ثبات قیمت مسکن در نیمه اول سال 95

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۰۷

رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه با تحریک تقاضا نمی‌توان بازار مسکن را از رکود خارج کرد، گفت: اگر قرار است تحرکی دربازار مسکن ایجاد شود باید با درآمد عمومی و دهک‌های متوسطه سازگار باشد نه اینکه با تحریک تقاضا جهشی یا به‌قول معروف سونامی ایجاد شود.

حسام عقبایی درگفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به کاهش تولید مسکن در کشور ادامه داد: طی سه سال اخیر سیاست‌های اتخاذ شده برای تحریک تقاضا موثر نبوده ، ضمن اینکه تحریک تقاضا یکی از عوامل است و با یک عامل نمی‌توان بخش مسکن را از رکود خارج کرد، البته بسته خروج از رکود درتحریک تقاضا موثر است و افزایش تسهیلات بانکی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. به گفته عقبایی، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که اگر تولید مسکن را به توازن برسانیم وسالی یک میلیون واحد مسکونی تولید کرده و آن را حفظ کنیم، سال 1407 به توازن عرضه و تقاضا خواهیم رسید. وی همچنین اظهار کرد: در بازار مسکن تغییر و تحولات در حیطه قیمت تابعی از تولید است و درشرایط فعلی که عرضه کم شده، اصول اقتصاد می‌گوید قیمت باید افزایش یابد پس چه اتفاقی در ایران روی داده که با وجود کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی و تولید مسکن در سال 93 و 94 نه‌تنها قیمت‌ها افزایش نیافته بلکه قیمت‌ها کاهش هم یافته است که علت آن را می‌توان دراین موضوع جست‌وجو کرد که افزایش تقاضا و همزمان کاهش تولید با یکدیگر همراه بوده‌اند. رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است که در سال 92 مردم منتظر کاهش قیمت‌ها بودند، اما سال 94 انتظار به پایان رسید. یعنی پس از سه سال ثبات قیمت و به کف رسیدن نرخ‌ها دیگر انتظار بیشتری برای کاهش وجود نداشت اما مردم این توان را نداشتند که به بازار مسکن وارد شوند، به همین دلیل با وجود کاهش تولید و وجود واحد، ‌خریداری وجود نداشت.

عقبایی بیان کرد: این به معنای افزایش تولید نیست، به این مفهوم است که ظرفیت خرید برای همان تولید کم هم وجود ندارد و پتانسیل خرید برای متقاضیان وجود ندارد. متقاضی در بازار مسکن خیلی بالاست و چند برابر عرضه‌کنندگان بازار است اما بسیاری از آنها نمی‌توانند به خرید مسکن حتی فکر کنند و ظرفیت‌های مالی آنها در حدی نیست که بتوانند درباره خرید مسکن صحبت کنند. وی در ادامه به شرایط بازار مسکن درسال جاری اشاره کرد و گفت: در سال 95 طی نیمه اول سال شاهد افزایش قیمت نیستیم، یعنی در حوزه نرخ‌ها هرچند تولیدکننده‌یی ورود پیدا کند یا انگیزه‌یی برای ورود سرمایه‌گذاران ایجاد شود ثبات قیمت‌ها ادامه می‌یابد ولی با این حال پیش‌بینی نسبی افزایش حجم معاملات را در سال 95 خواهیم داشت. رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به معاملات صورت گرفته در سال جدید گفت: در 14 روز اول اردیبهشت ماه در تهران شاهد افزایش حجم معاملات بوده‌ایم. در دومین ماه سال گذشته 7266 قرارداد خرید و فروش داشته‌ایم در حالی که این رقم در اردیبهشت امسال به 7522 قرارداد رسیده است، در حوزه اجاره نیز در 14 روز اول اردیبهشت ماه امسال، 7762 قرارداد اجاره در تهران ثبت شد در حالی که مدت مشابه پارسال 6804 قرارداد داشته‌ایم بنابراین در دو ماه اخیر نسبت به 94 شاهد افزایش حجم معاملات بوده‌ایم و این پیامی است که احتمالا تا پایان شهریور روند صعودی معاملات ادامه داشته باشد.

به گفته عقبایی، ‌فاز اول خروج از رکود را در 6ماه اول تجربه می‌کنیم و در6 ماه دوم بیشتر این موضوع را می‌توان لمس کرد البته اگر انگیزه سرمایه‌گذاری در افراد برای بخش ساختمان ایجاد شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر