نگرانی از برج‌سازی در زمین‌های ذخیره پایتخت

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۰۵

گروه راه و شهرسازی نیره خادمی

اگرچه شهر آفتاب هنوز پتانسیل برگزاری تمامی نمایشگاه‌ها را ندارد و راهی طولانی برای انتقال محل برگزاری نمایشگاه‌ها از حاشیه بزرگراه چمران به اول جاده قم وجود دارد، اما از همین حالا نگرانی‌ها درباره ساخت و ساز در اراضی آزاد شده محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در حاشیه جنوبی بزرگراه چمران آغاز شده است. احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون سلامت شورای شهر جزو نخستین افرادی بود که نگرانی از برج‌سازی در این زمین‌ها را مطرح کرد و گفت: این زمین‌ها به عنوان زمین‌های ذخیره پایتخت حفظ شوند.

مسجد جامعی روز گذشته در دویست و شصتمین جلسه علنی شورای شهر نسبت به ساخت و ساز در اراضی حریم صداوسیما واکنش نشان داد. او با اشاره به کاربری آتی نمایشگاه فعلی تهران در خیابان سئول گفت: همواره برای صدا و سیما حریم امنیتی می‌گذاشتند، اما الان فضای رسانه و دیجیتال، همه‌چیز را عوض کرده است. نباید آن زمین‌های اطراف صداوسیما را از دست دهیم و آن زمین‌ها تبدیل به برج‌های جدید با قیمت‌های بالا شوند. از این رو، پیشنهاد می‌شود کمیسیون شهرسازی به این مساله ورود کند و کاربری‌های دیگر برای این زمین‌ها در نظر بگیرند.


1300میلیارد برای ساخت شهر آفتاب

«خودکشی قالیباف» عبارتی است که محمدرضا تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورا درباره عملکرد شهردار تهران در برگزاری نمایشگاه شهر آفتاب مطرح کرد؛ ریسکی که ممکن بود حتی به قیمت جان مردم تمام شود. او گفت: قبل از برگزاری نمایشگاه، عنوان کردم که به هیچ‌وجه زیر بار برگزاری نمایشگاه نرویم و پیش‌بینی می‌کردم در دوره برگزاری، تلفات جانی نیز خواهیم داشت. باتوجه به هجوم روزانه 700هزار تا یک میلیون نفر به نمایشگاه شهر آفتاب و همین‌طور برگزاری یک‌باره این نمایشگاه، تلفات جانی قابل پیش‌بینی بود که خوشبختانه حتی خونی از دماغ کسی نیامد.

تندگویان افزود: بنده در سه دوره دولت‌های متفاوت، از سیاست‌گذاران نمایشگاه‌داری بوده‌ام و قصدم در مورد نمایشگاه شهر آفتاب، واقع‌نمایی است. وقتی که یک خانه صدمتری را می‌سازیم، مورد آزمایش‌های مختلف قرار می‌گیرد تا مشکلات را احصاء کنیم و همین موضوع دو تا سه ماه طول می‌کشد، ولی برگزاری و ساخت مجموعه‌یی با این عظمت در شهر آفتاب، بدون هیچ‌گونه آزمایش قبلی، با آغاز نمایشگاه کتاب افتتاح شد. او گفت: در بحث نمایشگاهی جهان، نمایشگاه مشابهی با نمایشگاه کتاب که روزانه 700 هزار تا یک میلیون نفر در آنجا حضور پیدا کنند، نداریم و اگر درباره نمایشگاه کتاب سیاه‌نمایی کنیم، اجحاف است. نمایشگاه‌های کتاب چه در مصلا و چه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شود با ضرر مواجه است، چراکه نمایشگاه کتاب درآمدزا نیست و با یارانه دولت برگزار می‌شود. این عضو شورا با اشاره به هزینه 1300میلیارد تومانی ساخت نمایشگاه شهر آفتاب افزود: این نمایشگاه 35هزار متر فضای سرپوشیده و بیش از یک‌هزار متر فضای باز دارد و هر روزی که در شهر آفتاب، نمایشگاهی برگزار نشود، خیانت به مردم است.

او درباره ساماندهی برگزاری نمایشگاه در شهر تهران افزود: چرا باید نمایشگاه گل و گیاه هم‌زمان با نمایشگاه کتاب در شهر تهران برگزار شود. شهرداری باید به زیرمجموعه خود تذکر دهد که این اتفاق صورت نگیرد. مصلا جای برگزاری نمایشگاه نیست. باید جلوی برگزاری هرگونه نمایشگاه در مصلای تهران گرفته شود و تمامی نمایشگاه‌ها در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود و اگر این اتفاق نیفتد، مقصر آن رییس شورای شهر است.


هزینه بالا برای خریدگل لاله

خرید میلیاردها تومان گل لاله برای تهران لازم است یا حفظ باغات پایتخت؟ رییس کمیته محیط زیست شورا با طرح این سوال از تصمیم‌گیران شهری خواست تا در عمل به این پرسش پاسخ دهند. محمد حقانی درخصوص به سرانجام نرسیدن طرح صیانت از باغات گفت: نگاه منتقدان به طرح این بود که حفاظت و صیانت از باغات، هزینه بالایی می‌خواهد و اگر با هرگونه ساخت‌وساز در باغات مخالفت شود، حقوق مالکانه باغداران رعایت نشده و هزینه تملک باغ‌ها نیز بسیار بالاست.

او در پاسخ به منتقدان این طرح گفت: این میزان هزینه‌یی که برای توسعه فضای سبز در داخل شهر و حریم انجام می‌دهیم اگر به حفظ فضای سبز موجود اختصاص دهیم، به نتیجه مطلوب‌تری می‌رسیم. بیشتر این درختان، درختان قدیمی با عمر بالای ۶۰سال هستند و فایده بیشتری از نهالکاری برای شهر دارند. تصمیم‌گیران حوزه محیط زیست شهری مشخص کنند خرید گل لاله که میلیاردها تومان برای شهر هزینه دارد بیشتر برای شهر مفید است یا خرید باغات؟ متاسفانه نگاه کارشناسی به حوزه حفظ فضای سبز تهران وجود ندارد. در این شرایط بعید می‌دانم این طرح در صحن شورا به نتیجه برسد؛ زیرا دیدگاه شورا زیست محیطی نیست و تا زمانی که این نگاه در کل شورا به وجود نیاید، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.


پرده‌برداری از یک تخلف جدید

این عضو شورای شهر در ادامه تذکرات خود از تخلف دیگری در حوزه ساخت و ساز غیرقانونی در منطقه 20 پرده‌برداری کرد و گفت: در شهر ری، خیابان شهید رجایی، روبه‌روی سه‌راه ترانسفور، زمینی به وسعت 52هزار و 330متر وجود داشته که بعد از اصلاحات لازم به 36هزار و 632مترمربع تبدیل شده است. عکس‌های هوایی از این زمین در سال‌های 1387، 1391، 1392 وجود دارد و ساخت آن نیز از سال 1393 آغاز شده است. در طرح تفصیلی جدید این ملک زیر پهنه جی‌111 به عنوان پارک شهری وجود دارد. حقانی افزود: ملک دارای رأی ماده 7 مبنی بر حفظ کاربری باغ است و رأی ماده 12 نیز این ملک را به عنوان باغ مطرح کرده است.

بنده چند سوال و تذکر دارم مبنی بر اینکه چگونه ساخت و ساز در پهنه جی 111 که فضای سبز و پارک توصیف شده، انجام می‌شود و هیچ‌گونه پروانه‌یی نیز صادر نشده است؟ هم‌اکنون دور تا دور این زمین مغازه ساخته شده و درخت‌های وسط نیز کلاً خشک شده است و همانطور که مطرح شد، پروانه ساخت نیز ندارد و شهرداری برای آنها عدم خلافی ساخت و ساز صادر کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر