نوسانات زیکزاکی طلاق در تهران

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۱۸

نوسانات طلاق این روزها به یکی از اصلی‌ترین سرخط‌های خبری تبدیل شده است. یک روز صحبت از ثبت طلاق‌هایی است که در دقیقه صورت می‌گیرد و روز دیگر شتاب آن، صفر عنوان می‌شود. هرچند که در سال‌های گذشته بارها اعلام شد که رشد طلاق کند شده است و تعداد طلاق‌ها در مقایسه با ازدواج، کاهش داشته اما نگاهی به آمارهای طلاق در تهران نشان از زیکزاکی بودن این آمار دارد. در حقیقت به‌نظر می‌رسد که برنامه مدونی برای کاهش طلاق صورت نگرفته و برهمین اساس، یک سال آمارها بالا و سال بعد پایین آمده است. با این حال، آمارهای طلاق در تهران- به‌عنوان شهری که بیشترین آمار طلاق را ثبت کرده است- نشان از کاهش آمارها از سال89 تا 94 دارد. بر این اساس، آمار طلاق در تهران در سال89 چیزی در حدود 36هزار مورد بوده که در سال94 به 30هزار کاهش یافته است. با این حال، اگر بازه زمانی92 تا 94 را درنظر بگیریم، افزایش آمار طلاق خود را نشان می‌دهد. در این بازه زمانی آمار طلاق از 29هزار به 30هزار افزایش یافته است.

شاید بر همین اساس هم باشد که هر سال، روال تحلیل آمار طلاق تغییر می‌کند. یک سال صحبت از کاهش شتاب افزایش طلاق می‌شود و سال دیگر، این پدیده در مقابل ازدواج مقایسه می‌شود تا شاید آمارها قدری تلطیف شود. نگاه به آمارهای رسمی ثبت احوال نشان می‌دهد که ایلام کمترین و تهران بیشترین میزان طلاق را در سال گذشته به ثبت رسانده‌اند. براین اساس، ایلام در سال گذشته تنها 743مورد طلاق را ثبت کرده است.

در همین زمان، 30هزار مورد طلاق برای تهران به ثبت رسیده است. بعد از ایلام، سمنان کمترین میزان طلاق را داشته به‌طوری که آمار طلاق در این استان، 966مورد است. در میان استان‌هایی که بیشترین میزان طلاق را دارند، خراسان‌رضوی با ثبت 15هزار طلاق در رتبه بعد از تهران قرار دارد. در عین حال، رتبه سوم به اصفهان با 9هزار مورد طلاق اختصاص دارد. این آمار درحالی است که روز گذشته آمارهای تازه‌یی درخصوص نرخ طلاق اعلام شده است. براین اساس، مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از توقف رشد طلاق خبر داده است. به گفته محمداسماعیل مطلق، از عمده دلایل طلاق نارضایتی از زناشویی است که بر این اساس وزارت بهداشت آموزش‌های قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج اجرا می‌کند که بر این اساس با وزارت آموزش و پرورش بحث فرهنگ‌سازی و پرداختن به سلامت دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است. باوجود همه این صحبت‌ها، نوسانات طلاق در تهران هنوز هم زیکزاکی و بدون برنامه است.

هرچند که آمارهای طلاق از سال89 تا 94، چیزی حدود 6هزار مورد معادل 16درصد کاهش داشته اما باید پذیرفت که کاهش آسیب‌هایی همچون طلاق و کم کردن بار آماری آن از دوش جامعه نیاز به یک برنامه مدون دارد، چراکه در غیر این صورت، می‌توان شاهد افزایش دوباره طلاق در سال95 بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر