پینگ‌پنگ زنگنه و هاشمی پیرامون بیمارستان‌سازی

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۱۵

گروه انرژی

برگزاری همایش صنعت نفت با رنگ و بوی اجتماعی باعث شد تا وزیر بهداشت، عهد وفا نشده صنعت نفت در زمینه واگذاری 4بیمارستان جنوبی این صنعت به وزارت بهداشت را به بیژن زنگنه وزیر نفت یادآوری کند. قاضی‌زاده از این فرصت نهایت استفاده را برای ترغیب وزارت نفت به بیمارستان‌سازی در مناطق عملیاتی این صنعت کرد. اقدامی که نشان می‌داد وزارت بهداشت به‌شدت در زمینه منابع مالی تحت‌فشار است و دنبال راه‌های مختلفی برای تحقق اهدافش می‌گردد. زنگنه اما سعی کرد به حضار و البته به قاضی‌زاده یادآوری کند که وزارت نفت برخلاف تصورها «پولدار» نیست، چراکه مسوولیت زیادی در زمینه پرداخت یارانه‌ها دارد. مشروح صحبت‌های این افراد را در ادامه می‌خوانید. بیژن نامدار زنگنه صبح روز گذشته در آیین گشایش همایش «مسوولیت اجتماعی شرکت؛ مسوولیت اجتماعی صنعت نفت» با بیان اینکه صنعت نفت به مسوولیت اجتماعی خود واقف است اما باید در اجرای این مسوولیت دولت نیز کمک کند، گفت: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که بخشی از آن به صنعت نفت مربوط می‌شود، به رویکرد عدالت بنیانی توجه شده که این مساله همان مقوله CSR است. به گزارش «تعادل» به نقل از خبرگزاری شانا، وزیر نفت بااشاره به حضور انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در این همایش گفت: رفتار ما باید به‌گونه‌یی باشد که ساکنان محلی احساس کنند ما آنها را دوست داریم و می‌خواهیم در بلندمدت همراه و همگام آنها باشیم و با آنها زندگی کنیم. وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت به اجرای مسوولیت‌های اجتماعی واقف است، گفت: پارسال ٣٨٠میلیارد تومان به عمران مناطق نفت‌خیز اختصاص یافت که امسال این رقم تا ٧٠٠میلیارد تومان افزایش می‌یابد. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، ‌وزیر بهداشت که از حاضران در این همایش بود بااشاره به اینکه یکی از کارهایی که جا دارد واقعا از وزیر نفت تقدیر و تشکر شود توجه به سلامت پرسنل، کارمندان و کارکنان شرکت نفت است، گفت: هرقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم کم است و جا دارد بیش از این در این خصوص سرمایه‌گذاری شود. به گزارش «فارس» وزیر بهداشت بااشاره به اینکه در کنار کارهای رفاهی، وزارت نفت باید کارهای درمانی هم انجام دهد، گفت: در گذشته دست وزارت نفت تنگ بود اما الان شرایط بهتر است بنابراین می‌تواند در احداث بیمارستان‌های زنجیره‌یی و تربیت نیروی متخصص فعالیت کند و ما نیز حاضریم به این مجموعه کمک کنیم. وزیر بهداشت همچنین با طرح پیشنهادی خطاب به زنگنه گفت: یکی از پیشنهادهایی که در گذشته به آقای زنگنه دادم و ایشان استقبال کرد اما در عمل کاری صورت نگرفت واگذاری بیمارستان‌هایی است که در4 استان جنوبی وجود دارد. بدین‌ترتیب که این بیمارستان‌ها را به صنعت نفت بدهیم تا کار توسعه را این مجموعه انجام دهد. قاضی‌زاده هاشمی بااشاره به اینکه حداقل صنعت نفت می‌تواند در هر استان یک بیمارستان 1000تختخوابی احداث کند، گفت: در حوزه سلامت 10هزار میلیارد تومان هزینه شده که براساس پیگیری‌هایی که صورت گرفته این رقم سال گذشته تنها بابت حقوق یک وزارتخانه پرداخت شد اما نتیجه آن چیزی نیست که ما به دست آوردیم. از طرفی در نظرسنجی‌های مختلف صورت گرفته، نشان می‌دهد مردم از حوزه سلامت راضی هستند بنابراین من توصیه می‌کنم در حال حاضر که شرایط بهبود پیدا کرده و کشورهای خارجی در حال رفت‌وآمد هستند در حوزه سلامت و مسوولیت اجتماعی ورود پیدا کنیم و این حوزه را توسعه دهیم.

وزیر نفت توجه به حوزه سلامت و بهداشت محیط را نیز از دیگر مواردی یاد کرد که وزارت نفت به آن توجه می‌کند و افزود: طی چند سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا از شهرک‌سازی در مناطق عملیاتی خودداری کنیم چراکه این موضوع را آفتی برای جامعه محلی می‌دانیم، زیرا شهرک‌سازی در مناطق عملیاتی سبب می‌شود جامعه محلی با ساکنان این شهرک‌ها ادغام نشده و سرانجام منجر به تقابل و درگیری آنها شود.

وزیر نفت با بیان اینکه طی سال‌های اخیر مردم از شهرهای مختلف برای اشتغال به آبادان آمده‌اند و اکنون هویت آبادانی در آنجا ایجاد شده است، ادامه داد: امروز تیم نفت آبادان متعلق به نفت نیست بلکه جزئی از هویت آبادان است. با پیشنهاد همکاران بخش اجتماعی، اصل بر این است که در شهرها به ساخت واحدهایی اقدام کنیم و افراد نیز در آنجا زندگی کنند، درست است که در مرحله اول امکان دارد ٨٠درصد امکانات مربوط به صنعت نفت باشد اما افراد به هم پیوسته خواهند بود و به مرور نیز مردم با یکدیگر پیوند داشته و ارتباط برقرار می‌کنند.

زنگنه با بیان اینکه توسعه طرح‌های اقماری در مناطقی مانند عسلویه معنا ندارد، افزود: در طرح‌های اقماری، کارکنان در هتل زندگی می‌کنند و خانواده با آنها نیست و این مساله سبب می‌شود تا آنها دلبستگی نسبت به محلی که در آن کار می‌کنند نداشته باشند؛ در نتیجه شاهد این هستیم که هیچ هویتی در آن منطقه شکل نمی‌گیرد. وی ساخت شهرک‌ها را یکی از دلایل بی‌هویتی اعلام کرد و افزود: این مسائل سبب می‌شود تا میان خانواده‌ها و کارکنان مشکلاتی به وجود آید. زنگنه به افزایش اختصاص درآمدهای نفت به عمران مناطق نفتی اشاره کرد و افزود: این مقدار هم‌اکنون به ٢درصد رسیده درحالی که در سال٧٩، ٢در هزار بوده است. وی با بیان اینکه وزارت نفت به مسوولیت اجتماعی خود واقف است اما تصور پولدار بودن نفت درست نیست، افزود: با اینکه وزارت نفت پول زیادی تولید می‌کند اما بخش قابل‌توجهی از آن به یارانه اختصاص می‌یابد و مبلغ ناچیزی به این صنعت می‌رسد حتی در مواردی نیز ما در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل روبه‌رو هستیم.

زنگنه با حمایت از توجه به سلامت و بهداشت تصریح کرد: همه فکر می‌کنند ما پولدار هستیم اما درآمدهای ناشی از صادرات نفت به خزانه واریز می‌شود و تنها مبلغ کمی از آن سهم نفت است.


اعتبارآفرینی با مسئولیت‌های اجتماعی

مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی که یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود با بیان اینکه اعتبار شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه انرژی تنها به فعالیت‌های عملیاتی و صنعتی مربوط نمی‌شود، بلکه بخشی از اعتبار خود را از طریق مسوولیت‌های اجتماعی به دست می‌آورند، گفت: از دیدگاه مرکز جهانی توسعه پایدار کسب‌وکار، مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها تعهد کسب‌وکار در توجه به توسعه اقتصادی پایدار، تعامل با کارکنان، خانواده، جامعه محلی و به‌طور کلی جامعه، برای بهبود کیفیت زندگی است. شاهدایی همچنین گفت در عرصه توسعه پایدار، دولت، شرکت‌ها و شهروندان با اتکا به نگرش مسوولیت‌پذیری، پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستی، تصمیم‌ها و اقدام‌های خود را در همه سطوح مدنظر قرار می‌دهند، مسوولیت‌های اجتماعی از دیدگاه کمیسیون اروپا مفهومی است که در آن شرکت‌ها مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی را به صورت داوطلبانه در زمره فعالیت‌های اقتصادی و ارتباطات با سهامداران خود تعریف کرده‌اند. از این‌رو نتایج حاصل از تعهد به مسوولیت‌های اجتماعی شامل شهرت و مدیریت برند، مدیریت ریسک، دسترسی بهتر به منابع سرمایه، نوآوری و یادگیری و رقابت و نفوذ در بازار است. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ویژگی اساسی CSR را داوطلبانه بودن آن دانست و گفت: بسیاری از تعریف‌های موجود از CSR ایران مفهوم را مرتبط با فعالیت‌های داوطلبانه می‌انگارند که از فعالیت‌های مقرر شده بر پایه قانون فراتر می‌روند، وانگهی از دیگر ویژگی‌های CSR می‌توان به درونی‌سازی یا مدیریت عوامل بیرونی اشاره کرد. وی با‌‌اشاره به فعالیت‌های CSR برخی شرکت‌های بزرگ دنیا همچون او‌ام‌وی اتریش، شرکت انگلیسی-هلندی شل، سابیک عربستان و توتال فرانسه اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بین‌المللی، اعتبار خود را تنها از طریق فعالیت‌های صنعتی به دست نمی‌آورند، بلکه بخشی از اعتبار آنها به‌دلیل انجام فعالیت‌های CRS است. شاهدایی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به عنوان یک سازمان توسعه‌یی، با اتکا به بیش از نیم قرن تجربه کارآمد و بهره‌مندی از سرمایه‌های انسانی و فکری خود با رویکرد کاهش خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش به برنامه‌ریزی کلان، تسهیل سرمایه‌گذاری، زمینه‌سازی و پشتیبانی صنعت پتروشیمی می‌پردازد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر