هنری کیسینجر هم با ترامپ دیدار می‌کند

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۵۸۰

گروه جهان|

واشنگتن‌پست از قول برخی نزدیکان دونالد ترامپ‌ کاندیدای حزب جمهوری‌خواه، گزارش داده که وی قرار است امروز با هنری کیسینجر‌ وزیر امور خارجه اسبق امریکا دیدار کند. به گزارش رویترز، این دیدار پس از تماس تلفنی میان ترامپ و هنری کیسینجر‌ مشاور ریچارد نیکسون و جرالد فورد، روسای جمهور اسبق امریکا اتفاق خواهد افتاد. هفته گذشته نیز جیمز بیکر‌ وزیر خارجه اسبق امریکا، با دونالد ترامپ دیدار کرده است. این دیدارها پس از آن صورت گرفت که سخنان ترامپ در مبارزات انتخاباتی در‌مورد سیاست‌های امریکا، بسیاری از متحدان امریکا را نگران کرده است. برخی کارشناسان معتقدند که سخنان ترامپ جهان را به جایی بی‌ثبات تبدیل کرده است. ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که امریکا باید درمورد پیمان سازمان آتلانتیک شمالی تجدیدنظر کند و ژاپن و کره‌جنوبی برای دفاع از خودشان باید به فکر سلاح هسته‌یی باشند. وی درمورد ژاپن گفت: ژاپن، رقیب تاریخی چین برای اینکه قدرت برتر شرق آسیا باشد، حقش است که بمب هسته‌یی داشته باشد. سخنان ترامپ درمورد رقبای ایالات متحده هم به همان اندازه سخنانش درمورد متحدان امریکا دردسرآفرین بوده است. درحالی که پوتین از سخنان ترامپ استقبال می‌کند، در چین، هم مسوولان مملکتی و هم مردم عادی در نوعی تردید و دودلی درمورد این نامزد ریاست‌جمهوری امریکا فرو رفته‌اند و نمی‌دانند آیا از موفقیت درخشان سیاسی یک میلیاردر در پهنه سیاست امریکا که دستگاه سیاست خارجی امریکا را حسابی گیج کرده است، خشمگین باشند یا اینکه این پدیده را صرفا یک سرگرمی تلقی کنند. موضع‌گیری ترامپ در قبال چین و آسیا در تابستان گذشته مطرح شد، یعنی هنگامی که وی در سخنانی مطرح کرد، که شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین به امریکا سفر می‌کند به جای آنکه در کاخ سفید به افتخارش یک ضیافت شام ترتیب داده شود، باید در یک رستوران مک دونالد مورد پذیرایی قرار گیرد.

اخیرا هم ترامپ لحن خود را در قبال چین زهرآگین‌تر کرد و در ماه ژانویه به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت که اگر رییس‌جمهور شود 45درصد تعرفه بر واردات کالاهای چینی به کشور اعمال خواهد کرد. بسیاری از اقتصاددانان امریکایی می‌گویند که این نظریه ناقض قوانین بین‌المللی است و به احتمال قوی دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی امریکا و چین را به ورطه یک جنگ تجاری سوق می‌دهد.

این اقتصاددانان می‌گویند قوانین امریکا به ترامپ این اجازه را نمی‌دهد که تعرفه واردات کالاهای چینی را بیشتر از 15درصد برای مدت 5ماه بالا ببرد مگر آنکه اعلام کند که یک وضعیت اضطراری از حیث امنیت ملی پیش آمده است. آنها همچنین هشدار می‌دهند که اگر ترامپ دست به کاری علیه تجارت چین بزند؛ چینی‌ها هم تلافی خواهند کرد و غیر از اقامه دعوی قانونی علیه واشنگتن در سازمان تجارت جهانی، اقدامات دیگری هم انجام خواهند داد. شاید از همین روست که هنری کیسنیجر و جان بیکر دو وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده، بر آن شدند تا با دونالد ترامپ ملاقات کنند و از وی بخواهند که در مورد سیاست خارجی سنجیده‌تر و محتاطانه‌تر سخن بگوید.


هواداران حزبی علیه ترامپ

درحالی که برخی اعضای بلندپایه حزب جمهوری‌خواه توانسته‌اند خود را راضی کنند که از دونالد ترامپ به‌عنوان کاندیدای اول جمهوری‌خواهان حمایت کنند، فعالان غیرسازمانی محافظه‌کاران، هنوز دنبال راهی هستند تا وی را متوقف کنند و نگذارند در جلسه ماه جولای او رای تایید حزب را بگیرد.

به گزارش واشنگتن‌پست، حامیان حزب جمهوری‌خواه که از تغییر مواضع ترامپ درمورد مالیات‌ها، حداقل دستمزد و امنیت ملی عصبانی هستند، در سراسر کشور روی قوانین حزب کار می‌کنند تا بتوانند در آخرین لحظات مانع وی شوند. قرار است آن دسته از حامیان جمهوری‌خواه که تجربه و دانش بیشتری دارند، به هیات‌ها و وکلای انتخاباتی آموزش دهند که آنها چگونه می‌توانند به‌عنوان کارگزاران آزاد، رفتار کنند حتی اگر به آنها گفته شود که باید به تصمیم حزب احترام بگذارند. تلاش برای متوقف کردن ترامپ در میان حامیان حزب جمهوری‌خواه شدت گرفته است. اریک اریکسون، یک بلاگر محافظه‌کار که به‌شدت هم محبوب است، هفته گذشته نوشته که اگر حزب در نشست ماه جولای در کلیولند، ترامپ را متوقف کند، آن نشست به مراسم خودکشی جمعی حزب تبدیل خواهد شد. بسیاری از جمهوری‌خواهان علاقه‌مندند راهی پیدا کنند تا قوانین حزب را تا یک هفته قبل از آغاز نشست ماه جولای تغییر دهند.

با این همه برخی اعضای بلندپایه حزب جمهوری‌خواه معتقدند که این کار به حزب جمهوری‌خواه و اعتبارش آسیب خواهد رساند زیرا کثرت و تعدد کسانی که به ترامپ رای داده‌اند را نادیده می‌گیرد.


شک و تردید نسبت به ثروت ترامپ

در هفته‌یی که ترامپ صدر عناوین خبری در رسانه‌های امریکا را اشغال کرده است، پل کروگمن اقتصاددان در نیویورک تایمز یادداشتی نوشته که در آن به ثروت ترامپ تشکیک کرده است. وی در این یادداشت نوشته است که چرا ترامپ برخلاف هر نامزد دیگری از انتشار فرم‌های مالیاتی خود امتناع می‌کند؟ موضوع بعدی این است که چرا وی از کارشناسانی در ارائه طرح مالیاتی خود استفاده کرده که از شایستگی لازم برخوردار نیستند؟

به نوشته کروگمن، عذری که ترامپ برای مورد اول آورده این است که وی نمی‌تواند درحالی که پرونده مالیاتی‌اش در حال حسابرسی است، به انتشار آن بپردازد. این دعاوی دروغ محض است. اتفاقا اگر ترامپ واقعا حقیقت را گفته باشد و وضعیت مالی مورد بررسی قرار گرفته باشد، وی باید بتواند راحت‌تر به انتشار فرم‌های مربوطه بپردازد. اگر این حسابرسی انجام شده باشد، چرا ترامپ باید از انتشار آن واهمه داشته باشد؟ وی در ادامه می‌نویسد، موضوعی که دونالد ترامپ در حال پنهان کردن آن است، می‌تواند میزان کم مالیات پرداختی وی به نسبت اندازه ثروتش باشد. همین موضوع در 2012 نیز به میت رامنی آسیب زد. گمان دیگری که مطرح است و می‌تواند قوی‌تر باشد این است که دونالد ترامپ آن اندازه که ادعا می‌کند ثروتمند نیست.

به نوشته کروگمن، از طرف دیگر حرف‌های ضد و نقیض ترامپ در مورد مالیات‌ها که یک بار از مالیات زیاد بر ثروت حمایت کرد و بار دیگر بخشودگی‌های فراوانی برای ثروتمندان درنظر گرفت، می‌تواند در انتخابات کاملا به ضررش تمام شود.

درحالی که جهان با حیرت به انتخابات امریکا می‌نگرد، جامعه امریکا از الیت آن تا مردم عادی، این روزها تلاش زیادی می‌کنند تا همه‌چیز را به ریل بازگردانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر