از سر‌گیری تلاش‌ها برای تحت پیگرد قرار دادن تونی بلر

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۵۸۲

گروه جهان| گروهی از نمایندگان انگلیسی ازجمله رهبر سابق حزب ملی اسکاتلند ممکن است تلاش‌های خود را برای پیگرد قانونی مجدد تونی بلر، نخست وزیر پیشین این کشور در پی انتشار گزارش چیلکات (گزارش درباره جنگ عراق) در اواخر سال جاری میلادی مجددا از سر بگیرند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، بر اساس گزارش‌ها، الکس سالموند رهبر سابق حزب ملی اسکاتلند تلاش‌های خود را برای حمایت از پیگرد قانونی تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس که به خاطر یافته‌های این گزارش به تعویق افتاده بود را از سر گرفته است. این گزارش در ژوئیه سال جاری میلادی منتشر می‌شود.

در انگلیس پیگیری روند پیگرد قانونی با رای نمایندگان و علیه کسی صورت می‌گیرد که در پیشگاه مجلس اعیان حاضر شود. این روند قدمتی چندین قرنی دارد، اما از 1806 میلادی انجام نشده است. در حالی که برخی نمایندگان هنوز می‌خواهند از این روش علیه تونی بلر به خاطر اقداماتش در جنگ عراق استفاده کنند، سالموند به روزنامه تایمز گفته است، بهترین راه برای اجرای یک پیگرد قانونی از طریق دادگاه جرایم بین‌الملل است. وی ادامه داد: همانطور که من اعتقاد دارم، سر جان چیلکات متوجه شده که بلر به جورج بوش پسر، رییس‌جمهوری سابق امریکا در سال 2002 قول‌هایی داده که علت اصلی برای رسیدگی مجدد به پیگرد قانونی بلر است. رهبر سابق حزب ملی اسکاتلند گفت: به عقیده من بهترین روش استفاده از دادگاه جرایم بین‌الملل است، چون دادستان قادر است اقدامات اولیه را براساس شواهد و مدارک جمع‌آوری شده در گزارش چیلکات انجام دهد.

کمپین استیضاح بلر نخستین‌بار در سال 2004 و با حمایت گروهی از نمایندگان پارلمان انگلیس ازجمله بوریس جانسون، شخصیت اصلی در رفراندوم ماندن یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شکل گرفت. جانسون در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نخست‌وزیر می‌شود. سر دیوید آمس، نماینده محافظه‌کار نیز به تایمز گفت: سالموند با من تماس گرفت و از من خواست تا از کمپین جدید برای پیگرد قانونی بلر حمایت کنم. اگر این اتهامات بلر اثبات شود، من شخصا می‌بینم که عدالت برایش اجرا شده و استیضاح می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر