داریم برای برقراری پروازهای مستقیم با کشورهایی که توجیه اقتصادی ندارند برای چند ماه ابتدایی، سیاست‌های تشویقی اعمال کنیم.»

به گزارش ایلنا، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برقراری پروازهای مستقیم با کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان از نظر اقتصادی، سیاسی و ترانزیت برای کشور دارای منافع است، گفت: «ممکن است در ماه‌های اول این پروازها برای ایرلاین‌ها اقتصادی نباشد اما با گذر زمان و جذب بازار می‌توان راه‌اندازی این پروازها را اقتصادی کرد.»

آخوندی همچنین به اهمیت دسترسی به اینترنت در فرودگاه‌ها اشاره کرد و افزود: «این موضوع مهمی است که باید نسبت به رفع این کمبود با در نظر گرفتن مسائل امنیتی فضای سایبری اقدام شود». وی خواستار پیگیری دسترسی مسافران به اینترنت و روزنامه‌ها در فرودگاه‌ها و همچنین در داخل هواپیما هنگام پروازهای داخلی شد و اظهارداشت: «این سوال مطرح است که چرا حتی یک کیوسک فروش روزنامه در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور وجود ندارد. ضرورت دارد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد.»

کمک خارجی به ایجاد نهاد لیزینگ ریلی

هرچند، چند صباحی است که حوزه هوایی شاهد تحولات فراوانی است، اما گفته‌های جدید آخوندی به حوزه هوایی خلاصه نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اخبار جدیدی که در حوزه حمل و نقل اعلام کرده است، از ایجاد لیزینگ در بخش ریلی با همکاری خارجی‌ها خبر داد و گفت: «صندوق توسعه حمل و نقل توسط مجلس تصویب شده که با ابلاغ قانون آن می‌توانیم یک نهاد لیزینگ در حوزه ریلی را پایه‌گذاری کنیم.»

به گزارش تسنیم، آخوندی درباره ورود سرمایه خارجی به حوزه ریلی کشور گفت: «نام‌آوران بزرگ صنعت ریل جهان در نمایشگاه حمل ونقل ریلی حضور یافته و در حال ارزیابی بازار و تبادل تجاری و دانش فنی با سازندگان ایرانی هستند. خوشبختانه خیلی از تولیدکنندکان داخلی مذاکرات زیادی با همتایان خارجی داشته‌اند. مساله مهم صنعت ریلی تامین مالی است، وزارت راه فقط تامین‌کننده زیرساخت است و بقیه صنعت خصوصی شده است. از این رو تامین مالی در بازار خصوصی برای سیستم‌های واگن‌های باری، مسافری، لکوموتیو و توسعه ظرفیت مهم است.»

وی ادامه داد: «در مذاکره با شرکت‌های خارجی آنها بیشتر دنبال سیستم‌های اجاره و اجاره به شرط تملیک هستند که بتوانند نهادهایی به نام لیزینگ در حوزه حمل و نقل ریلی را در ایران پایه‌گذاری کنند و باید به این سمت برویم. اگر منتظر باشیم شرکت‌های ریلی ما سفارش بدهند، باید بدانیم که آنها توان مالی بسیار محدودی دارند و حجم سفارشات آنها نیز محدود خواهد بود.»

آخوندی با بیان اینکه کشور باید به فکر سفارش انبوه باشد، گفت: «در سطح دولت با محدودیت منابع مواجه هستیم و الان سفارش‌دهنده نیست. این یک محدودیت در صنعت ریلی است و امیدواریم، بتوانیم نهاد مالی پشتیبان برای این بخش ایجاد کنیم، در این رابطه با خارجی‌ها مذاکره‌یی کرده‌ایم تا پیشنهادات آنها را دریافت کنیم، از سوی دیگر صندوق توسعه حمل و نقل توسط مجلس تصویب شده که با ابلاغ قانون بتوانیم یک نهاد لیزینگ در حوزه ریلی پایه‌گذاری کنیم. در این صورت امکان سفارش انبوه را در ایران خواهیم داشت و می‌توانیم از این وضعیت تنگنای مالی خارج شویم. فعلا از جهت فنی و فناوری، صنعت ریلی در وضعیت خوبی قرار دارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر