تاجر پلاستیکی که میلیاردر شد

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۵۹

نشریه فوربز اخیرا گزارشی از ثروتمند‌ترین افراد جهان منتشر کرده است که بازهم اسم «لی‌کاشینگ» کارآفرین هنگ‌کنگی در میان آن دیده می‌شود. این کارآفرین که کسب‌وکار خود را از تجارت پلاستیک آغاز کرده بود، حالا سرمایه‌یی معادل 28.2میلیارد دلار دارد و در میان افرادی همچون «جک ما» موسس علی‌بابا قرار دارد. این مدیر موفق پیش از این نیز با سرمایه 13میلیارد دلاری به‌عنوان ثروتمندترین فرد در چین شناخته شده بود. این کارآفرین که پدرش یک معلم فقیر بوده، درس و مدرسه را رها کرد تا برای تامین هزینه‌های خانواده در یک کارخانه پلاستیک‌سازی کار کند. کسب او با از سر گرفتن تحصیل رونق گرفت و در 19سالگی توانست مدیر مجموعه کارخانه شود. او در سال۱۹۵۸ به زمینه املاک و مستغلات علاقه‌مند شد و در سال۱۹۷۱ شرکت املاک و مستغلات خود را تاسیس کرد.

لی کاشینگ به‌دلیل علاقه به کسب و کار خود صنایع بسیاری را در بیش از ۹۰کشور به سلطه خود درآورده است. بزرگ‌ترین شاخه کسب و کار او، فراهم کردن تسهیلات کانتینری بندر است. شرکت او 12درصد از کل ظرفیت کانتینرهای بنادر در سراسر جهان را بازرسی می‌کند. لی کاشینگ همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش مخابرات در اروپا و شرق آسیا صورت داده است. برهمین اساس هم هفته‌نامه «آسیاویک» او را قدرتمندترین مرد آسیا نامیده است. اما فعالیت‌های او تنها به کسب‌وکار اقتصادی ختم نمی‌شود چرا که او بیش از۴۵۰میلیون دلار برای آموزش و مراقبت‌های بهداشتی مانند پرستاری از سالمندان و ایجاد خانه‌های سالمندان صرف کرده است. کمک‌های مالی او در سال۱۹۸۱ منجر به تاسیس دانشگاه شانتو شد. همچنین پس از فاجعه زلزله اقیانوس هند در سال۲۰۰۴، در مجموع ۳میلیون دلار کمک مالی انجام داد.

او در حال حاضر 85سال دارد و صاحب چندین شرکت در حوزه‌های بانکداری، تلفن همراه، تلویزیون‌های ماهواره‌یی، سیمان، خرده‌فروشی، هتلداری، حمل و نقل داخلی، فرودگاه، برق، تولید فولاد، بنادر و کشتیرانی است. لی به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین افراد خیرخواه در آسیا شناخته شده است و تاکنون چندین میلیارد دلار به خیریه و جنبش‌های بشردوستانه اهدا کرده است. نگاهی به جایگاه او در میان دیگر کارآفرینان ثروتمند در دنیا نشان می‌دهد که او با کمی اختلاف در رقم سرمایه خود در میان افرادی همچون بیل‌گیتس (بنیانگذار مایکروسافت)، جک ما (بنیانگذار علی بابا) و وانگ جیانلین (کارآفرین مشهور چینی) قرار دارد.

نگاهی به کارآفرینان برجسته‌یی که جزو ثروتمندان نیز محسوب می‌شوند نشان از آن دارد که بیل گیتس با سرمایه 84.5میلیارد دلار در صدر کارآفرینان قرار دارد. بعد از او، «جک ما» خالق علی بابا قرار دارد که سرمایه‌یی در حدود 33.7میلیارد دلار را به نام خود ثبت کرده است. در رتبه سوم، وانگ جیانلین کارآفرین چینی با سرمایه 33.1میلیارد دلاری قرار دارد. همچنین در رده‌های بعدی، لی کاشینگ کارآفرین هنگ‌کنگی و موکش آمبانی کارآفرین هندی قرار دارد. هرچند که به ظاهر سرمایه «لی‌کاشینگ» در مقایسه با بیل‌گیتس رقم کمتری است اما موفق بودن او سبب شده تا هنوز هم در صدر افراد ثروتمند دنیا باشد. «لی‌کاشینگ» 85ساله که روزگاری کسب خود را از تجارت خرد پلاستیک آغاز کرده بود باوجود قرار داشتن در رتبه‌های پایین‌تری نسبت به بیل‌گیتس، هنوز هم به‌عنوان یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین‌های آسیا شناخته می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر