روابط ایران و اروپا در حال نوسازی است

۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۵۵۸

حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان روز گذشته در دیدارهایی جداگانه با سفرای جدید کشورهای فرانسه، اسلواکی، اندونزی و جمهوری آذربایجان ملاقات و استوارنامه‌های آنان را دریافت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رییس‌جمهوری کشورمان هنگام دریافت استوارنامه فرانسوا سنمو، سفیر جدید فرانسه در تهران به اشتراک فرهنگی و روابط دیرینه دو ملت و دولت اشاره و اظهار کرد: روابط دو کشور بزرگ ایران و فرانسه با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده‌یی که از آن برخوردارند باید در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و منطقه‌یی ارتقا و تعمیق یابد. وی با تشریح توافق‌های گسترده‌یی که در جریان دیدار رسمی خود از پاریس حاصل شد، افزود: اسناد بسیار مهمی برای گسترش روابط دو کشور امضا شد که اجرای سریع آنها ازجمله در حوزه مبادلات بانکی، مسیر توسعه و تحکیم همکاری‌ها به ویژه میان بخش‌های خصوصی دو کشور را هموارتر می‌کند. رییس‌جمهوری در ادامه به موضوع ضرورت تقویت پایه صلح و ثبات در منطقه پرداخت و تاکید کرد ایجاد شرایط آرام در منطقه به ویژه در سوریه و عراق به نفع دو کشور خواهد بود. وی همچنین اظهار کرد: ایران و فرانسه با توجه به توانمندی‌های خود می‌توانند نقش مهمی در تقویت پایه‌های آرامش و ثبات در منطقه ایفا کنند. روحانی تروریسم را معضلی برای جهان برشمرد و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از دیرباز تلاش خود را برای مبارزه با تروریسم متمرکز کرده است و همکاری‌های دو کشور به این مبارزه را شتاب می‌دهد. رییس‌جمهوری در پایان اظهار امیدواری کرد که در دوران فعالیت سفیر جدید فرانسه در تهران روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.


پاریس مصمم به تعمیق روابط با تهران

سفیر جدید فرانسه در تهران نیز با تاکید بر اینکه پاریس مصمم به توسعه و تعمیق روابط با تهران در همه حوزه‌هاست به روابط قدیمی و استوار دو کشور اشاره و اظهار کرد: فرانسه تمام تلاش خود را برای اجرای سریع توافقات میان دو کشور به کار گرفته است. فرانسوا سنمو ادامه داد: دولت و بخش خصوصی فرانسه بسیار علاقه‌مند به مشارکت در طرح‌های توسعه‌یی ایران و اجرای طرح‌های مشترک هستند و زمینه برای توسعه همکاری‌ها در همه بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی مهیاست.

وی همچنین به دستاوردهای سفر روحانی به پاریس اشاره کرد و افزود: سرعت و پویایی جدیدی که در روابط و همکاری‌های تهران- پاریس با سفر جنابعالی ایجاد شده باید حفظ و تقویت شود و پاریس همه تلاش خود را در این ارتباط به‌ کار گرفته است.


اسلواکی پنجره‌ای برای مراودات با اروپا

رییس‌جمهوری کشورمان همچنین هنگام دریافت استوارنامه لوبومیو گلیان، سفیر جدید اسلواکی اظهار کرد: روابط ایران و اتحادیه اروپا درحال نوسازی است و زمینه برای همکاری‌های مشترک در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی آماده است. وی با اشاره به اینکه اسلواکی ریاست آتی شورای اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت، گفت: ریاست براتیسلاوا بر این شورا می‌تواند پنجره‌یی برای سرعت بخشیدن در همکاری‌های تهران و اتحادیه اروپا باشد. روحانی با تشریح توانمندی‌ها و امکانات گسترده ایران گفت: روابط دو کشور در همه حوزه‌ها و ازجمله اقتصادی باید بیش از پیش گسترش یابد و بی‌تردید استحکام روابط بانکی ایران و اسلواکی روند این همکاری‌ها را شتاب می‌بخشد. رییس‌جمهوری در ادامه به ضرورت همکاری مشترک بخش‌های خصوصی ایران و اسلواکی اشاره کرد و گفت: تقویت روابط میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور و تشکیل«اتاق بازرگانی مشترک» نقش مهمی در ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری تهران - براتیسلاوا بر جای می‌گذارد. «لوبومیو گلیان» با تقدیم استوارنامه خود به روحانی افزود: ایران کشوری غنی با مردمی تحصیلکرده و با فرهنگی متمدن است و تلاش اسلواکی، بنای روابطی مستحکم با تهران در همه حوزه‌ها به ویژه سیاسی و اقتصادی است. وی با اشاره به اینکه سفارت اسلواکی در تهران با برعهده داشتن همزمان فعالیت‌های دیپلماتیک مرتبط با افغانستان، پاکستان و خاورمیانه عملا سفارتخانه‌یی منطقه‌یی است، اظهار کرد: اسلواکی در دوره ریاست بر شورای اتحادیه اروپا نیز تلاش خود را برای تقویت همکاری‌های این اتحادیه با ایران به‌ کار می‌گیرد.

ایران و اندونزی معرف اسلام اعتدالی

از سوی دیگر رییس‌جمهوری کشورمان هنگام دریافت استوارنامه اوکاتاونیو علی مودین، سفیر جدید اندونزی در ایران به گام‌های مثبتی که در دو سال گذشته در ارتقای سطح روابط دوستانه و برادرانه دو کشور برداشته شده است، اشاره و اظهار کرد: ایران آمادگی دارد در زمینه خدمات فنی- مهندسی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف ازجمله انرژی و ساخت سد، نیروگاه و پالایشگاه روابط و همکاری‌های خود را با اندونزی توسعه دهد. وی تصریح کرد: دو کشور علاوه بر مسائل اقتصادی می‌توانند در دیگر بخش‌های علمی، فرهنگی، تکنولوژی و فناوری، همکاری‌های خود را گسترش دهند. رییس‌جمهوری تاکید کرد: ایران و اندونزی به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام که معرف اسلام اعتدالی و رحمانی هستند در شرایط امروز باید در راستای بیان حقیقت اسلام در مقابل آنچه برخی گروه‌های افراطی و تروریستی از اسلام ارائه می‌کنند، تمام مساعی خود را به ‌کار گرفته و برای رفع مشکلات موجود در جهان اسلام همکاری و همبستگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند. روحانی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی در مسیر توسعه همکاری‌ها و روابط با اندونزی نمی‌بیند. سفیر جدید اندونزی در ایران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌جمهوری با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه ایران و اندونزی بر ضرورت استفاده از فرصت‌های همکاری در راستای تحکیم و تعمیق روابط دو کشور تاکید کرد.


دوستی با ایران تردید نداریم

روحانی همچنین امروز در دیدار با بنیاد حسین اف، سفیر جمهوری آذربایجان با تاکید بر ضرورت استفاده از فضا و فرصت به وجود آمده پس از توافق و لغو تحریم‌ها برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران و آذربایجان خاطرنشان کرد: توافقات و پروژه‌های فراوانی میان دو کشور وجود دارد که اجرا و تکمیل آنها می‌تواند تحول مثبتی در ارتقا و استحکام روابط و مناسبات طرفین داشته باشد. بنیاد حسین اف نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌جمهوری با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان همواره بر پایه دوستی و همکاری بوده و هیچ‌گاه نسبت به حمایت و دوستی با ایران تردید نداشته‌ایم، گفت: توسعه و پیشرفت همکاری‌ها و روابط تهران - باکو در زمینه مناسبات دو جانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی به نفع دو ملت و دو کشور خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر