کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۴۸

10هزار میلیارد تومان کل بودجه طرح تحول سلامت

سخنگوی وزیر بهداشت با تکذیب این موضوع که ده‌ها میلیارد دلار طی دو سال گذشته به وزارت بهداشت داده شده، گفت: مجموع اعتبار داده شده به همراه بودجه جاری حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم هم در سال دوم طرح کمی کاهش یافته است. به گزارش فارس، ایرج حریرچی گفت: مقدار بودجه‌یی که به صورت مازاد از بودجه جاری وزارت بهداشت طی دو سال گذشته به حوزه سلامت تزریق شده 4 هزار و 800 میلیارد تومان بوده که از قانون هدفمندی یارانه‌ها به دست آمده است.

وی افزود: این میزان اعتبار طبق مصوبه مجلس در سال‌های گذشته آن هم وجود داشت اما دولت دهم آن را به وزارت بهداشت نمی‌داد.

حریرچی تصریح کرد: مبلغ دیگری از یک درصد ارزش افزوده به وزارت بهداشت آمده است که در سال اول 2 هزار و 900 میلیارد تومان بود و در سال دوم اجرای طرح تحول سلامت 3 میلیارد تومان به وزارت بهداشت آمد که البته همه این اعتبار هم تخصیص نیافته است.

سخنگوی وزیر بهداشت با تکذیب این موضوع که ده‌ها میلیارد دلار طی دو سال گذشته به وزارت بهداشت تزریق‌شده گفت: در واقع بخشی از بودجه جاری به بودجه سازمان بیمه سلامت ایرانیان و به وزارت بهداشت در این دو سال اضافه کردند که در مجموع به همراه بودجه پزشک خانواده و اعتبارات تخصیص‌یافته در سال اول حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده که البته این میزان در سال دوم اجرای این طرح کمی کاهش یافته است.


کم‌کاری تیروئید در یک تولد از هر 1000 تولد

رییس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از هر هزار تولد یک کودک دچار کم کاری تیروئید می‌شود. این عارضه به علت عدم رشد کافی تیروئید در دوران جنینی است. ولی علاوه بر این عارضه که پیشگیری ندارد، زن باردار باید ید کافی دریافت کند تا تیروئید جنین و تیروئید خود مادر رشد سلول‌های مغزی جنین را تسهیل کنند. به همین دلیل به مادران باردار توصیه می‌شود در دوران بارداری ید به مقدار کافی دریافت کنند. فریدون عزیزی، رییس انجمن متخصصان غدد درون‌ریز و متابولیسم با توجه به فرارسیدن روز جهانی تیروئید (4 تا 6 خردادماه) گفت: امسال در روز جهانی تیروئید بیشترین تمرکز روی مساله تیروئید و فعالیت آن در دوران کودکی و بارداری است بنابراین کم کاری تیروئید در بین کودکان و نوجوانان و زنان باردار بیشتر قابل توجه خواهد بود. وی افزود: تیروئید در دوران جنینی و 2 تا 3 سال اول زندگی نقش بسیار موثر و قابل توجهی را در رشد مغزی کودک دارد. اگر تیروئید به خوبی رشد پیدا نکند فرد دچار کند ذهنی، اختلال عصبی، عدم رشد جسمی و... می‌شود.

عزیزی در ادامه یادآور شد: اگر این اختلالات در دوران جنینی بروز پیدا کند غیرقابل بازگشت خواهد بود به همین دلیل پیشگیری از بروز این اختلال در دوران بارداری بسیار مهم است.

رییس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه یادآور شد: مادران باید در دوران بارداری به خصوص سه ماه نخست بارداری «ید» به مقدار کافی دریافت کنند تا احتیاجات جنین تامین شود زیرا در این مدت تیروئید جنین تشکیل نشده و برای رشد سلول‌های عصبی به هورمون‌های تیروئیدی مادر نیاز دارد اما در هفته 17 تیروئید جنین به اندازه کافی هورمون تولید می‌کند و دیگری به مادر نیازی نخواهد داشت.


رابطه انصاف در تعرفه‌های پزشکی و زیرمیزی

رییس جامعه جراحان گفت: تا زمانی که تعرفه‌های درمانی منصفانه و معادل سایر مولفه‌های جامعه نباشد، ممکن است طبیعتا پدیده‌ زیرمیزی وجود داشته باشد.

به گزارش فارس، ایرج فاضل گفت: این موضوع که دریافت‌های غیرقانونی در جراحان زیاد باشد را تایید نمی‌کنم اما تا زمانی که تعرفه‌های درمانی منصفانه و معادل سایر مولفه‌های جامعه نباشد، ممکن است طبیعتا چنین پدیده‌یی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: زیرمیزی نتیجه بی‌عدالتی در تعریف تعرفه‌هاست چرا که حتی در اعلام این تعرفه‌ها تاخیر می‌شود و به روز نیست در نتیجه این مشکلات به وجود می‌آید. فاضل در پاسخ به اینکه پس اگر جراحی زیرمیزی گرفت با چنین شرایطی موجه می‌‌دانید، گفت: نه موجه نمی‌دانم اما این پدیده معلول بیماری‌های دیگر در حوزه سلامت است.

رییس جامعه جراحان در مورد دستمزد جراحان گفت: یک جراح دستمزد مشخصی ندارد براساس میزان کاری که می‌کند، دریافتی دارد. در دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند سایر اساتید حقوق می‌گیرد اما در رابطه با اعمال جراحی هزینه‌هایی که برای عمل پرداخت می‌شود بر اساس تعرفه است و این تعرفه‌ها در بسیاری از جاها رعایت می‌شود اما اگر جاری نبود، معلول غیرمنصفانه‌ بودن تعرفه‌هاست.

وی در پاسخ به اینکه آیا راه‌حلی برای رفع زیرمیزی به وزارت بهداشت داده گفت: راه‌حلش این است که تعرفه‌های درمانی با کمک و دخالت جامعه پزشکی تعیین شود. اعضای جامعه پزشکی باید بنشینند صحبت کنند و نرخ عادلانه‌یی را تعیین کنند و این نرخ به تناسب تورم در جامعه باشد. بنابراین تا زمانی که این اتفاق نیفتاده وجود زیرمیزی طبیعی است.

فاضل درمورد طرح تحول سلامت گفت: این طرح بسیاری از مشکلات مردم و بیماران را حل کرد هزینه‌های هنگفت درمان از دوش مردم برداشته شد که این بسیار عالی است زیرا دسترسی تمام طبقات جامعه به خدمات پزشکی امکان‌پذیر شد اما این نگرانی را ایجاد کرد که چطور ادامه یابد چرا که درمان، کمر ثروتمندترین کشورها را هم می‌شکند چون هزینه عظیمی دارد. وی ادامه داد: اگر هزینه‌ها در طرح تحول سلامت کنترل و مشخص نشود که در کجا هزینه می‌شود پایانش معلوم نیست ما از ابتدا هم نگران ادامه طرح بودیم چون هزینه‌های بالایی دارد. به هر صورت امسال دشوارترین سال مالی را خواهیم داشت اما دعا می‌کنم این طرح موفق شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر