از منطقه

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۵۸۵

فراخوان برای خودکشی دسته‌جمعی بیکاران در اردن

فعالان اردنی در کمپینی از بیکاران برای خودکشی دسته‌جمعی مقابل دفتر نخست‌وزیری دعوت کردند.

به نوشته روزنامه رای‌الیوم، فعالان اردنی در شبکه‌های اجتماعی کمپینی برای حمایت از افراد جویای کار راه انداخته و آنها را به انجام خودکشی دسته‌جمعی جهت تاثیرگذاری بر روند امور در این کشور دعوت کرده‌اند.

این فراخوان عجیب پس از آن انجام شد که سه جوان اردنی بیکار حدود 10 روز قبل با پرتاب خود از یکی از ساختمان‌های شهر امان، اقدام به خودکشی کردند. این خودکشی جنجال بزرگی در محافل سیاسی، پارلمانی و رسانه‌یی اردن به پا کرده و توجه‌ها را بار دیگر معطوف مشکل بیکاری جوانان در این کشور کرد تا جایی که سمیر الرفاعی، نخست‌وزیر پیشین اردن خودکشی این سه جوان را زنگ خطری برای این کشور دانست. تعداد و هویت افراد جویای کاری که به این اقدام تمایل دارند، هنوز مشخص نیست اما تاریخ این خودکشی پایان ماه جاری میلادی و مکان آن مقابل دفتر نخست‌وزیری تعیین شده است.


بازار داغ فروش اعضای بدن آوارگان سوری

براساس نتایج یک تحقیق بازار سیاه خرید و فروش اعضای بدن آوارگان سوری‌ در جهان از ازدواج با دختران کم سن و سال سوری و کار کودکان آواره و تکدی‌گری آنها پا را فراتر گذاشته است تا جایی که براساس آمارها 18 هزار آواره سوری ظرف چهار سال اعضای بدن خود را فروخته‌اند.

نیوزدیلی در تحقیقی که با همکاری با «اینترنشنال مدیا ساپورت» انجام داده است، از حسین نوفل، رییس بخش پزشکی قانونی در دانشگاه دمشق و رییس هیات کل پزشکی قانونی نقل کرده که بیشتر این خرید و فروش‌ها در اردوگاه‌های پناهندگی در لبنان، ترکیه و دیگر کشورهای همسایه سوریه انجام شده است. نوفل اعلام کرد که حدود 20 هزار عمل جراحی پیوند اعضا از آغاز جنگ در سوریه به ویژه در مناطق مرزی و به دور از نظارت رسمی صورت گرفته است. طبق گزارش روزنامه فرامنطقه‌یی الحیاه، قیمت اعضای بدن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و در حالی که قیمت یک کلیه در ترکیه به 10هزار دلار می‌رسد، قیمت آن در عراق از 1000دلار امریکا پا فراتر نمی‌گذارد و در لبنان و سوریه خرید کلیه با 3000 دلار صورت می‌گیرد. تجارت اعضای بدن فقط شامل کلیه نمی‌شود، بلکه تجارت اعضای دیگر بدن چون طحال یا قرنیه نیز صورت می‌گیرد و قیمت یک قرنیه در برخی موارد به 7500دلار می‌رسد. در همین حال، در دادگاه‌های سوریه 20 شکایت مربوط به تجارت اعضای بدن در دوره زمانی مارس 2011 تا سپتامبر 2015 مطرح شده است و این شکایت‌ها از سوی خانواده‌های قربانیانی صورت گرفته که به دلیل عمل‌های جراحی جان خود را از دست داده‌اند و این شکایت‌ها علیه پزشکان و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، اما بعید است که در شرایط کنونی امکان محاکمه‌ این پزشکان وجود داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر