اندازه‌گیری در جهان دینامیک

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۵۹۵

به عنوان یک مهندس مکانیک، نخستین ایده‌یی که به ذهنم خطور می‌کند، این است که دینامیک رشته‌یی از فیزیک کاربردی است، به بیان دقیق‌تر، میدان مکانیک کلاسیک که به بررسی نیروها و گشتاورها و تاثیر آنها بر حرکت می‌پردازد. تحقیق در دینامیک در مقوله دو حوزه قرار دارد:

خطی (کمیت‌هایی مانند نیرو، جرم اینرسی، جابه‌جایی، سرعت، شتاب و تکانه) و دورانی یا غیر خطی (کمیت‌هایی مانند گشتاور، ممان اینرسی، اینرسی دورانی، جابه‌جایی زاویه‌یی، سرعت زاویه‌یی، شتاب زاویه‌یی و تکانه زاویه‌یی) . در اغلب اوقات، اشیا هر دو حرکت خطی و دورانی یا غیر خطی را نشان می‌دهند. دستگاه‌های اندازه‌گیری متعددی در دینامیک اندازه‌شناسی قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از موارد عبارتند از:

دستگاه‌های توزین خودکار که قابلیت توزین اقلام در حال حرکت را دارند

کنتورهای برق که جریان الکترون‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند

انواع مختلف دستگاه‌هایی که جریان آب را اندازه‌گیری می‌کنند

جریان مختلف دیگر مایعات، گازها و غیره

تاکسیمترها

با این وصف، در زبان انگلیسی واژه «دینامیک» نه تنها با مفهوم حرکت بلکه با مفهوم تغییر و دگرگونی پیوند دارد. مثالی که بر این تغییر مستمر و سازنده تاکید می‌نماید و بسیاری از علائم مختلف (از جمله اندازه‌شناسی) را در برمی‌گیرد سفر فضایی است. در هفدهم دسامبر 1903، برادران رایت نخستین پرواز خود کنترل پایدار را انجام دادند. در چهارم اکتبر 1952، اتحاد جماهیر شوروی سابق، اسپوتنیک یک، نخستین ماهواره مصنوعی را در مدار قرار داد. در بیستم جولای 1969، نخستین فرود انسان در ماه با ماموریت آپولو 11 توسط ایالات متحده امریکا با موفقیت انجام شد. در سال 1998 نخستین اجزای ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) یا ماهواره مصنوعی قابل سکونت در مدار پایین کره زمین قرار گرفتند. در سال 2012، خورو مریخ نورد ناسا (مریخ نورد کنجکاوی) موفق به فرود و کاوش در سیاره مریخ گردید. اخیرا در نوامبر 2014، سازمان‌های فضایی اروپا (Europe Space Agency - ESAS) ماموریت فرود ربات فیله کاوشگر رزتا بر روی ستاره دنباله‌دار را انجام داد.

درحال حاضر در جامعه اندازه‌شناسی، شاهد تغییرات چشمگیری در ارتباط با تعریف قطعی و سیستم بین‌المللی یکاها (SI) هستیم. از جمله، کار تعریف جدید کیلوگرم در شرف اتمام است. تحقیقات در پالایش معیارها و تجهیزات به‌کار گرفته شده برای تعریف و عمل سایر یکاهای SI به صورت ثمر بخش تداوم دارد.

گرچه اندازه‌شناسی، علم اندازه‌گیری، به قدمت تمدن بشری است، تغییر مستمر آن ادامه دارد و با شتاب به پیش می‌رود و دینامیک بودن خود را حفظ می‌کند.

به راستی عصر حیرت آوری است که بخشی از این کار بسیار پویا است که آن را اندازه‌شناسی می‌نامیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر