پزشکان خارج نشین ویزیت و جراحی نکنند

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۴۶

گروه اقتصاد اجتماعی | محمد مهدی حاتمی|

با باز شدن نسبی فضای اقتصادی و سیاسی کشور در سال‌های اخیر، بسیاری از خارج رفته‌های ایرانی باز هم هوای وطن کرده‌اند. از میان این تحصیلکردگان اما گویی فرش قرمزی زیر پای پزشکان پهن نشده است. ازجمله این پزشکان، پروفسور سمیعی است که اتفاقا در رفت و آمدهایش به ایران بسیار هم مورد توجه است و در مواردی به ویزیت و جراحی هم می‌پردازد. معاون بهداشت وزارت بهداشت به پزشکان فاقد پروانه‌یی که در ایران به ویزیت یا جراحی بیماران مشغول‌اند اولتیماتوم داده در صورتی که فعالیت آنها به شکایت منجر شود، وزارت بهداشت با آنها برخورد خواهد کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد اگر کسی بدون دریافت پروانه‌های لازم به طبابت در کشور اقدام کند و این کار عارضه‌یی برای بیمار ایجاد کرده و منجر به شکایتش شود، تبعات قانونی آن بسیار جدی است و از این مساله کوتاه نمی‌آییم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد آقاجانی درباره حضور پزشکان خارج از کشور در ایران و امکان انجام اقدامات درمانی در کشورمان از سوی آنها گفت: «ما از حضور اساتید، متخصصان و صاحب‌نظران در کشورمان و برای شرکت در کنگره‌ها و تبادلات علمی استقبال می‌کنیم. البته باید توجه کرد اگر کسی برای ارائه سخنرانی یا شرکت در کنگره‌های علمی و بین‌المللی حضور یافت، این به معنی دادن مجوز کار و طبابت در ایران به او نیست چراکه برای طبابت در ایران مقررات خاصی وجود دارد.» وی درباره مقررات موجود جهت ارائه مجوز طبابت در کشور ادامه داد:«اولا باید مدارک علمی افراد مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از انجام این ارزیابی فرد باید پروانه کار و طبابت در آن شهر را کسب کند. بنابراین بدون ارزیابی مدارک علمی و داشتن پروانه کار در آن شهر خاص، انجام کار طبابت خلاف مقررات است و این شامل همه افراد می‌شود.»

آقاجانی تاکید کرد: «حال اگر کسی بی‌توجه به این مسائل اقدام به طبابت کرده و این کار منجر به بروز خطای پزشکی و عارضه برای کسی شود، تبعات جدی‌تری برای فرد خاطی خواهد داشت. بر این اساس ما به همه همکاران‌مان در دانشگاه‌های علوم پزشکی و برگزارکنند‌گان کنگره‌ها و همایش‌های علمی و پزشکی توصیه کرده‌ایم که برای حفظ حقوق مردم، رعایت مقررات وزارت بهداشت در این زمینه اجباری است.» معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه این موضوع تنها در حد توصیه نیست، گفت: «بنابراین اگر موردی خلاف این موضوع ثابت شود، مسلما وزارت بهداشت اقدامات قانونی خود را در این زمینه انجام می‌دهد. این موضوع، مساله‌یی است که ما از آن کوتاه نمی‌آییم و مجددا تاکید می‌کنم که فعالیت پزشکی در ایران حتما نیاز به دریافت مجوزهای قانونی دارد.»آقاجانی با بیان اینکه توصیه می‌کنم، اساتیدی که وارد ایران می‌شوند حتما به این قوانین توجه کنند، افزود:« امر پزشکی و جراحی می‌تواند با عوارضی همراه باشد. حال اگر این عوارض منجر به شکایت بیماران شود و پزشک فاقد پروانه‌های لازم باشد، تبعات قانونی آن بسیار جدی خواهد بود.» به گفته آقاجانی، ارائه مشورت درباره درمان بیماران و دادن نظرات مشورتی از سوی اساتید و پزشکانی که وارد ایران می‌شوند، منعی ندارد. وی در زمینه ایجاد مراکز درمانی یا اقدام به جذب دانشجو در ایران از سوی اساتید و پزشکانی که خارج از کشور به ایران می‌آیند، گفت:«ایجاد مراکز دانشگاهی در ایران و جذب دانشجو از داخل یا خارج از کشور، تابع ضوابط شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی و مقررات حوزه آموزشی وزارت بهداشت است. ایجاد مراکز درمانی نیز تابع قانون تاسیس موسسات پزشکی بوده که در کشور جاری است.»


شکایتی وجود ندارد

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه افراد ایرانی مقیم کشور یا خارج از کشور در چارچوب این مقررات می‌توانند چنین فعالیت‌هایی را انجام دهند، اظهار کرد: البته ما از سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور برای تاسیس مراکز درمانی به ویژه بیمارستان‌ها استقبال می‌کنیم. دکتر رضا لاری‌پور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی هم در گفت‌وگو با«تعادل» تایید می‌کند که روی صحبت معاون درمان وزارت بهداشت عمدتا با پزشکان خارج‌نشین بوده است. «بسیاری از پزشکان خارج‌نشین که برای مثال برای شرکت در کنگره‌ها به ایران رفت و آمد دارند نه فقط ویزیت که گاهی اوقات عمل‌های جراحی هم انجام می‌دهند و روی صحبت آقای دکتر آقاجانی با آنهاست.» دکتر محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی اما در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد که پزشکان خارجی می‌توانند به عنوان مشاور پزشکان ایرانی حتی مشاوره جراحی هم بدهند.«پزشکانی که می‌خواهند در ایران فعالیت داشته باشند علاوه بر مدارک دانشگاهی‌شان باید عضویت در سازمان نظام پزشکی و نیز پروانه مطب هم داشته باشند و در غیر این صورت نمی‌توانند فعالیت کنند.» از جهانگیری در مورد مواردی می‌پرسم که پزشکان مقیم خارج از کشور حتی در اتاق عمل هم حاضر می‌شوند و البته تحت تعقیب قانونی قرار نمی‌گیرند. جهانگیری می‌گوید این موارد منحصر به پزشکانی است که به پزشک جراح کمک مشاوره‌یی می‌دهند.«این امری مرسوم در تمام دنیاست که پزشکان با حضور در کنگره‌های پزشکی به یکدیگر مشاوره‌هایی برای مثال در مورد فرآیند جراحی می‌دهند. در ایران هم مواردی که شما به آنها اشاره می‌کنید منحصر به همین موارد است یعنی پزشک خارجی در جریان کنگره، تجربه‌اش را به پزشک ایرانی انتقال می‌دهد و در واقع به عنوان مشاور او عمل می‌کند.»

از جهانگیری می‌پرسم آیا تاکنون پرونده‌یی از شکایت علیه پزشکان بدون پروانه در ایران ثبت شده است یا نه؟ پاسخ منفی است. «تاکنون پرونده شکایتی در این مورد به ثبت نرسیده است اما مطمئن باشید اگر موردی هم وجود داشته باشد، سازمان نظام پزشکی خودش جزو شاکیان خواهد بود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر