زیرگذر اعداد

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۱۹

خطر 2برابر شدن زنان معتاد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سهم زنان از مجموع معتادان از سال 80 تا 90، دو برابر شده است و این مساله زنگ خطری جدی‌ به شمار می‌آید. این مطلب را پرویز افشار عنوان کرد و گفت: از آنجا که اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی کانون خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خیلی از شاخص‌های بهداشتی، ‌اقتصادی و اجتماعی را دچار چالش می‌کند به همین منظور موضوع اعتیاد زنان باید بیشتر مدنظر مسوولان باشد و تاکید جدی ما این است که به هر روش ممکن، زنان را آگاه کنیم که به دام اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نیفتند. به گزارش خبرآنلاین، وی به برخی زنان اشاره کرد که ناخواسته و در پی تبلیغات سوء در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی گرفتار اعتیاد شده‌اند و عده‌یی از آنان با مصرف مواد محرک، جهت تناسب اندام و لاغری به دام اعتیاد افتاده‌اند. افشار ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی مانند یک باران و توفان شدید مرزهای خانوادگی و اجتماعی ما را در نوردیده است؛ باید جلو آن را بگیریم و چتری گسترانده شود که مردم دچار اعتیاد نشوند. وی خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم زنان را به سمت پاکی ببریم، چراکه اعتیاد موجب شده است تا برخی از آنان طلاق بگیرند و کارتن خواب شوند که اگر این اتفاق رخ دهد، آسیب این افراد بسیار زیاد می‌شود. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، ایجاد مراکز اقامتی زنان و کودکان آسیب‌پذیر را ازجمله برنامه‌های ستاد عنوان کرد و افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه زنان می‌توانند در انجام این فعالیت، ستاد را یاری کنند. افشار خاطرنشان کرد: مردم نباید از اسم معتاد به هراس بیفتند و موجب تحقیر و انگ زدن به آنان شوند، به همین منظور ما باید واقعیت اعتیاد را به مردم تفهیم کنیم چون اعتیاد یک بیماری مزمن و عودکننده است.


وجود 18میلیون حاشیه‌نشین در ایران

مشاور وزیر کشور بیان کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی نیز ما با یکسری عدد و رقم روبه‌رو هستیم که تحلیل ما از وضعیت آسیب‌های اجتماعی نیست، اما هشدارهایی است که از طریق آن وضعیت کلی آسیب‌های اجتماعی مشخص می‌شود. به گزارش خبرآنلاین، بهمن مشکینی گفت: به عنوان نمونه 11میلیون حاشیه‌نشین و بیش از 7 میلیون ساکن مناطق بافت فرسوده در کشور وجود دارد که جمعا 18میلیون حاشیه‌نشین را تشکیل می‌دهد، این جمعیت خود به تنهایی تولیدکننده آسیب است. وی ادامه داد: نقطه مقابل این وضعیت نقاط بحرانی شهری است، یعنی نقاطی که مهاجرفرست هستند و اغلب این مهاجرها به مناطق حاشیه‌نشین شهری مهاجرت می‌کنند درنتیجه مبدأ به نقطه بحرانی تبدیل می‌شود. مشکینی افزود: مساله دیگر اعتیاد است. با در نظر گرفتن نرخ میانگین بین خوشبینانه‌ترین و بدبینانه‌ترین حالت، حدود چهار میلیون نفر معتاد داریم و این به معنای درگیری این تعداد خانواده با معضل اعتیاد و تبعات آن است. وی عنوان کرد: همچنین ما در کشور 15میلیون پرونده قضایی داریم که بر این اساس با توجه به جمعیت کشور از هر پنج نفر، یک نفر با مساله قضایی درگیر است. مشکینی با بیان اینکه 220هزار زندانی ثابت و 600هزار زندانی غیرثابت در کشور داریم، گفت: این معضل اجتماعی نیز تنها شامل زندانی و نحوه برخورد با وی در زندان نمی‌شود و خانواده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.


کمک 4میلیاردی خیران برای مقابله با اعتیاد

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نگرش منفی بسیاری از خیرین برای کمک به معتادان گفت: در سال گذشته با وجود این نگاه موفق به جذب 4.5‌میلیارد تومان کمک خیرین در حوزه مبارزه با اعتیاد شدیم. به گزارش تسنیم، علیرضا جزینی اظهار کرد: در حال حاضر اعتیاد، یکی از 5آسیب اجتماعی مطرح در جامعه امروز ماست و باتوجه به صراحت برنامه ششم توسعه برای کاهش 25درصدی شیوع و بروز اعتیاد تا پایان این برنامه، باید برای تحقق این برنامه، مشارکت جدی سازمان‌های دولتی، مردم و نهادها و سازمان‌های غیردولتی را فراهم کنیم. قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری ادامه داد: توسعه اجتماعی نیازمند مشارکت شرکای اجتماعی است و سازمان‌های مردم نهاد یکی از مهم‌ترین شرکای اجتماعی ما در مقابله با اعتیاد هستند. وی با اشاره به امکان ورود سازمان‌های مردم‌نهاد در سه حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب، گفت: باوجود اینکه باید بیشترین ورود سمن‌ها به حوزه پیشگیری باشد ولی آمارها نشان می‌دهد که بیشترین ورود این سازمان‌های غیردولتی به حوزه درمان رخ می‌دهد. جزینی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از توان خیرین در حوزه اعتیاد افزود: متاسفانه ذهنیت بسیاری از خیرین به شکلی است که کمک به معتادان را نه تنها کار خیر و ثواب نمی‌دانند بلکه معتقدند نتیجه عکس دارد و از این رو باید تلاش کنیم تا ذهنیت جامعه نسبت به معتادان تغییر کند و زمینه ورود خیرین بیشتر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر