ترامپ: رییس‌جمهور شوم، با رهبر کره شمالی گفت‌وگو می‌کنم

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۳۹

گروه جهان| دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال جاری، می‌گوید اگر او انتخاب شود، برای پایان دادن به برنامه اتمی کره شمالی، با رهبر آن کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

ترامپ در مصاحبه با رویترز جزئیاتی از گفت‌وگوی احتمالی خود با کیم جونگ‌اون ارائه نکرده، اما می‌گوید حاضر به انجام چنین کاری است: «من هیچ مشکلی ندارم که با او (کیم) صحبت کنم».

میلیاردر نیویورکی در عین حال افزوده که بر چین فشار بیشتری وارد خواهد کرد، تا راه‌حلی برای این موضوع پیدا کند. پکن نزدیک‌ترین قدرت سیاسی موجود به پیونگ‌یانگ است و در عین‌حال مهم‌ترین شریک اقتصادی کره شمالی نیز به شمار می‌رود. کره شمالی که به دلیل انجام آزمایش‌های هسته‌یی و پرتاب موشک‌های بالستیک تحت تحریم‌های گسترده بین‌المللی است، بمب هسته‌یی دارد و رهبر آن کره جنوبی و ایالات متحده را به «حمله پیشگیرانه هسته‌یی» تهدید کرده است. واشنگتن و کره شمالی روابط دیپلماتیک رسمی ندارند و سوئد حافظ منافع کره شمالی در واشنگتن است. باراک اوباما پیشنهاد گفت‌وگو میان مقام‌های دو کشور را، در صورت جدیت پیونگ‌یانگ و توقف برنامه نظامی اتمی خود مطرح کرده، اما آنچه ترامپ در مورد گفت‌وگوی مستقیم با رهبر کره شمالی می‌گوید، بازتاب دیگری پیدا کرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از بیانیه منتشرشده از سوی جک سالیوان، مشاور ارشد هیلاری کلینتون در امور سیاست خارجی گفته است: «واقعیت اینجاست؛ درحالی که دونالد ترامپ به نزدیک‌ترین متحد ما توهین می‌کند، برمی‌گردد و می‌گوید عاشق حرف زدن با کیم‌ جونگ‌اون هستم؟»اشاره سالیوان به گفته‌های ترامپ در مورد دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیاست. دونالد ترامپ پیشتر در مصاحبه‌یی با شبکه آی‌تی‌وی، در پی انتقاد کامرون در مورد سخنان نامزد جمهوری‌خواهان علیه مسلمانان، گفته بود احتمالا رابطه خوبی با او نخواهد داشت. ترامپ به رویترز گفته است « (کامرون) مشکلات زیادی دارد، اما من مطمئنم می‌توانیم روابط خوبی داشته باشیم». او در عین حال در مصاحبه‌اش با این خبرگزاری به روابط احتمالی خود با ولادیمیر پوتین نیز پرداخته است. پوتین پیش از این در جریان کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان، ترامپ را تحسین کرده بود. دونالد ترامپ پس از کناره‌گیری دیگر رقبای جمهوری‌خواه خود، تد کروز و جان کیسیک، عملا به نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه بدل شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر