تمایل ژاپنی‌ها به نقش‌آفرینی در چابهار

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۵۳

گروه تجارت

کشورها برای گریز از اقتصاد بسته دولتی، اقدام به ایجاد مناطق آزاد می‌کنند تا بتوانند در تعامل بیشتر با سایر کشورها به تجارت و همکاری بپردازند؛ در این راستا، زیرساخت‌های زیادی ازجمله نهادهای پولی و مالی و نیز نهادهای حمل و نقل در توسعه این مناطق موثر هستند. در همین زمینه «اکبر ترکان» در نشستی خبری از ایجاد زیرساخت‌های لازم در این مناطق همچنین از موافقت بانک مرکزی با تاسیس بانک‌های خصوصی در مناطق آزاد ایران خبر داد. مشاور عالی رییس‌جمهور همچنین از ابراز تمایل ژاپنی‌ها برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار خبر داد و در پاسخ به سوال خبرنگار«تعادل» اعلام کرد: در زمینه همکاری ژاپنی‌ها در این مناطق، مذاکرات گسترده‌یی انجام شده و سرمایه‌گذاران این کشور تمایل دارند در زمینه‌های مختلفی ازجمله راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهند. دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعلام اینکه 18تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی برای تاسیس بانک‌های خصوصی وجود دارد، گفت: بانک مرکزی با تعدادی از تقاضاها موافقت کرده است. سرمایه راه‌اندازی این بانک‌ها از سوی سرمایه‌گذار ایرانی تامین شده و آنها تکاپوی لازم برای تامین سرمایه مد نظر بانک مرکزی را دارند البته هیچ‌گونه محدودیتی برای ایجاد شعب بانک‌های خارجی یا تاسیس بانک خارجی و خرید سهام از سوی سرمایه‌گذاران غیرایرانی وجود ندارد. همچنین دولت هیچ‌گونه سهم یا دخل و تصرفی در آف‌شور بانک‌ها نخواهد داشت و ۱۰۰درصد سهام مربوط به سهامداران خصوصی است. در همین حال ترکان از احداث دو فرودگاه در مناطق آزاد خبر داد و اعلام کرد: عملیات ساخت فرودگاه هندورابی از سوی منطقه آزاد کیش تمام شده و این منطقه در کنار فرودگاه مذکور یک بندر نیز احداث کرده که مراحل تکمیلی را سپری می‌کند. همچنین یک فرودگاه در منطقه آزاد ارس درحال احداث خواهد شد. در چابهار نیز با وجود فرودگاه کنارک درحال برنامه‌ریزی برای احداث یک فرودگاه هستیم که مصوبه آن از دولت اول اردیبهشت دریافت شده است و امیدواریم ظرف ۱۸ماه آینده این فرودگاه نیز در چابهار آماده افتتاح شود.


حضور مهم نمایندگان اقیانوس هند

به گزارش«تعادل» در کنار تاسیس زیرساخت‌ها، یکی از اقدامات مهمی که در آینده نزدیک در راستای رشد و توسعه مناطق آزاد به خصوص منطقه آزاد چابهار انجام خواهد شد، دعوت از کشورهای مهم حاشیه اقیانوس هند برای حضور در ایران است. درحال حاضر 21کشور عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند Iora هستند و تولید ناخالص داخلی کشورهای حاشیه‌های اقیانوس هند در سال ۲۰۱۶ معادل ۶ هزار و ۹۰۰میلیارد دلار پیش‌بینی شده؛ درحالی که رقم محقق شده در سال ۲۰۱۵، ۶ هزار و۷۰۰میلیارد دلار بوده است ضمن اینکه این کشورها جمعیتی حدود ۲میلیارد و ۱۸۳میلیون نفر دارند. مجموع واردات کشورهای حاشیه اقیانوس هند و منطقه آیورا ۲هزار و ۲۷۱میلیارد دلار و صادرات آنها ۲هزار و ۲۷۵میلیارد دلار بوده است. به همین منظور در پایان اردیبهشت ماه نخستین اجلاس همکاری مناطق آزاد حوزه اقیانوس هند(آیورا) در منطقه آزاد چابهار فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های بالای این مناطق به ویژه مناطق آزاد ایران خواهد بود. مشاور رییس‌جمهوری در این باره گفت: آیورا باید به دنبال ایجاد توافقنامه تجارت ترجیحی برای منطقه باشد تا دسترسی به بازارهای جهانی را از طریق حذف موانع برای تجارت و سرمایه‌گذاری فراهم کند. همچنین ایجاد زمینه‌های لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران در کمترین زمان ممکن فراهم شده و تسهیل در سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه بخش خصوصی در چابهار یک ضرورت است.


سه پایانه صادراتی مناطق آزاد

رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین گفت: نخستین پایانه صادراتی که در کشور راه‌اندازی شده سال گذشته، یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار صادرات به عراق داشته و پایانه دوم نیز در ماکو یک ماه قبل برای انجام امور صادراتی افتتاح شده است تا کالاهای ایرانی را از این منطقه به ترکیه و اروپا صادر کند. ترکان ادامه داد: پایانه سوم صادراتی مناطق آزاد در ارس مستقر است که مراحل احداث را سپری می‌کند و این در شرایطی است که کالاهای وارداتی به مناطق آزاد از ۴ طریق مورد مصرف واقع می‌شود. به این معنا که یک دسته از کالاهای وارداتی برای مصرف در جغرافیای اصلی، دسته دوم به عنوان مواد اولیه بخش صنعت، دسته سوم برای فروش در فروشگاه‌ها و دسته چهارم برای صادرات مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. وی ادامه داد: صنایع مختلفی در منطقه آزاد چابهار برای صادرات مجدد کالاها تدارک دیده شده‌اند که کالاهای وارداتی پس از فرآوری در صنایع این منطقه به سایر کشورهای دنیا صادر می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر