سرریز شدن رونق اقتصاد ایران به‌نفع کل منطقه

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۵۹

گروه اقتصاد کلان|

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که روز دوشنبه برای شرکت در اجلاس هیات عامل گروه بانک توسعه اسلامی، بزرگ‌ترین بانک بین‌المللی توسعه‌یی جهان اسلام وارد جاکارتا پایتخت اندونزی شده بود، به‌عنوان سخنران ویژه در مراسم چهل‌ویکمین اجلاس بانک توسعه اسلامی به ایراد سخنانی پیرامون جایگاه اقتصادی ایران در منطقه پرداخت. او با بیان شمه‌یی کلی از وضعیت فعلی اقتصاد ایران، از تاثیر مثبت رونق اقتصادی ایران بر اقتصاد کل کشورهای منطقه سخن گفت و ابراز کرد: رشد اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاران، تجار، دولت‌ها و کشورهای همسایه آثار مثبت اقتصادی و امنیتی به‌همراه خواهد داشت. طیب‌نیا همچنین در این اجلاس از موسسات وابسته به بانک توسعه اسلامی (ITFC و ICD) دعوت کرد، حضور فعال‌تر و مشارکت بیشتری با بخش خصوصی ایران داشته باشند. به گزارش «تعادل» به ‌نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، علی طیب‌نیا اظهار کرد: در شرایط جدید تعاملات بین‌المللی، ایران تلاش دارد ضمن بهبود فضای تعامل و همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌یی، در مسیر رونق اقتصادی گام برداشته و به توسعه تعاملات اقتصادی میان کشورهای اسلامی کمک کند. وی در ادامه با بیان اینکه رونق اقتصادی هم مانند رکود اقتصادی تبعات و آثار سرریزی دارد و رونق و رکود کشورها بر دیگر کشورها تاثیر خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ایران، مانند رشد اقتصادی سایر کشورهای منطقه، قطعا برای سرمایه‌گذاران، تجار، دولت‌ها و آحاد کشورهای همسایه آثار مثبت اقتصادی و امنیتی خواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ایران توانسته ضمن کنترل تورم و بازگرداندن ثبات به بازار ارز، صادرات غیرنفتی را افزایش چشمگیر داده و دستاوردهای اقتصادی متعدد دیگری نیز در طول دو سال گذشته کسب نماید، افزود: در بعد سیاسی کاهش تنش با معدودی از کشورها و عادی‌سازی روابط در دستور کار بوده و موفقیت‌های متعددی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی حاصل شده است، رویکرد دولت ایران نسبت به لزوم برقراری ارتباطات دوستانه اقتصادی و سیاسی، به‌ویژه با کشورهای مسلمان و همسایه می‌تواند فضای تعاملی مناسبی را برای گسترش انواع همکاری‌ها فراهم آورد.

وی بااشاره به اینکه به واسطه حذف برخی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، شاهد حضور خیل بسیار گسترده از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورهای متعدد در جمهوری اسلامی ایران هستیم که به‌دنبال بهره‌گیری از فرصت‌های بی‌بدیل اقتصادی در ایران هستند، تصریح کرد: ما برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه اهمیت مضاعف قائلیم، چراکه بنیان و بستر رشد اقتصادی یعنی امنیت را به همراه خواهد آورد و همان‌گونه که به‌خوبی می‌دانید، در نبود امنیت، اقتصاد نیز شکوفا نخواهد شد. طیب‌نیا بااشاره به نقش موثر بخش خصوصی، به‌ویژه موسسات کوچک و متوسط، در اشتغالزایی، نوآوری، چابکی و قابلیت بهره‌گیری از فرصت‌ها در کشورمان، تصریح کرد: با تقویت بخش خصوصی به‌ویژه در ارتباطات فراملی، از پتانسیل‌های گسترده آن منتفع خواهیم شد؛ به‌همین دلیل از گسترش همکاری با نهادهای وابسته به بانک توسعه اسلامی ازجمله شرکت اسلامی بین‌المللی تامین مالی تجاری (ITFC) و شرکت اسلامی برای توسعه بخش خصوصی (ICD) استقبال کرده و خواستار همکاری بیشتر این دو نهاد با بخش‌های خصوصی کشورهای عضو و تسهیل رشد اقتصادی از طریق تجهیز منابع مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط هستیم. وزیر اقتصاد یادآور شد: علاوه بر این موسسات، تعاملات جمهوری اسلامی ایران با سایر نهادهای توسعه‌یی بین‌المللی همچون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، به‌ویژه با بازوی بخش خصوصی آن موسسه مالی بین‌المللی (IFC) بازتعریف شده و همکاری‌ها از سرگرفته شده است. در جریان این اجلاس وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با «بامبانگ بروجونگورو» دیدار کرده و با تاکید بر توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور در دوران پسابرجام، خواستار اتصال نظام بانکی دو کشور برای سهولت در مناسبات فعالان اقتصادی شدند. طیب‌نیا از کم‌تحرکی در مناسبات اقتصادی ایران و اندونزی در سال‌های اخیر به‌دلیل اعمال تحریم‌های ناعادلانه غرب ابراز تاسف کرد و گفت: سیاست دولت تدبیر و امید در ایران، ارتقای همکاری‌های اقتصادی با همه کشورهای جهان و دوست به‌ویژه کشورهای اسلامی، مانند اندونزی است. وی بااشاره به حجم مناسبات اقتصادی دو کشور که در گذشته تا بیش از دو میلیارد دلار رسیده بود اما به‌دلیل تحریم‌های ناعادلانه غرب به یک‌دهم کاهش یافت، ابراز امیدواری کرد: باتوجه به تحولات اخیر، اجرای برجام و عزم رهبران دو کشور برای افزایش همکاری‌ها، حجم مناسبات چند ده برابر شود.

وزیر دارایی اندونزی نیز در این دیدار با تاکید بر سیاست دولت این کشور برای همکاری با کشورهای اسلامی، میزبانی جاکارتا از چهل و یکمین اجلاس هیات عامل بانک توسعه اسلامی را درراستای همکاری با کشورهای اسلامی دانست. «بامبانگ بروجونگورو» با تایید سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان درخصوص کاهش حجم مناسبات در دوران تحریم، به دیدارهای مقامات بلندپایه دو کشور در یک‌سال گذشته و دیدار خود با رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اشاره کرد و گفت: اکنون مقامات دو کشور، درپی رایزنی برای برداشتن موانع و توسعه مناسبات هستند. وی تاکید کرد: تنها راه توسعه آسان روابط اقتصادی دو کشور برقراری مناسبات بانکی اندونزی و ایران و اتصال نظم بانکی دو کشور است. وزیر اقتصادی دولت اندونزی گفت: دولت این کشور از برقراری روابط بانکی دو کشور حمایت می‌کند و اطلاعات صحیح درخصوص امنیت روابط بانکی به بانک‌های دولتی و خصوصی ارائه شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر