ساخت نخستین میکروسکوپ اسکن هلیومی جهان

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۵۶

نیچر- محققان استرالیایی یک میکروسکوپ جدید طراحی کرده‌اند که اجازه می‌دهد نمونه‌های ارگانیک در حالت غیر آسیب‌دیده آنها مورد بررسی قرار بگیرند.

محققان دانشکده ریاضیات و علوم پایه دانشگاه نیوکاسل طی 10سال گذشته به ساخت نخستین میکروسکوپ اسکن هلیومی جهان مشغول بوده‌اند که به گفته آنها می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای بررسی‌های علمی فراهم کند چرا که قادر خواهد بود نمونه‌های حیوانی، گیاهی و انسانی را بدون آسیب رساندن به آنها آزمایش کند.

دانشمندان دانشگاه کمبریج در ساخت نمونه اولیه این میکروسکوپ با محققان همراهی داشته‌اند.

در گذشته، بررسی نمونه‌ها در زیر میکروسکوپ‌های قدیمی به نور نیاز داشت که به ماده آسیب وارد می‌کرد. در میکروسکوپ جدید از اتم‌های هلیوم خنثی برای پراکنده شدن از پیکربندی الکترونیکی خارجی نمونه به عقب استفاده شده است. در این روش، می‌توان نمونه‌ها را در حالت ارگانیک آنها بررسی کرد.

به گفته محققان، این میکروسکوپ هلیومی می‌تواند برای چندین رشته سودمند باشد. به باور آنها، هر میکروسکوپ جدید به دانشمندان در اکتشافات جدید کمک می‌کند. برای مثال یک میکروسکوپ زیردریایی فلورسنت جدید اخیرا به دانشمندان در شناسایی شیوع جلبک‌ها کمک کرده است. با میکروسکوپ جدید دانشمندان اکنون این امکان را دارند که نمونه‌های کوچک‌تر را با جزییات بیشتر مشاهده کنند. اکنون می‌توان انگل‌ها، باکتری‌ها و کشت‌های سلولی را با وضوح بیشتر و بدون قرار دادن آنها در معرض تجزیه زیان‌آور که باعث تغییر ویژگی‌های‌شان می‌شود، بررسی کرد.

صنایع بزرگی مانند صنعت دفاعی، فناوری اطلاعات، انرژی خورشیدی و مواد منفجره به‌طور قطع از این تلسکوپ بهره‌مند خواهند شد.

از دیگر کاربردهای سودمند این تلسکوپ اسکن هلیومی می‌توان به ایجاد روش‌هایی برای حذف دی‌اکسیدکربن از گازهای منتشر شده توسط اگزوز اشاره کرد.

از آنجایی که نمی‌توان مواد منفجره را در میکروسکوپی که از پرتویی پرانرژی استفاده می‌کند، آزمایش کرد، کارشناسان دفاعی می‌توانند از این فناوری در آینده بهره ببرند. میکروسکوپ اسکن هلیومی می‌تواند در تولید مواد منفجره جدید و همچنین فناوری رادارگریز مفید باشد.

دانشمندان اکنون در حال کار برای ساخت نسخه کوچک‌تری از این میکروسکوپ هستند که در نهایت بتواند برای تشخیص اثرانگشت شیمیایی مواد مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر