از منطقه

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۴۲

بدهی خارجی تاجیکستان به 2.2میلیارد دلار رسید

وزارت مالیات تاجیکستان، میزان بدهی خارجی این کشور را تا ماه آوریل سال جاری میلادی (اردیبهشت امسال) نزدیک به دو میلیارد و 200میلیون دلار اعلام کرد.

براساس این گزارش یک‌میلیارد و 980میلیون دلار از این مبلغ مربوط به بدهی‌های مستقیم دولت تاجیکستان است. افزون بر یک‌میلیارد دلار از بدهی تاجیکستان، قرض‌هایی است که دوشنبه از چین دریافت کرده ‌است. چین در سال‌های اخیر به شریک عمده تاجیکستان تبدیل شده است. بنا بر آمار وزارت مالیات، میزان بدهی تاجیکستان تقریبا معادل 27درصد مجموع تولید ناخالص ملی این کشور در آسیای مرکزی است.

بدهی خارجی مهم‌ترین بدهی یک کشور است و ارتباط مستقیمی با میزان تولید محصولات ناخالص ملی یک کشور دارد. براساس گزارشی که پیش‌تر یک موسسه پژوهشی در آسیای میانه منتشر کرد، تاجیکستان از نظر بدهی خارجی بین کشورهای آسیای مرکزی دارای کمترین بدهی است. قزاقستان، 139میلیارد و 950میلیون دلار به کشور‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌یی بدهکار است که از این نظر بین کشورهای آسیای مرکزی در جایگاه نخست قرار دارد. این میزان بدهی خارجی قزاقستان 69درصد مجموع محصولات ناخالص این کشور را دربر می‌گیرد. جمهوری قرقیزستان هم 6میلیارد و 320میلیون دلار بدهی خارجی دارد که این رقم 98درصد مجموع محصولات ناخالص این کشور را تشکیل می‌دهد.

براساس یک گزارش دیگر، تاجیکستان در چهارماه ابتدایی سال جاری میلادی به ارزش 265میلیون دلار صادرات داشته و 920میلیون دلار هم کالا وارد کرده است. حجم تجارت خارجی تاجیکستان در مدت یادشده در مجموع حدود یک‌میلیارد و 100میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد کاهش یافته است. 80درصد تجارت خارجی تاجیکستان تنها با چهار کشور چین (298میلیون دلار) روسیه (287میلیون دلار)، قزاقستان (192میلیون دلار) و ترکیه (105میلیون دلار) بوده است. ایران در ردیف پنجم مبادلات تجاری با تاجیکستان قرار دارد. آلومینیوم و پنبه دو محصول اساسی صادراتی تاجیکستان محسوب می‌شوند.


قطر و ترکیه 40درصد بورس پاکستان را می‌خرند

پایگاه خبری شوون خلیجیه نوشت: قطر و ترکیه به‌عنوان یک شریک راهبردی برای خرید بین 15تا 40درصد بورس پاکستان وارد عمل می‌شوند.

براساس این خبر، نشست‌هایی بین مسوولان بورس پاکستان در استانبول ترکیه برگزار شده و هیاتی بلندپایه از ترکیه نیز از پاکستان دیدار کرده است، همچنین مسوولان اجرای بورس قطر در خاورمیانه نیز با نمایندگان قطری و پاکستانی دیدارهایی داشته‌اند.

به گفته مدیر بورس پاکستان در حال حاضر ائتلاف قطری-ترکیه‌یی برای خرید بیش از 500شرکت به ارزش 73میلیارد دلار (40درصد بورس) در طرح خرید بورس این کشور وارد گفت‌وگو شده‌اند. وی افزود که شرکت‌های محلی و بین‌المللی دیگر نیز نسبت به خرید 5درصد این بورس اعلام آمادگی کرده‌اند. براساس این خبر، دولت پاکستان درراستای اصلاحات اقتصادی و مالی خود درصدد جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برآمده تا بتواند رشد اقتصاد این کشور را در 8سال آینده به‌طور

سریع رشد دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر