سردرگمی خریداران در بازار فلزات به پایان رسید

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۵

قبل از آزاد‌سازی قیمت‌ها شاهد رقابت و تقاضای کاذب در بازار بودیم، اما پس از این اتفاق تقاضای کاذب به نوعی از بین رفته و شرایط برای معاملات منطقی فراهم شده است.

کارشناس بازار فلزات با بیان مطلب فوق به تعادل گفت: در شرایطی که رقابت بر سر قیمت‌های نامتعارف محصولات فلزی در بورس کالا بیداد می‌کرد، آزاد‌سازی قیمت‌ها تنها راه‌حل کنترل تقاضا در تالار معاملات بود که از اول مرداد تاکنون شاهد منطقی‌تر شدن قیمت کالاهای مختلف هستیم.

مهدی یار‌احمدی ادامه داد: در بورس‌های کالایی سراسر دنیا، قیمت محصولات براساس عرضه و تقاضای آزاد و در رقابتی سالم و شفاف انجام می‌شود که با آزاد‌سازی قیمت‌ها انتظار می‌رود این امر در بورس کالای ایران نیز نهادینه شود. این کارگزار بورس کالا بیان کرد: متاسفانه متقاضیان بازار فلزات به دلیل قیمت‌های متفاوت این محصولات دچار سردرگمی بودند که پس از اجرای آزاد‌سازی قیمت‌ها، وضعیت نابسامان گذشته بهبود یافته است.

کاهش تقاضای کاذب

یاراحمدی با اشاره به کاهش تقاضا و رقابت در بورس کالا بیان کرد: افزایش جهانی نرخ فلزات در بورس فلزات لندن و احتساب نرخ کالاها براساس دلار آزاد، اثراتی از جمله کاهش تقاضای کاذب و رقابت محصولات فلزی در بورس کالا را به همراه داشته است، البته باید در نظر داشت که آزاد‌سازی قیمت‌ها تنها یک ماه است که صورت گرفته و باید به آینده این امر و افزایش میزان تقاضا در بازار خوش‌بین بود. این کارشناس بازار فلزات با اشاره به تاثیر آزاد‌سازی قیمت‌ها، بر نرخ‌های متفرقه کالا گفت: برخلاف برخی انتظار‌ها، آزاد‌سازی قیمت‌ها باعث شوک قیمتی در بازار محصولات مختلف نشده و اکنون قیمت‌ها به نقطه تعادلی رسیده است. این کارشناس بازار فلزات ادامه داد: خوشبختانه پس از اصلاح اخیر قیمت‌ها در بورس کالا و برقراری تعادل نسبی با از میان رفتن تقاضاهای کاذب، متقاضیان با حضور در بورس کالا به راحتی می‌توانند کالای خود را با قیمتی مشخص و براساس فاکتورهای جهانی خریداری کنند، اما لازم به ذکر است در برخی مواقع افزایش قیمت برخی کالا‌ها، متقاضیان را از خرید کالای مورد نظر در بورس کالا منصرف می‌کند.

پایان رقابت 10درصدی برای آلومینیوم

وی اظهار کرد: آزادسازی قیمت‌ها در رینگ فلزات، قیمت محصولی چون آلومینیوم را با رشد مواجه کرد اما در مقابل تقاضا و رقابت کاذب در بازار این محصول نیز کاهش یافت. قبل از آزاد‌سازی قیمت در بورس کالا، آلومینیوم در هر نوبت معاملاتی با 10درصد رقابت همراه می‌شد، اما هم‌اکنون رقابت خریداران برای این کالا از بین رفته که شرایطی متعادل را برای معامله رقم می‌زند.

این کارگزار بورس کالا ادامه داد: با توجه به اینکه تقاضا در بازار کم شده، امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی، هیجان از بین رفته به زودی بازگردد تا جذابیت بورس کالای ایران نیز مانند بورس‌های کالایی جهان متقاضیان را به وجد بیاورد. یاراحمدی با اشاره به سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی دولت در خصوص آزاد‌سازی قیمت در بورس کالا گفت: قیمت کالاهای مختلف در مسیر واقعی شدن از طریق بورس کالا قرار گرفته که این روند باید ادامه یابد تا دیگر شاهد نرخ‌گذاری‌های دستوری یا انحصاری در بازار کالا نباشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر