روسیه تابع غرب نیست اما از مراوده با ایران می‌ترسد

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۱۱

گروه تجارت

رییس‌کل گمرک روسیه یک روز پس از دیدار با رییس‌کل و مقامات گمرک ایران به اتاق تهران آمد. گلایه از حجم کم روابط، انتقاد از مشکلات موجود در راه توسعه تجارت بین دو کشور، سختگیری‌های بی‌دلیل گمرکی و تعرفه‌ها ازجمله مسائل مطرح شده ازسوی فعالان اقتصادی بود و رییس‌کل گمرک روسیه نیز در پاسخ از دو تفاهمنامه‌یی خبر داد که به‌زودی جزییات آن از طریق سایت گمرک روسیه و گمرک ایران دراختیار بازرگانان و تجار قرار می‌گیرد. در این نشست، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: روسیه می‌تواند در تامین بخشی از مواد غذایی و نیازمندی‌ها روی ایران حساب باز کند و ما در این زمینه محدودیتی نداریم. محمدرضا نعمت‌زاده، روابط دو کشور را راهبردی و استراتژیک خواند ولی حجم روابط اقتصادی را محدود دانست و گفت: شناسایی و تقویت صادرکنندگانی که بتوانند نیاز کشور روسیه را طبق نظر شما تامین کنند همچنین حمایت از شرکت‌های بزرگ و توانمند را از مواردی برشمرد که باید بیشتر به آن پرداخته شود. در این دیدار، ‌رییس کل گمرک فدرال روسیه نیز ضمن استقبال از بسط و تعمیق مناسبات اقتصادی با ایران تصریح کرد: ‌تجار ایرانی علاقه‌مند به کریدور سبز گمرکی هستند که ما نیز علاقه‌مندی خود را برای توسعه روابط در این زمینه اعلام می‌کنیم و خواهان آن هستیم کالاهای روسی نیز به بازار ایران راه پیدا کنند. در این راستا، تفاهمنامه‌یی به امضا خواهد رسید. «آندره بلیانینف» هسته اصلی ایجاد مانع برای تجار را مشکلات روابط بانکی دانست و افزود: ما اقدامات خوبی برای تسهیل واردات کالاهای ایرانی به روسیه انجام داده‌ایم و البته مذاکراتی درمورد همکاری با کشورهای دیگر نیز داشته‌ایم. همچنین با گمرک ایران توافق کرده‌ایم که ارزش کالاهای صادراتی ایران به روسیه به‌طور واقعی به گمرک روسیه اعلام شود. رییس گمرک روسیه بااشاره به کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران گفت: افزایش مراودات این محصولات ازجمله موضوعات مورد مذاکره و توافق در ملاقات با رییس گمرک بود. او افزود: با طرف ایرانی قرار گذاشتیم که کالای کشورهای ثالث تحت پرچم ایران وارد روسیه نشود. بلیانینف از تمایل کشور متبوعش برای فعال شدن کریدور شمال- جنوب سخن گفت و افزود: در این صورت کالاهای کشور هند می‌تواند از طریق خاک ایران وارد روسیه شود.


حجم یک‌ونیم میلیارد دلاری مبادلات

مسعود خوانساری رییس اتاق تهران نیز به سطح روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: باوجود پتانسیل‌هایی که در ایران و روسیه وجود دارد، حجم تجارت دو کشور به حدود 1.5میلیارد دلار می‌رسد و برخلاف علاقه‌یی که برای افزایش سطح مراودات وجود دارد، این هدف تاکنون محقق نشده است. رییس اتاق تهران بااشاره به تنش‌هایی که میان ترکیه و روسیه پدید آمد، گفت: این رویداد، موقعیت مناسبی برای ایران جهت توسعه مناسبات خود با روسیه فراهم آورد. به‌همین سبب لازم است با استفاده از امکانات خطوط سبز گمرکی و عادی‌سازی روابط بانکی از این موقعیت، بهره‌برداری شایسته‌یی صورت گیرد.


نوسان روبل و ترس بانک‌های روسی

اسدالله عسگراولادی رییس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز از سطح نازل روابط تجاری ایران و روسیه انتقاد کرد. او گفت: ما در رابطه با روسیه احساس غبن می‌کنیم. به این دلیل که روابط تجاری ایران با برخی دیگر از کشورهای همسایه گاه به 5تا 10میلیارد دلار می‌رسد اما ارزش مبادلات ایران با بزرگ‌ترین همسایه‌اش کمتر از 2میلیارد دلار است. او گفت: بزرگ‌ترین مشکل تجاری این دو کشور در برخی قواعد گمرکی نهفته است. بر این اساس این موضوع ضروری به نظر می‌رسد که در اجرای ضوابط گمرکی، تسهیلاتی اعمال شود. رییس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: ما می‌دانیم روسیه تابع غرب نیست اما بانک‌های روسی از مراوده با ایران احساس ترس می‌کنند. او با تاکید نسبت به رفع دو چالش مالی و بانکی گفت: کالاهایی که از ایران به روسیه می‌رود، گاه به دلیل اعمال نظرات شخصی و سلیقه‌یی در گمرک می‌ماند. از این رو لازم است آیین‌نامه‌یی برای جلوگیری از اعمال سلایق و البته شفافیت قوانین تنظیم شود و اجرای این آیین‌نامه‌ها و تفاهمنامه‌ها به‌گونه‌یی باشد که همکاری‌های اقتصادی دو کشور توسعه پیدا کند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه حجم دادوستد ایران و روسیه قانع‌کننده نیست، ادامه داد: دومین مساله‌یی که بازرگانان ایرانی با آن مواجهند، نوسان روبل است. چنانکه نمی‌دانند با چه قیمتی از روبل مذاکره کرده و با چه قیمتی باید پرداخت کنند. در ادامه این نشست، فعالان اقتصادی به طرح برخی مشکلات گمرکی خود در تجارت با روسیه پرداختند که رییس‌کل گمرک روسیه به برخی آنها پاسخ داد و البته درخواست کرد که این موارد به صورت کتبی به اداره بازرگانی روسیه منعکس شود تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

برای مثال یکی از فعالان به بازرسی 100درصدی محموله‌ها در گمرکات روسیه اشاره کرد که بلیانینف عنوان کرد، بازرسی 100درصدی اقدام نادرستی است و این موضوع در گمرکات روسیه تکرار نخواهد شد. او همچنین گفت که جزییات تفاهمنامه‌هایی که با رییس گمرک ایران به امضا رسانده در سایت گمرک روسیه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. رییس گمرک روسیه برخی مشکلات را نیز ناشی از عدم پرداخت مستقیم به‌دلیل اعمال تحریم‌ها دانست و گفت با رفع تحریم‌ها این مشکلات برطرف می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر