اخبار

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۰۹

امضای تفاهم همکاری‌های حمل‌و‌نقلی ایران و قبرس

یادداشت تفاهم نخستین نشست جامع مشترک همکاری‌های حمل و نقل ایران و قبرس بین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و ماریوس دمتریادس وزیر حمل‌و‌نقل، ارتباطات و کار جمهوری قبرس به امضا رسید. این یادداشت تفاهم در ۸ بند و در بخش‌های بندری، دریایی و هوایی امضا شده است. در مفاد مرتبط با حمل و نقل دریایی این تفاهمنامه، قرار بر آن شد که طرف‌ها برای اجرایی کردن موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی دو کشور که بیش از 14 سال از انعقاد آن می‌گذرد، نخستین کمیته مشترک همکاری‌های بندری و دریایی دو کشور را برای اصلاح موافقتنامه مذکور و بررسی سایر همکاری‌های حوزه دریایی برگزار کنند. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی خود را برای حمل محموله‌های وارداتی و صادراتی کشور قبرس به بنادر ایران و سایر نقاط جهان اعلام کرد. همچنین کشور قبرس درباره به رسمیت شناختن شرکت‌های بیمه‌گر دریایی ایرانی متعهد شد. بنابر سایر مفاد این تفاهمنامه ایران و قبرس برای توسعه و تسهیل ترانزیت و گسترش روابط حمل ونقل بین‌المللی چندوجهی فیمابین دو کشور تصمیم گرفتند، یک کمیته کاری مشترک برای بررسی راهکارهای عملیاتی دسترسی کشور قبرس به بازارهای تجاری آسیا تشکیل دهند.


جنگ قره‌باغ مانع فعالیت کریدور ایران- ارمنستان

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جنگ قره‌باغ بین ارمنستان و آذربایجان اجازه فعالیت مسیر ریلی بین ایران و این دو کشور را نمی‌دهد، گفت: برای فعالیت مجدد این مسیر ریلی چندین بار مذاکرات دوستانه انجام شد اما ارمنی‌ها و آذری‌ها مواضع محکمی دارند. محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در گفت‌وگو با ایلنا، درباره مذاکرات با ارمنی‌ها و آذری‌ها برای فعال شدن کریدور ریلی ایران- نخجوان- ارمنستان گفت: مسیر ریلی بین ایران و ارمنستان و آذربایجان وجود داشته اما بعد از درگیری نظامی این دو کشور طبیعتا، آذری‌ها حاضر نیستند که از داخل خاک ارمنستان عبور کنند و این کریدور فعال شود. وی با بیان اینکه در سطح مذاکرات رسمی نمی‌توان به این موضوع ورود کرد، افزود: در جلسات دوستانه با هم رده‌های خود در آذربایجان و ارمنستان این موضوع را پیگیری کرده‌ام ولی موضع محکمی دارند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مسیر ریلی مزیت اقتصادی بسیار زیادی دارد و هر دو کشور می‌دانند که فعال شدن این کریدور چه مزیت‌های اقتصادی برای کشورهای مسیر دارد اما همانطور که گفتم مواضع محکمی در این باره دارند.


رکود مسکن ۴۷۰رده شغلی را تعطیل کرده است

یک تولیدکننده به رکود در بخش ساخت‌وساز و ماشین‌سازی اشاره کرد و گفت: صنعت ساختمان حدود ۴۷۰شغل فعال را ایجاد می‌کند اما آقایان از ترس مرگ خودکشی کرده و باعث تشدید رکود در سطح جامعه شده‌اند. داریوش هندویی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، گفت: ظرف 5سال گذشته در بخش قطعه و ساخت اقدامات زیادی انجام داده‌ایم اما نبود مشتری باعث شده تا خطوط تولید کوره‌های فولادسازی و آهن اسفنجی را تعطیل کنیم این در حالی است که 90درصد فعالیت این واحد صرف تولید محصول در این خطوط بود. هندویی با بیان اینکه خط شمش فولاد این کارخانه هم با 10درصد ظرفیت فعالیت می‌کند، اضافه کرد: این درحالی است که ظرفیت تولید شمش فولاد این کارخانه حدود 249هزار تن است اما امروز فقط می‌توانیم 30 هزار تن شمش فولاد تولید کنیم.

وی به رکود در بخش ساخت‌وساز و ماشین‌سازی اشاره کرده و گفت: صنعت ساختمان حدود 470رده شغل فعال را ایجاد می‌کند اما آقایان از ترس مرگ خودکشی کرده و با تشدید رکود در سطح جامعه باعث شده‌اند حجم بیکاران هر روز در بخش‌های مختلف افزایش پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر