بالاترین دستمزد شاغلان طرح‌های عمرانی؛ ساعتی 21هزار تومان

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۵۶۸


گروه اقتصاد کلان| «در 6ماهه دوم سال94 تمام دستمزدهای نیروی انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی از افزایش 5تا 28درصدی برخوردار بوده است.» این را نتایج آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد و درکنار آن از رشدهای منفی دستمزدهای ساعتی در نیمه دوم سال94 نسبت به نیمه ابتدایی سال خبر می‌دهد.به گزارش «تعادل» و براساس یافته‌های مرکز آمار بیشترین دستمزد ساعتی مربوط به مشاغل گروه بنا و سنگ‌تراش است؛ به‌طوری‌که حداکثر دستمزد یک سنگ‌چین درجه یک در نیمه دوم سال94 برابر 20هزار تومان به‌ازای یک‌ساعت کار بوده و مباشر آسفالت به‌عنوان پردرآمدترین نیروی انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی به‌طور متوسط درآمد ساعتی بیش از 15هزار تومان و حداکثر بیش از 21هزار تومان درآمد کسب کرده است. کمترین درآمد ساعتی را هم در این دوره کارگران ساده داشته که‌ به‌طور متوسط برای هر یک ساعت کار دستمزد 6هزار و 800تومانی دریافت کرده‌اند. بیشترین افزایش درآمد نیروی انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی در نیمه دوم سال94 نسبت به‌ دوره مشابه سال قبل هم مربوط به مشاغل سیمان‌کاری بوده که با رشد دستمزدی 26درصدی همراه بوده است اما در این میان وضعیت رانندگان ماشین‌آلات حمل‌ونقل از همه گروه‌های مشاغلی دیگر بدتر بوده؛ به‌طوری که راننده تریلی با رشد دستمزد 9.9درصدی کمترین میزان افزایش دستمزد میان تمام گروه‌های شغلی طرح‌های عمرانی را دارا بوده و راننده دامپر هم در نیمه دوم سال نسبت به نیمه‌ابتدایی سال94 با حدود 4.3درصد کاهش درآمد مواجه شده است و در مجموع عمده مشاغل زیرگروه رانندگان ماشین‌آلات حمل‌ونقل و ماشین‌های سنگین نسبت به دو فصل پایانی سال94 نسبت به 6ماهه ابتدایی رشد منفی دستمزد را تجربه کرده‌اند. بیشترین درصد رشد دستمزد در فصل پاییز و زمستان سال94 مربوط به گروه‌های شغلی عایق‌کار، سیمان‌کار، سنگ‌کار، گچ‌کار و لوله‌کش است که همگی نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد دستمزدی بیش از 20درصد برخوردار بوده‌اند.

مقایسه متوسط دستمزد نیروی انسانی در گروه رانندگان ماشین‌آلات حمل‌ونقل نیمه دوم سال94 نسبت به ‌دوره قبل نشان می‌دهد، بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به «راننده ماشین‌سواری» با 1.1درصد و بیشترین کاهش مربوط به«راننده دامپر» با 4.3درصد است. همچنین با مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه‌دوم سال94 با دوره مشابه سال قبل تمام دستمزدها دارای افزایش هستند و بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به «راننده تراکتور» با 20.2درصد و کمترین افزایش دستمزد ساعتی مربوط به «راننده تریلی» با 9.9درصد است. مقایسه متوسط دستمزد نیروی انسانی گروه رانندگان ماشین‌های سنگین با دوره قبل نشان می‌دهد بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به «راننده ماشین لوله‌گاز سایدبوم» با 3.7درصد و بیشترین کاهش آن مربوط به «راننده درجه‌دو بولدوزر» با 2.3درصد است. مقایسه نتایج آمارگیری نیمه دوم سال94 با دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد که تمام دستمزدهای اقلام این گروه دارای افزایش است. در این میان بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به «راننده غلتک» با 14درصد و کمترین افزایش مربوط به «راننده گریدر» با 7.3درصد است.

دستمزد بناهای ابنیه ساختمانی هم در 6ماهه دوم سال گذشته رشد مثبت داشته؛ به‌طوری‌که متوسط دستمزد ساعتی بنای سفت‌کار درجه ‌یک نسبت به دوره قبل 24.6درصد افزایش یافته و کمترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به بنای سفت‌کار درجه دو با 16.8درصد رشد است. دستمزد نیروی انسانی گروه قالب‌بند چوبی هم در پاییز و زمستان94 نسبت به دوره مشابه سال قبل آن از افزایش چشمگیری برخوردار بوده که بیشترین سهم این رشد هم به نجارهای قالب‌بند درجه دو با رشد 21.1درصدی اختصاص پیدا کرده و کمترین افزایش آن هم مربوط به کمک نجار قالب‌بند با 17.4درصد است. یافته‌های مرکز آمار درمورد دستمزد نیروی انسانی در طرح‌های عمرانی نیمه دوم سال94 همچنین گویای افزایش دستمزد در گروه قالب‌بندی فلزی است. مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری این دوره با دوره مشابه سال قبل در تمام این اقلام بیانگر رشد دستمزد نیروی انسانی است. در این میان بیشترین افزایش متوسط دستمزد ساعتی مربوط به «قالب‌ساز فلزی درجه دو» با 22.9درصد و کمترین افزایش مربوط به قالب‌بند فلزی درجه ‌دو با 22.9درصد و کمترین افزایش مربوط به قالب‌بند فلزی درجه دو با 15.4درصد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر