اجاره رایگان شهر آفتاب به وزارت ارشاد بدون اطلاع شورا

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۵۰

گروه راه و شهرسازی

یک روز پس از امضای تفاهمنامه اجاره 6ساله و البته رایگان شهر آفتاب به وزارت ارشاد از سوی شهرداری تهران سخنگوی شورای شهر تهران از مفاد این تفاهمنامه ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: در بودجه شهرداری این‌بار مالی درنظر گرفته نشده است. آیین اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز یک‌شنبه در محل شهر آفتاب برگزار شد. محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این مراسم اعلام کرد که «براساس تفاهمنامه‌یی که میان او و علی جنتی امضا شد، شهر آفتاب تا سال۱۴۰۰ شمسی، رایگان در اختیار وزارت ارشاد خواهد بود و قرار است بابت این کار اجاره سالن‌ها گرفته نشود که این کمکی است از جانب شهرداری تهران به حوزه نشر و فرهنگ مکتوب کشور.» رضا تقی‌پور در نشست خبری که پیرامون تشریح جلسه صبح روز یک‌شنبه شورای شهر برگزار کرده، می‌گوید: ما نیز از طریق رسانه‌ها متوجه این تفاهمنامه وزارت ارشاد و شهرداری شدیم، البته نمی‌دانم که در این تفاهمنامه عبارت (پس از تایید شورا) آمده است یا نه، اما از آنجایی که در بودجه شهرداری این ‌بار مالی در نظر گرفته نشده است باید اجازه شورا داشته باشد.

شورا موافق فروش شهروند و شهر آفتاب نیست

واگذاری سهام فروشگاه شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر موضوع دیگری است که سخنگوی شورای شهر به آن اشاره کرده و می‌گوید: شورا موافق فروش شهروند و شهر آفتاب نیست. شهروند فعالیتش به عنوان یک خدمت اجتماعی و نه صرفا اقتصادی تعبیه شده است. اکنون مردم به فروشگاه شهروند اعتماد دارند البته اگر قوانین و مقررات رعایت شود ما موافق ورود بخش خصوصی به این مساله هستیم و در مورد شهر آفتاب نیز باید بگویم که در اساسنامه این نمایشگاه کلمه بهره‌برداری آمده است و قطعا مالکیت شهروند و شهر آفتاب با شهرداری خواهد بود و ما موافق ورود بخش خصوصی در چارچوب قوانین و مقررات هستیم و از ورود بخش خصوصی برای ساخت مابقی فازها و سالن‌های شهر آفتاب حمایت خواهیم کرد.


طرح صیانت از باغ‌ها برگشت خورد

طرح حفاظت و صیانت از باغات تهران تنها دستور جلسه‌یی بود که در جلسه غیر علنی روز یک‌شنبه شورا مورد بررسی قرار گرفت. سخنگوی شورای شهر در این باره توضیح می‌دهد: مرداد ماه سال گذشته یک فوریت این طرح رأی آورد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های سلامت و شهرسازی ارجاع داده شد، این طرح 10ماده داشت که در جلسه روز یک‌شنبه تنها فرصت شد چهار ماده آن بررسی شود. او با بیان اینکه هر روزه شاهد هستیم که حجم باغات در پایتخت کاسته و به جای آن برج و ساختمان‌های زیادی ساخته می‌شود، گفت: هدف از این طرح حفظ باغات تهران عنوان شد، این در حالی است که صاحبان باغات نیز دارای حق و حقوق هستند و نمی‌شود برای آنها تکلیف یکسانی مشخص کرد. تقی پور با اشاره به شناسنامه‌دار کردن باغات تهران در این طرح، می‌گوید: برای شهرداری تهران مهلت یک ماهه‌یی تعیین شد که طی آن نسبت به شناسنامه‌دار کردن باغات تهران اقدام کند و به عنوان لایه اطلاعاتی و نه الزا‌م‌آور به عنوان یک سامانه برخط و به‌روز، اطلاعات باغات را در آن بیاورد که این مساله نظارت عمومی را ایجاد می‌کند؛ چراکه شهروندان از وضعیت باغات تهران به صورت برخط اطلاع می‌یابند. وی با بیان اینکه آمار دقیقی از باغات تهران نداریم، می‌افزاید: شهرداری تهران اعلام کرده که اطلاعات‌شان درمورد باغ‌های بیش از 2000متر کامل است؛ اما دقت داشته باشید که این شناسنامه‌دار کردن باغات لایه اطلاعاتی و پیشنهادی است، به‌گونه‌یی که شهرداری در مرحله اول با استفاده از تصاویر ماهواره‌یی و اطلاعاتی که در گذشته داشته نسبت به شناسایی باغات اقدام می‌کند و پس از آن مالکانی که برای اخذ جواز به شهرداری مراجعه می‌کنند اطلاعات ملک‌شان در صورت باغ بودن به این سامانه وارد می‌شوند. تقی‌پور درباره مشوق‌های این طرح برای صاحبان باغ نیز می‌گوید: بندهای خوبی برای مالکان باغات در این طرح آورده شده است که امکانات و تسهیلاتی به آنها داده می‌شود. در این لایحه پیشنهاد شده است به جای 11طبقه‌یی که مالکان می‌توانند در 30درصد باغ خود بسازند به طبقات محدودتری جواز ساخت داده شود. از آنجایی که لایحه صیانت چندین مخالف نیز داشته است به کمیسیون‌ها بازگردانده شده تا به گفته سخنگوی شورای شهر پس از انجام کار تخصصی در هر کمیسیون مجددا برای بررسی به صحن شورای شهر آورده شود و هنوز پرونده این طرح باز است. مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی، احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل، اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از مخالفان جدی این طرح بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر