کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۱۶

دورخیز ایران برای حمل‌ونقل نفت در قبرس

صدا و سیما علی‌اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با ماریوس دمیتریادس وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و کار قبرس دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار راه‌های همکاری NITC و شرکت‌های قبرسی در بخش‌های مختلف ازجمله مدیریت کشتی، بانکرینگ، تولید و تامین روغن و روانکارهای دریایی بررسی شد. علی‌اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در این دیدار بااشاره به حضور این شرکت در بخش کشتیرانی و دریانوردی قبرس تا پیش از تحریم‌ها افزود: ما قصد داریم دامنه حضور و فعالیت خود را در کشور قبرس توسعه دهیم. ماریوس دمیتریادس نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از لغو تحریم‌های دریایی ایران، آمادگی کشور متبوعش را برای همکاری با شرکت ملی نفتکش ایران در حوزه دریانوردی و کشتیرانی اعلام کرد. جمهوری قبرس از نظر ناوگان تحت پرچم، جایگاه مهمی در دنیا دارد و جزو 10 کشور نخست جهان از این نظر محسوب می‌شود.


رشد 71 درصدی

مصرف سی‌ان‌جی در کشور

شانا ایجاد و اصلاح زیرساخت‌های افزایش مصرف سی‌ان‌جی یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است. سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بیان این خبر گفت: مصرف این سوخت پاک پارسال بیش از ٧١درصد نسبت به پیش از آن رشد داشته است. وی روند مصرف CNG را در ٤٠سال گذشته (٥٥ تا ٩٤) افزایشی اعلام کرد و گفت: مصرف این فرآورده در سال٥٥ روزانه 7میلیون مترمکعب بود که این میزان در سال٩٤ به ٥٠٠میلیون مترمکعب رسیده است. سجادی، ایجاد زیرساخت‌های لازم را برای افزایش مصرف سی ان جی یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت ملی پخش نام برد و افزود: طبق آمارهای اخذ شده در سال٥٥، تنها ١٠درصد سبد سوخت کشور سی‌ان‌جی و ٩٠درصد مابقی سوخت‌های فسیلی بوده است.


پیش بینی کمبود‌ 3 هزار مگاوات برق در تابستان

ایسنا نشست هماهنگی بهره‌برداری از شبکه برق کشور در تابستان پیش رو با حضور مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، معاون راهبری برق کشور، مدیران ارشد و نیز مدیران دیسپاچینگ مناطق در سالن کنفرانس شرکت مدیریت شبکه برق ایران برگزار شد. رضا ریاحی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به نزدیک شدن تابستان گفت: با توجه به نزدیکی تابستان و پیک پیش رو در سال95 باید با همفکری مناطق تمهیداتی اندیشیده شود که بتوانیم با سربلندی پیک را پشت‌سر بگذاریم. وی همچنین گفت: امسال نسبت به سال گذشته شرایط کمی متفاوت بوده و رشد 8درصدی را شاهدیم و این امر نشانگر کمبود 3000مگاوات تولید در این بخش خواهیم بود. ریاحی دیسپاچینگ‌های مناطق را بازوی اجرایی دیسپاچینگ ملی خواند و افزود: دیسپاچینگ مناطق به‌عنوان بازوی اجرایی دیسپاچینگ ملی بوده و به‌دنبال تقویت آنها هستیم، به‌طوری که طی تمهیدات اندیشیده شده دیسپاچینگ مناطق دیتاهای تمامی پست‌ها را به صورت یک‌جا در دیسپاچینگ جمع‌آوری کرده و به دیسپاچینگ ملی ارائه می‌دهند.


ارزیابی شرکت‌های ایرانی در حوزه E&P

ایسنا فراخوان شناسایی و ارزیابی شرکت‌های ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید (E&P) ازسوی محمدرضا مقدم معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت و سرپرست معاونت مهندسی اعلام شد. در فراخوان شناسایی و ارزیابی شرکتهای ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید (E&P) آمده است سنجش کیفی شرکت‌ها در سه مرحله و به‌صورت پلکانی شامل غربالگری اولیه و تهیه فهرست بلند، پیش ارزیابی و ارزیابی کیفی صلاحیت انجام می‌شود. همچنین عنوان شده است، این فراخوان صرفا برای ارزیابی شرکت‌های متقاضی فعالیت در قالب شرکت اکتشاف و تولید (E&P) بوده و تکمیل و ارائه مدارک است و هیچ‌گونه تعهدی برای معاونت امور مهندسی وزارت نفت، ایجاد نمی‌کند.


اما و اگرهای پرداخت بدهی برقی عراق به ایران

فارس هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه از بابت صادرات برق به عراق از این کشور طلبکاریم، اما به دنبال این هستیم تا صادرات برق از طریق گشایش ارزی صورت گیرد، گفت: نباید صادرات گاز و صادرات برق در تعارض هم باشد. از این رو وزارت نیرو به‌شدت پیگیر دریافت مطالبات خود از بابت برق فروخته شده به عراق است و باید اذعان کرد که عراق از این بابت بدهی قابل توجهی به ایران دارد اما به هر حال پیگیر این هستیم که این رقم را دریافت کنیم. فلاحتیان در خصوص اختلاف وزارت نفت و نیرو در خصوص صادرات برق نیز گفت: در تمام جلسات برگزار شده میان دو وزارتخانه همواره تاکید شده است که وزارت نیرو و وزارت نفت باید برای صادرات برق و گاز هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند و اقدامی انجام ندهند که برخلاف منافع ملی کشور باشد. وی گفت: در سال 95 به‌دنبال این هستیم که در پساتحریم خریداران برق از ایران نسبت به گشایش اعتبار اقدام کنند و نحوه پرداخت پول به صورت مجاری متعارف و استاندارد درآید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر