اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۶۴

تعیین تکلیف بهره مالکانه در بودجه 95

نماینده مجلس نهم از رفع ایراد‌های شورای نگهبان و بسته شدن پرونده بودجه دخل و خرج کشور در سال 95 از سوی مجلس خبر داد و گفت: در بودجه امسال دست دولت برای انتشار صکوک و اوراق بدهی باز گذاشته شده است.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با فارس گفت: تعیین سقف برای انتشار اوراق صکوک برای وزارتخانه‌ها از دیگر موارد مورد اشاره از سوی شورای نگهبان بود که مجلس با بررسی مجدد این موضوع با مستثنا کردن قوای مقننه و قضاییه آن را تنها برای قوه مجریه در سال جاری بدون سقف اعلام کرد و به این ترتیب به دولت فرصت داد تا در سال 95 از طرق مختلف انتشار ابزارهای بدهی، تامین مالی یا مطالبات طلبکاران را تسویه کند.

وی درخصوص بهره مالکانه معادن و فعالان صنایع نفتی در بودجه 95 کشور گفت: نمایندگان مجلس درصد‌های مندرج در قوانین همه ساله بهره مالکانه حوزه نفت را حفظ کرده است به گونه‌یی که در بخش نفت همچنان سهم 4درصدی بهره مالکانه باقی مانده اما در بخش معادن به دولت اجازه داده شده که متناسب با پیشنهادهای خود عمل کند تا آسیبی به بخش‌های پایین دستی وارد نشود.


تولید 2 میلیون داده مالی و معاملاتی

افزایش شعب بانک‌ها یا توسعه تالارهای بورس منطقه‌یی در شهرهای مختلف ازجمله مسائلی به شمار می‌رود که مستلزم استفاده از داده‌های مختلف آماری با در نظر گرفتن متغیرهای موثر است. مدیرعامل فرابورس ایران گفت: ممکن است حین تحصیل چندان اهمیت علم آمار و کاربرد آمار در علوم و صنایع مختلف برای شما مشخص نشود اما به تدریج هر چه بیشتر در این حوزه مطالعه کنید، خواهید دانست که علم آمار یک ضرورت انکار‌ناپذیر در دنیای امروز است.

امیر هامونی با بیان اینکه آمار یکی از رشته‌های مهم دانشگاهی در بازارهای مالی محسوب می‌شود که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به حجم داده‌یی که روزانه در بنگاه‌های اقتصادی دنیا تولید می‌شود در دهه پیش رو شغل تحلیلگری داده به عنوان پرتقاضاترین شغل در سطح جهان مطرح می‌شود. جالب است بدانید در طول یک جلسه معاملاتی حدود 2میلیون داده مالی و معاملاتی شرکت‌های مختلف در فرابورس ایران تولید می‌شود که تمامی این داده‌ها نیازمند تحلیل آماری است. صنعت تحلیلگری و نحوه استفاده از داده‌های موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی به تازگی درحال شکل‌گیری است در حالی که در برخی کشورها، نرم‌افزارهای پیشرفته تحلیلی به طور مستقیم به داده‌های ملی و بازارهای مالی متصل است و در واقع هر داده‌یی که تولید می‌شود به طور لحظه‌یی قابل تحلیل است. هامونی در بخش دیگری از اظهاراتش درخصوص داده‌های مکانی در آمار گفت: افزایش شعب بانک‌ها یا توسعه تالارهای بورس منطقه‌یی در شهرهای مختلف ازجمله مسائلی به شمار می‌رود که مستلزم استفاده از داده‌های مختلف آماری با در نظر گرفتن متغیرهای موثر است. به گفته وی، درحال حاضر با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته، زمان تحلیل داده‌ها به شکل چشم‌گیری درحال کاهش بوده و تمامی این اقدامات با کمک کارشناسان علوم آمار و کامپیوتر درحال انجام است.

وی همچنین به نقش و ظرفیت آمار در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تاکنون به میزان لازم از متخصصان این علم در بازارهای مالی استفاده نشده و به نظر می‌رسد که باید این نقش در بازار پررنگ‌تر شود.


معرفی پتانسیل‌های بورس تهران در لندن

دیروز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه 1395، مدیرعامل بورس تهران طی نشستی در شهر لندن در جمع سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به بازار سرمایه ایران حضور یافت و به تشریح شمای کلی این بازار پرداخت. حسن قالیباف اصل ابتدا تاریخچه‌یی از بورس تهران، گشایش‌های پسابرجام و نهاد‌های فعال در بازار سرمایه ایران ارائه کرد.

وی در ادامه این جلسه گفت که از نظر تعداد صنعت، بورس تهران یکی از متنوع‌ترین بازار‌های منطقه است. با توجه به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این نشست، وی در ادامه بخشی از صحبت‌های خود را به قوانین و مقررات و شرایط حضور سرمایـه‌گذار خارجی اختصاص داد.

در پایان قالیباف اصل گسترش بازار اوراق بدهی را از اهداف مهم بورس اوراق بهادار تهران در سال جاری عنوان کرد. شایان ذکر است این جلسه به دعوت کارگزاری مفید صورت گرفت و مدیرعامل بورس تهران، امروز پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه 1395در پنل اختصاصی بورس تهران در همایش یورومانی سخنرانی خواهد کرد.


مزایای اوراق سلف خودرو

خودروسازان برای تامین مالی خود اقدام به انتشار اوراق سلف خودرو خواهند کرد و خریداران نیز برای پوشش ریسک قیمت خودرو برای مثال در یک‌سال آینده اقدام به خرید اوراق سلف خودرو می‌کنند؛ به این ترتیب اگر قیمت خودرو را شورای رقابت هم تعیین کند آن هیچ منافاتی با انتشار اوراق سلف

خودرو ندارد.

طی هفته‌های اخیر که بحث انتشار اوراق سلف خودرو در بورس کالای ایران برای تامین مالی خودروسازان منتشر شده است، موارد مختلفی از سوی کارشناسان مطرح شده و خودروسازان نیز از تامین مالی با این روش جدید استقبال کرده‌اند.

در این میان موضوعی مطرح شده که آیا با توجه به دستوری بودن قیمت خودرو که از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود، این امر با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد همخوانی دارد یا خیر؛ همچنین عنوان شده باتوجه به دستوری بودن قیمت خودرو، امکان کسب سود از سوی سرمایه‌گذاران در طول عمر اوراق وجود ندارد.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه به سنا گفت: خودروسازان برای تامین مالی خود اقدام به انتشار اوراق سلف خودرو خواهند کرد و خریداران نیز برای پوشش ریسک قیمت خودرو برای مثال در یک سال آینده اقدام به خرید اوراق سلف خودرو می‌کنند؛ به این ترتیب اینکه قیمت خودرو را شورای رقابت تعیین می‌کند هیچ منافاتی با انتشار اوراق سلف خودرو ندارد.

سید عباس موسویان افزود: با این تفاسیر هم خریداران و هم فروشندگان خودرو از انتشار این اوراق منتفع خواهند شد. وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که قیمت خودروهای داخلی هر روز در بازار آزاد بسته به عوامل مختلف بالا و پایین می‌رود به‌طوری که قیمت یک خودرو از قیمت کارخانه بالاتر و قیمت خودرویی دیگر از نرخ کارخانه‌یی خود پایین‌تر است؛ به این ترتیب با وجود تعیین قیمت‌ها از سوی شورای رقابت، خودرو نیز مثل هر کالای دیگری همه روزه دستخوش تغییرات قیمتی در بازار می‌شود و به این ترتیب علاوه بر مسائل شرعی، از لحاظ اقتصادی نیز انتشار اوراق سلف خودرو و همچنین معاملات ثانویه این اوراق در طول عمر این معاملات، منطقی و جذاب خواهد بود.


شاخص بورس‌های آسیایی کاهش یافت

ارزش شاخص بورس‌های آسیایی در بازار معاملات روز چهارشنبه با روند نزولی روبه‌رو شد. به نقل از پایگاه خبری «سی‌ان‌بی‌سی»، ارزش شاخص بورس‌های آسیایی به دلیل نگرانی تجار از اعمال زود هنگام افزایش نرخ بهره بانکی توسط «فدرال رزرو» امریکا با کاهش روبه‌رو شد.

در همین حال شاخص بورس «نیکی ۲۲۵» ژاپن ۶۲درصد، بورس «کاسپی» کره جنوبی ۷۱دهم درصد، بورس «S&P/ASX ۲۰۰» استرالیا ۶۷ دهم درصد، بورس «هنگ‌سنگ» هنگ‌کنگ 1.69درصد، بورس «شانگهای» چین 1.68درصد و بورس «شنزن» 2.68درصد کاهش یافتند.

همچنین در امریکا شاخص بورس «داو جونز» با 180.73واحد کاهش معادل 1.02درصد به ۱۷ ,۵۲۹. ۹۸ واحد رسید، بورس «نزدک» با 59.73 واحد روند نزولی معادل 1.25 درصد به ۴,۷۱۵. ۷۳ واحد رسید و بورس «۵۰۰ S&P» با ۹۴ دهم درصد کاهش به ۲,۰۴۷.۲۱ واحد تنزل یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر