تردید در هدایت نقدینگی به بورس

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۵۷۳

گروه بورس علی رمضانیان

وزیر اقتصاد و دارایی در هفته جاری اعلام کرد که برای بازار سرمایه در هفته‌های آینده خبرهای خوبی دارد، از طرف دیگر رییس جدید بیمه مرکزی و مدیرعامل سابق بانک ملی گفت که کاهش نرخ سود بانکی به 15درصد در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته و در روزهای آینده تصمیماتی در این خصوص اخذ خواهد شد. بنابراین این اخبار مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت زیرا آنها معتقدند که کاهش نرخ سود بانکی سبب تزریق نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌شود. این در حالی است که نوسانات روزهای اخیر بازار این نگرانی را به وجود آورده است که در صورت ادامه‌دار بودن روند فرسایشی بورس، نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده و به سمت بانک‌ها منتقل می‌شود.

به گزارش «تعادل» این نظریه که به دنبال کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه منتقل می‌شود، مورد حمایت همه کارشناسان نیست، زیرا آنها معتقدند که هدایت جریان نقدینگی در دستان دولت یا نهاد دیگری نبوده و پول‌های سرگردان مسیر خود را برای اخذ بازدهی بیشتر، بدون توجه به مسائل سیاسی پیدا می‌کند و در مقابل بازارهای موازی با بورس، احتمال ورود پول به بازار سرمایه نزدیک به صفر است زیرا عملکرد سال 95 بورس، برای سرمایه‌گذاران چنگی به دل نمی‌زند.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: بعد از نهایی شدن برجام در سال 94، نظر عموم کارشناسان بر این پایه استوار بود که سال 95 سال پر از نوسانی خواهد بود و عملا نیز چنین شد؛ زیرا خوش‌بینی‌های به وجود آمده سبب شد تا افزایش قیمت در بازار سهام رخ داده و شاخص چندین هزار واحد رشد کند. اما با نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت‌ها، انرژی موجود در بازار تخلیه شده و بازار روند کاهش پیدا کرده است، البته با وجود این روند کاهشی، نقدینگی از بازار خارج نشد. زیرا نرخ سود بانکی برای صاحبان نقدینگی جذاب نبوده و ترجیح می‌دهند که پول در بورس باقی بماند.

امیر تقی‌خان‌تجریشی در ادامه عنوان کرد: بر این اساس برخی کارشناسان نتیجه می‌گیرند که با کاهش بیشتر سود بانکی پول‌های موجود در بانک‌ها به سمت بورس حرکت می‌کند اما سوال اینجاست که اگر نرخ سود بانکی به 15درصد کاهش پیدا کند چه اعتباری وجود دارد که نقدینگی موجود در بانک‌ها به سمت بورس هدایت شود. زیرا در حال حاضر حدود یک‌هزار میلیارد تومان نقدینگی در بانک‌ها پارک شده‌اند و حرکت این میزان نقدینگی هراس به دل هر دولتی می‌اندازد به این دلیل که به هر سمتی حرکت کند آن بخش را متورم می‌کند و شاید دولت نتواند تاثیرات آن را کنترل کند. بر این اساس طلا، ارز و مسکن نیز رقیبان جدی برای بورس هستند.

عضو هیات‌مدیره شرکت آرمان آتی در ادامه افزود: تجربه گذشته نشان داد که دولت‌ها در کنترل جریان نقدینگی قدرتی ندارند زیرا صاحبان نقدینگی هوش بالایی داشته و خود مسیر را تعیین می‌کنند. به عنوان نمونه دلار در اواخر دولت گذشته با وجود کنترل‌های شدید دولت، ثابت نمانده و تا سه‌برابر رشد کرد. اما نباید این موضوع را فراموش کرد که دولت خود یک بازیگر اصلی است. علاوه بر این در حال حاضر بانک مرکزی، از دوران گذشته قدرت بیشتری داشته و توان کنترل نقدینگی را دارد بنابراین می‌تواند ارز را کنترل کند اما در خصوص مسکن دولت امیدوار است که شاهد رشد باشد زیرا ظرفیت بیشتری دارد و می‌تواند با جریان نقدینگی به آن سمت روند خروج از رکود را تسریع کند که البته این هم به این سادگی نخواهد بود زیرا عاملی برای تورم در کشور خواهد شد.

وی افزود: اینکه برخی کارشناسان معتقدند ورود نقدینگی از بانک‌ها سبب رشد افسارگسیخته بازار می‌شود نیز درست نیست. زیرا سهامداران بزرگ، صندوق‌های بازنشستگی هستند که به دلیل بدهی‌های بالا درصورت افزایش قیمت اقدام به فروش می‌کنند و عاملی برای کاهش قیمت و متعادل کردن بازار می‌شوند.

امیر تقی‌خان‌تجریشی در پایان گفت: یکی از مشکلات بازار سرمایه ایران این است؛ عده‌یی معتقدند که سازمان بورس باید شاخص را متوقف و برنامه‌یی را تنظیم کند تا قیمت سهام رشد کند این درحالی است که سازمان‌های بورس نقش نظارتی دارند و باید مراقب باشند تا بازار از شفافیت دور نشود و چنانچه اقدام به دست کاری بازار کنند تاثیر بدی بر بازار می‌گذارد.


خودرو و فلزات اساسی در تعقیب یکدیگر

روز گذشته بازار بورس تهران با کمی سردرگمی و البته تعادل کار خود را آغاز کرد؛ بازاری که گروه خودرویی شاید به کمک بازگشایی یکی از نمادهای خود توانست جایگاه خود را به عنوان لیدری بازار حفظ کند. از سوی دیگر گروه فلزی‌ها نیز عملکرد خوبی از خود نشان دادند، به‌طوری‌که شاهد چند نماد با صف خریدهای تقریبا سنگین بود.

بر همین اساس شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته سه‌شنبه با 312واحد افزایش به رقم 76هزار و 292واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن با 91واحد افزایش به 13هزار و 707واحد رسید. شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی نیز 117واحد افزایش یافت و به رقم 28هزار و 702واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با معیار هم‌وزنی با 75واحد افزایش به 11هزار و 395واحد رسید. شاخص آزاد شناور با 330واحد تقویت به 48هزار و 625واحد رسید، شاخص بازار اول بورس با 310واحد افزایش به 53هزار و 305واحد و شاخص بازار دوم بورس با 139واحد افزایش به 167هزار و 306واحد رسید.

طبق این گزارش ارزش روز بازار به 330هزار میلیارد تومان رسید که معامله‌گران بورسی بیش از یک میلیارد سهم در قالب 72هزار نوبت معامله و به ارزش 230میلیارد تومان دادوستد کردند. نمادهای تاثیرگذار در تقویت شاخص شامل شبندر، شپنا، کچاد، کگل و شبریز بوده و نمادهای خودرو و حکشتی مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی در کاهش شاخص اثرگذار بودند. همچنین نمادهای پربیننده دیروز که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته مربوط به بانک ملت، ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، پالایش نفت بندرعباس، بانک صادرات ایران، سرمایه‌گذاری رنا و سایپا دیزل بوده‌اند.


جزئیات آیفکس

روز گذشته در فرابورس ایران شاخص کل 3واحد تقویت شد و به رقم 804واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به 55هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران فرابورسی همچنین بیش از 341میلیون برگ بهادار در قالب 40هزار نوبت معامله و به ارزش 162میلیارد تومان دادوستد کردند.

دیروز نمادهای پربیننده در فرابورس مربوط به بانک دی، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، پالایش نفت لاوان، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک حکمت ایرانیان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و توکاریل بود.

همچنین نمادهای ذوب، شاوان، شراز، شپاس، بمپنا، شرانل در تقویت شاخص فرابورس و نماد هرمز در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند. در بازار اول، 31میلیون اوراق بهادار به ارزش 52میلیارد ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم و ارزش معاملات به نام سرمایه‌گذاری سبحان ثبت شد. همین طور 256میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 733میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش از آن ذوب آهن اصفهان شد. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد به‌طوری که حجم معاملات این صندوق دیروز به 9میلیون و 70هزار ورقه بهادار رسید.

طبق این گزارش، نماد شرکت‌های گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، بیمه نوین و زغال‌سنگ طبس بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های نیرو سرمایه، فولاد آلیاژی یزد و بیمه پاسارگاد بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

همچنین‏ هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن ضمن افت قیمت در بازه 800 تا 822 هزار ریال معامله شد و بیشترین افت قیمت مربوط به نماد دی‌ماه 94 بود.


روز پرعرضه تالار نقره‌ای

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه، شاهد عرضه 39هزار و 200 تن انواع مواد پلیمری، 7هزار و 200تن قیر، یک هزار و 700 تن گوگرد، 2هزار تن لوب کات و 19هزار تن وکیوم باتوم است. 42هزار و 200 تن قیر و 500 تن عایق رطوبتی برای عرضه روی تابلوی تالار صادراتی بورس کالای ایران رفت.

افزون بر این، یک هزار و 500 تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو، 5کیلوگرم شمش طلای معدن موته، 440 تن سبد میلگرد 32 تا 10-A3 و 2 هزار و 200 تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. همچنین 7هزار و 867 تن گندم دوروم، ذرت دانه‌یی، شکر سفید، کنجاله سویا پلیت و جو دامی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

شایان ذکر است جلسه معاملاتی دیروز (سه‌شنبه 28 اردیبهشت 95)، یکی از پرعرضه‌ترین روزهای بورس انرژی بود. دیروز کالاهای پنتان پلاس پتروشیمی پارس، برش سنگین پتروشیمی جم، بنزول خام واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند، متانول پتروشیمی فن‌آوران، متانول پتروشیمی شیراز، آیزوریسایکل، حلال 404، آیزوفید، نفتای سنگین تصفیه نشده، نفتای سبک و حلال 402پالایش نفت شیراز، میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی، میعانات گازی پالایش گاز ایلام، حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و کالاهای نفت گاز (گازوییل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مبادی انبار نفت ساری، اصفهان، مشهد، تبریز، زاهدان و چابهار به مقاصد افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق و حلال 402پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر