ماشه رونق ساخت و سازکشیده شد؟

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۴۹

گروه راه و شهرسازی زهره علامی

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره معاملات صورت گرفته در حوزه مسکن، از افزایش 2.3 درصدی قیمت فروش مسکن در زمستان سال ۹۴، نسبت به فصل پاییز همان سال در تهران خبر می‌دهد. براساس این گزارش متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 44میلیون و 408هزار ریال با میانگین مساحت 314 مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته 0.7درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل منفی 0.6درصد رشد داشته، همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به پاییز 19.1درصد رشد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 23.9درصد کاهش داشته است که به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، رشد تعداد معاملات خرید و فروش واحدهای کلنگی می‌تواند نشانه خوبی برای افزایش انگیزه سازندگان به ساخت و ساز و

به تبع آن خروج نسبی مسکن از رکود باشد.

این گزارش نشان می‌دهد که در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در حدود 90 میلیون و 859 هزار ریال با میانگین مساحت 731مترمربع در منطقه 3 و کمترین آن در حدود 13میلیون و 941هزار ریال با میانگین مساحت 205مترمربع در منطقه 20 بوده است. همچنین تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بین حداقل 10میلیون و 200هزار ریال در منطقه 19 و حداکثر 254میلیون ریال در منطقه یک بوده است.

ضمن اینکه از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در مناطق 22گانه شهرداری تهران، مناطق 2 با 10.4درصد دارای بیشترین سهم و منطقه 21 با 1.0درصد، دارای کمترین سهم هستند.


رشد 2.3درصدی مسکن

طبق گزارش منتشرشده مرکز آمار متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی درشهر تهران

41 میلیون و 58هزار ریال با میانگین مساحت 87 مترمربع و متوسط عمر بنای 9 سال بوده که نسبت به فصل گذشته 2.3درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال 93، 0.6درصد کاهش داشته است، همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 24.7درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته‌اش 8.4درصد کاهش داشته است.

در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود 86 میلیون و 996 هزار ریال با میانگین مساحت 151 مترمربع و متوسط عمر بنای

7 سال در منطقه یک و کمترین آن در حود 20 میلیون و 183هزار ریال با میانگین مساحت 71 مترمربع و متوسط عمر بنای 8سال در منطقه 18 بوده است. تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده، بین حداقل 6356 هزار ریال در منطقه 12 و حداکثر 250 میلیون و 4 هزار ریال در منطقه 2 بوده است.

همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق 22گانه شهرداری تهران، منطقه 5 با 13.0درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه 22 با 1.0 درصد دارای کمترین سهم هستند.


کاهش 4 درصدی نرخ اجاره در زمستان 94

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 198هزار و 153 ریال با میانگین مساحت

75 مترمربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده است که نسبت به فصل گذشته 4.0 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال 93، 9.5 درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل گذشته‌اش 7.9 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 19.4 درصد کاهش داشته است. آمار مرکز آمار نشانگر آن است که در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده، 343 هزار و

542 ریال با میانگین مساحت 1.7مترمربع و متوسط عمر بنای 12سال در منطقه یک و کمترین آن 100هزار و 368ریال با میانگین مساحت 63 مترمربع و متوسط عمر بنای 15سال در منطقه 19 بوده است. تغییرات مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3درصد ودیعه پرداختی برای هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل 22 هزار و 321 ریال در منطقه 20 و حداکثر 983 هزار و 333 ریال در منطقه 2 بوده است. همچنین از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در مناطق 22گانه شهرداری تهران، منطقه 5 با 14.4 درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه 22 با 1.3 درصد، دارای کمترین سهم هستند.


خروج نسبی از رکود باافزایش معاملات کلنگی

افزایش 19.1 درصدی حجم معاملات خرید و فروش ساختمان‌های مسکونی کلنگی و همچنین رشد

0.7 درصدی قیمت این واحدها در زمستان نسبت به فصل پاییز، می‌تواند نشانه خوبی برای رشد صدور پروانه‌های ساختمانی و رونق ساخت و ساز مسکن باشد. عباس اکبریان، استاددانشگاه با اعلام این مطلب به «تعادل» می‌گوید: با آشکارشدن نشانه‌های بهبود شرایط اقتصادی و اجرای برجام، خوش‌بینی‌ها و انتظارات درفضای اقتصادی ایجاد شده و سرمایه‌گذاران را به سمت خرید واحدهای کلنگی سوق داده است که این موضوع را در بهبود روند خرید و فروش واحدهای کلنگی می‌توان مشاهده کرد. به گفته اکبریان، اقدامات وزارت

راه و شهرسازی در افزایش مبلغ و تعداد تسهیلات خرید و ساخت مسکن نیز در افزایش میزان خرید و رشد تعداد معاملات خرید واحدهای مسکونی کلنگی نیز موثر بوده است و اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای ساخت و ساز یا حتی فروش واحد کلنگی با قیمتی بالاتر در اثر بهبود بازار مسکن درآینده، برانگیخته است. این استاد دانشگاه بیان می‌کند: با وجود آنکه تعداد معاملات خرید واحدهای مسکونی افزایش یافته و این موضوع نشانه خوبی برای رونق ساخت و ساز و به تبع آن بهبود بازار مسکن است اما باید به این پرسش نیز پاسخ داده شود که چه تعداد از واحدهای کلنگی خریداری شده وارد فرآیند ساخت و ساز می‌شوند. وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد که اغلب واحدهای مسکونی کلنگی فروخته شده به زودی وارد روند ساخت و ساز شوند و همین موضوع در بهبود بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

این استاد دانشگاه علت افزایش خرید و فروش واحدهای کلنگی را مربوط به چشم‌انداز روشن بازار مسکن می‌داند و می‌گوید: به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران گرایش بیشتری برای هدایت منابع مالی خود به سمت خرید واحدهای مسکونی کلنگی پیدا کرده‌اند و منابع خود را ازسیستم بدون ریسک و پرسود بانکی خارج کرده و برای ساخت و ساز یا حتی فروش واحد کلنگی صرف کرده‌اند.

اکبریان می‌افزاید: براساس معادلات اقتصادی، خریداران و انبوه‌سازان مسکن تصور می‌کنند که ارزش افزوده خرید واحد کلنگی بیش از سپرده‌گذاری در سیستم بانکی است. وی پیشنهاد می‌دهد: با توجه به حاکمیت فضا و جو مثبت بر بازار مسکن و افزایش خریدو فروش و همچنین قیمت ساختمان‌های مسکونی کلنگی، دولت نیز باید از این فرصت استفاده کرده و با افزایش مبلغ تسهیلات خرید مسکن، تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی، حل مشکل ایجاد شده میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی درباره مهندسان ناظر و... راه را برای خروج از رکود مسکن فراهم کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر