سهامداران عمده به داد شاخص رسیدند

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۶۳

گروه بورس|

روز گذشته، بازار سرمایه شاهد خریدهای سنگین سهامداران عمده و حقوقی‌ها روی نمادهای شاخص ساز بازار بود، این خریدها از آن رو با حجم بالا صورت گرفت که قیمت‌ سهام به نقاط حمایتی رسیده و برای سرمایه‌گذاری جذاب شدند. به گزارش «تعادل»، خریدهای روز گذشته سبب تقویت 120واحدی شاخص شده و ارزش معاملات را نیز تا ارتفاع 242میلیارد تومان رشد داد. در واقع خرید حقوقی‌ها روی شرکت‌های چون پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» حدود 28میلیون سهم معادل 93.3درصد از کل معاملات، ملی صنایع مس با نماد «فملی» حدود 11.5میلیون سهم معادل 88.5درصد از معاملات، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» حدود نیم میلیون معادل80درصد معاملات از معاملات، بانک تجارت با نماد «وتجارت» حدود 14.5میلیون سهم معادل 75درصد از معاملات، بانک صادرات با نماد «وبصادر» 10میلیون سهم معادل 50.8درصد از کل معاملات، بانک ملت با نماد «وبملت» 3میلیون سهم معادل 42.2درصد از کل معاملات، سرمایه‌گذاری رنا با نماد «ورنا» حدود 20میلیون معادل 42.1درصد از کل معاملات، صنعتی گل گهر با نماد «کگل» 1میلیون سهم معادل 17.6درصد از کل معاملات، ایران خودرو 9میلیون سهم معادل 28.7درصد از کل معاملات، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» 4میلیون معادل 40.6درصد از کل معاملات، نفت و گاز و پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو» 581هزار سهم معادل 13درصد از کل معاملات را تشکیل داد. این درصدهای خرید توانستند سبب تقویت سهام شده و شاخص را صعودی کردند.


دادوستد تالار شیشه‌ای

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 29 اردیبهشت 95، با افزایش 120و احدی به رقم 76هزار و 413واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 33واحدی عدد 13هزار و 740واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 330واحدی رقم 84هزار و 928واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 159واحدی به رقم 53هزار و 464واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 182واحد کاهش عدد 167هزار و 123واحد را به نمایش گذاشت.

طبق این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه با 41واحد، پالایش نفت اصفهان با 36واحد و ملی صنایع مس ایران با 26واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به‌نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت تاپیکو با 47واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 29واحد و بانک ملت با 16واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. از سوی دیگر ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 242میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 954میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 71هزار و 991 نوبت داد و ستد بود.

طی این معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا شیشه، پتروشیمی فناوران، فولاد هرمزگان جنوب، بهمن دیزل، سیمان خوزستان، گروه دارویی سبحان، صنایع مس شهید باهنر، فولاد امیرکبیر کاشان، ماشین‌سازی نیرومحرکه از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های میدکو، صکوک اجاره «صبصیر» و «صکاشی»، مواد معدنی املاح ایران و ملی سرب و روی ایران بازگشایی شدند. دیروز همچنین با اتمام فروش حق تقدم استفاده نشده بهمن لیزینگ نماد معاملاتی حق تقدم خرید این شرکت متوقف شد.

بر اساس این گزارش، دیروز بازار سهام شاهد معامله بیش از 109میلیارد و 471میلیون تومانی بلوک کنترلی شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس بود. پس از چندین بار آگهی و عرضه ناموفق سهام بلوکی این شرکت دیروز پس از دو روز رقابت بالاخره این بلوک به قیمت هر سهم 3602ریال از سوی یک مجموعه حقوقی خریداری شد. آنچه در «حفارس» مورد توجه قرار گرفته است دارایی‌های ثابت ارزشمند این شرکت و زمین‌های گسترده آن در برخی از شهرهاست. این در حالی است که پس از موفقیت معامله بلوکی این سهم در روز گذشته، معاملات خرد این سهم با صف فروش سهام و افت قیمت مواجه بود.

‌روز گذشته در بازار سهام نماد معاملاتی شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با معاملات درون‌گروهی 50میلیون سهمی به ارزش بیش از 6میلیارد ریال مواجه بود. در پالایش نفت اصفهان، اما 10میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان کد به کد شد. در صنعتی دریایی ایران نیز 7.5میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی با معاملات درون گروهی مواجه بود.

از سوی دیگر مجمع فوق‌العاده روز سه‌شنبه سهامداران شرکت شیشه و گاز حاکی از خبرهای بسیاری در این شرکت بود، ازجمله اینکه این شرکت علاوه بر واگذاری زمین کارخانه مهرآباد خود به شرکت ساسان و به‌کارگیری نقدینگی حاصل از این واگذاری در روند تولید و فروش شرکت بنا دارد افزایش سرمایه‌یی قابل توجه را از محل سود انباشته به تصویب هیات‌مدیره برساند.

در کنتورسازی ایران نیز خبرهایی از مذاکره این شرکت با یک شرکت خارجی برای عقد قرارداد در حوزه‌های اپراتور مجازی شنیده شد. این شرکت در زمینه تولید صندوق‌های فروشگاهی و تجهیز اصناف کشور در انتظار مشخص شدن عملکرد تولید و فروش ماهانه خود دسته‌کم تا پایان خردادماه سال جاری است.


گزارشی از دادوستد آیفکس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش داد و ستدها در فرابورس ایران به یک هزار و 544میلیارد ریال رسید. معاملات 29 اردیبهشت‌ماه 1395 بازار فرابورس با خرید و فروش 340میلیون ورقه بهادار در 26هزار و 600نوبت به ارزش یک هزار و 544میلیارد ریال به اتمام رسید. بیشترین حجم معاملات سهام در روز گذشته به میزان 40میلیون و 930هزار سهم متعلق به ذوب آهن اصفهان بود که ارزش این معاملات به رقم 129میلیارد ریال رسید. آیفکس دیروز با رشد 13.7واحدی نسبت به روز قبل به عدد 818.5 واحد رسید و هلدینگ خاورمیانه، بیشترین تاثیر را در این افزایش داشت.

در عین حال، شرکت‌های هلدینگ خاورمیانه، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و پالایش نفت شیراز بیشترین افزایش قیمت و شرکت‌های نیرو سرمایه، صنعتی مینو و بیمه سامان بیشترین افت قیمت سهام را در این روز داشتند.

در بازار اول 46میلیون و 540هزار ورقه بهادار به ارزش 91میلیارد ریال دادوستد شد و بیشترین افزایش قیمت در این بازار مربوط به نماد بیمه دی بود. همچنین، 97میلیون و 610هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 298میلیارد ریال خرید و فروش شد و سهام پالایش نفت شیراز بالاترین افزایش قیمت را در این بازار داشت. علاوه بر این با خرید و فروش 5میلیون و 850هزار سهم صندوق اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم معاملات ETF به این صندوق اختصاص یافت. طبق این گزارش، بیشترین حجم معاملات در اوراق با درآمد ثابت مربوط به داد و ستد 313هزار ورقه اجاره رایتل بود؛ ضمن آنکه دیروز، 218میلیارد ریال معامله در 4 نماد اسناد خزانه اسلامی انجام شد و بیشترین ارزش معاملات در نماد «اخزا3» به میزان 92میلیارد ریال رقم خورد.

اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن هم در تمامی نمادها به جز نماد «تسه 9501» با افت قیمت مواجه شد و قیمت آن در محدوده 800 تا 820 هزار ریال بود.

گفتنی است، دیروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و نماد معاملاتی شرکت بهمن دیزل پس از ارائه اطلاعات واقعی بودیم و در پایان معاملات با توجه به اطلاعات منتشره توسط شرکت بهمن دیزل در سایت رسمی کدال، نماد معاملاتی شرکت مذکور جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز دوشنبه و نماد معاملاتی شرکت فولاد هرمزگان جنوب با توجه به دریافت اطلاعات مبنی بر تغییر با اهمیت اطلاعات واقعی سال مالی 1394 شرکت مذکور متوقف شد.


قیمت اوراق تسهیلات مسکن روی خط ثابت

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ابتدای امسال همچون پایان سال گذشته در قیمت‌های 80 و 82 تومانی متغیر است. در سال گذشته این اوراق با توجه به ابلاغ وام جدید مسکن در سال گذشته روند صعودی به خود گرفته بود و در بهمن ماه نیز با افزایش قابل توجهی رو به رو شد اما با شروع آخرین ماه سال اندکی از هیجانات خود کاست و با کاهش قیمت مواجه شد.

در سال گذشته روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن درحالی ادامه‌دار شد که شورای پول و اعتبار برای افزایش تحرک در بخش مسکن در سال جاری شرایط خانه‌دار شدن زوجین را تسهیل و با افزایش مجدد وام مسکن موافقت کرد.

براساس مقررات جدید دریافت تسهیلات، زوج‌های تهرانی که تاریخ عقدشان از اول فروردین سال 1385 به بعد باشد در صورت عدم استفاده از تسهیلات طرح 92 می‌توانند با خرید 200برگ از این اوراق هر یک 50 میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. ضمن اینکه به این مبلغ 10میلیون تومان وام جعاله نیز اضافه می‌شود و زوجین می‌توانند جمعا 110میلیون تومان وام دریافت کنند. با این حال زوج‌های تهرانی برای دریافت 100میلیون تومان وام مسکن باید 200برگه اوراق از فرابورس خریداری کنند که با توجه به قیمت 82 هزار تومانی این اوراق در بازار فرابورس باید مبلغی حدود 16میلیون و 400هزار تومان برای خرید این اوراق هزینه کنند؛ یعنی کسانی که متقاضی دریافت این نوع وام هستند باید 10میلیون تومان وام جعاله که برای خرید آن 20برگه اوراق با احتساب هر برگه 82 هزار تومان یعنی یک میلیون و 640 هزار تومان است نیز هزینه کنند. بررسی وضعیت معامله اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس نشان می‌دهد با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار نیز قیمت این اوراق تغییری نکرده و در همان محدوده 82 تا 83 هزار تومان درحال معامله است. زیرا به گفته توکلی، رییس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه و تقاضای ویژه‌یی صورت نگرفته و معاملات تعادلی در جریان است. اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر 500 هزار تومان یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند یعنی برای دریافت وام 60 میلیونی مسکن 120ورقه حق تقدم تسهیلات با در نظر گرفتن قیمت 82هزار تومانی خریداری شود و خریدار در مجموع 9میلیون و 840 هزار تومان برای خرید این اوراق بپردازد.

عرضه‌های بورس انرژی

در جریان معاملات روز سه‌شنبه 28 اردیبهشت 95 و در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، کل معاملات صورت گرفته در عرضه‌های عادی و عرضه‌های مازاد معادل 7هزار و 38 تن و به ارزش بالغ بر 55 میلیارد و 68 میلیون ریال بود. کالاهای پنتان پلاس پتروشیمی پارس، برش سنگین پتروشیمی جم، بنزول خام واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند، متانول پتروشیمی فن‌آوران، متانول پتروشیمی شیراز، آیزوریسایکل، حلال 404، آیزوفید، نفتای سنگین تصفیه نشده، نفتای سبک و حلال 402 پالایش نفت شیراز، میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی، میعانات گازی پالایش گاز ایلام، حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و کالاهای نفت گاز (گازوییل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مبادی انبار نفت ساری، اصفهان، مشهد، تبریز، زاهدان و چابهار به مقاصد افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق و حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل مورد عرضه قرار گرفتند. طی این جلسه معاملاتی، بازار برق بورس انرژی نیز شاهد معامله 1110قرارداد معادل 26هزار 640 مگاوات ساعت به ارزشی بیش از 8 میلیارد و 45میلیون ریال بود. گفتنی است در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 27خرداد 95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 1 خرداد 95 متوقف شدند. در مجموع ارزش کل معاملات این روز گذشته بورس انرژی ایران قریب به 63 میلیارد و 113میلیون ریال شد. شایان ذکر است در جلسه معاملاتی دیروز چهار‌شنبه 29 اردیبهشت 95 کالاهای حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز مایع صنعتی، گاز پروپان صنعتی و گاز بوتان صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندر امام، برش سنگین پتروشیمی شازند و قطران واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند در رینگ داخلی و کالاهای گاز مایع خام پالایش گاز ایلام، نفت کوره 380سانتی استوک شرکت ملی نفت ایران، حلال 402 پالایش نفت اصفهان و نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مبدا اراک به مقاصد افغانستان، عراق، پاکستان و ارمنستان در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد. عرضه‌های فوق در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، بازار روز جاری بورس انرژی ایران را رقم زد. شایان ذکر است در روز دوشنبه 3خرداد نخستین عرضه گاز مایع پالایش نفت آبادان به مقصد عراق در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران صورت خواهد گرفت.


عرضه‌های تالار نقره‌ای

روز گذشته، تالار کشاورزی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۱۳هزار و ۶۳۷ تن انواع محصولات بود. طی این روز و در تالار مذکور ۹۰۵ تن برنج از کشور هندوستان، ۵ هزار و ۵۴۰ تن شکر سفید کارخانه‌های قند دعبل، کشت و صنعت فارابی، کشت و صنعت دهخدا و امیرکبیر، ۳هزار و ۲۵ تن کنجاله سویا شرکت فرآوری سبوس کندوج، یک هزار تن سویا برزیل، یک هزار و ۵۰۰ تن گندم دوروم استان‌های کرمانشاه، خوزستان، فارس، کرمان و لرستان، ۴۱۷هزار تن جودامی خوزستان و ۲۰۰ تن جو دامی روسیه، یک هزار و ۵۰ تن ذرت دانه‌یی دزفول و ۲۰کیلوگرم زعفران رشته‌یی فردوس در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

براساس این گزارش ۵۵ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی مجتمع فلات مرکزی ایران به قیمت ۱۹دلار در هر تن در تالار صادراتی عرضه شد. این گزارش حاکی است ۲۴هزار و ۲۰۰تن قیر و عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران روی تابلو عرضه رفت.

همچنین ۶ هزار و ۱۷۴تن شمش آلیاژ، بلیت، شمش هزار پوندی ایرالکو، یک هزار و ۱۰۰تن ورق گرم نورد و تولید قطعات فولادی، ۲هزار و ۶۰۴ تن سبد میلگرد مجتمع فولاد خراسان، ۱۵کیلوگرم شمش طلای استحصال مواد معدنی تخت سلیمان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. علاوه بر این ۲۸هزار و ۵۷۱ تن انواع مواد شیمیایی، قیر و وکیوم باتوم در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روی تابلو عرضه رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر