لاله‌های واژگون را در بام ایران ببینید

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۳۷


چشمان‌تان را ببندید و فرض کنید که در منطقه‌یی آرام، سرسبز، خوش آب و هوا و دل‌انگیز قرار دارید. جایی که با وجود مصون ماندن از شلوغی‌ها و آلودگی‌های مرسوم شهری، میزبان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های خاورمیانه بوده است. جایی که سرچشمه جوشان زندگی در منطقه است، و جایی که بر کل ایران اشراف دارد. حال چشمان‌تان را باز کنید؛ در این منطقه نیستید؟ ایرادی ندارد، محلی با همین مشخصات در نزدیکی شماست. کافی است هرچه زودتر برای سفر به استان چهارمحال و بختیاری اقدام کنید. استان چهارمحال و بختیاری با میانگین ارتفاع 2153 متر از سطح دریا، بلندترین استان کشور است، از همین رو بام ایران لقب دارد. رشته کوه زاگرس، با کوه‌های رفیع و یال‌های وحشی و صخره‌های سترگ و دامنه‌های سرسبز و چشمه‌های جوشانش، استان را به محاصره درآورده است. زردکوه که بلندترین رشته کوه زاگرس است، با قله‌های شاه شهیدان، جفت‌زرده، هفت‌تنان، آب سفید، چال میشان و سیردان به نمای استان شکوه و عظمت بخشیده است. همین دلیل به تنهایی کافی است که کوهنوردان و طبیعت‌گردان، برای سفر به چهارمحال و بختیاری سر و دست بشکنند. مردم استان عمدتا به دو گویش فارسی و بختیاری که خود شاخه‌یی از زبان سانسکریت و نزدیک به گویش لری است، صحبت می‌کنند و میراث‌دار تمدنی بزرگ و فرهنگی غنی هستند. در استان چهارمحال و بختیاری، سفالینه‌هایی مربوط به 9هزار سال پیش کشف شده است که حکایت از وجود تمدنی باستانی در منطقه دارد. همچنین آثاری از دوره‌های اشکانیان و ساسانیان در این استان به یادگار مانده است. چهارمحال و بختیاری، یکی از معدود مناطقی است که همچنان میزبان فرهنگ و زندگی عشایری است. آن بخش از ایل بختیاری که همچنان به زندگی کوچ‌نشینی مشغول است، تابستان‌ها را در چهارمحال و بختیاری سر می‌کند و زمستان‌ها که دمای استان استخوان شکن است، به شمال خوزستان کوچ می‌کند.

شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری است. این شهر با 2060 متر ارتفاع، بلندترین مرکز استان در کشور است، بنابراین اگر در مناطق ساحلی زندگی می‌کنید، پیش از سفر به شهرکرد این مساله را در نظر بگیرید که احتمال دارد دچار ارتفاع زدگی شوید. با این حال نگران نباشید. علایم بیش از سردرد خفیف و کمی حالت تهوع نخواهد بود که آن هم بیش از نصف روز به درازا نخواهد کشید. این شهر جاذبه‌های زیادی دارد که اتاق آینه‌های شهرکرد و سقاخانه ارباب میرزا مثال‌هایی از آنها هستند. اما اکثر جاذبه‌های شهرکرد، خارج از آن قرار دارند. چشمه زنه هفشجان، گرداب بن، پل زمان خان در شهرستان سامان، غارهای سراب و پر غار و تالاب‌های چغاخور و گندمان از این جاذبه‌ها هستند.

منطقه کوهرنگ، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان چهارمحال و بختیاری است که مرکز آن یعنی شهر چلگرد در 85 کیلومتری شهرکرد قرار گرفته است. چشمه عظیم و آبشار سترگ کوهرنگ در این منطقه قرار گرفته است. همچنین 10 درصد از آب کل کشور و سرچشمه سه رود بزرگ و حیاتی زاینده‌رود، دز و کارون از کوه‌های سر به فلک کشیده زردکوه که در این منطقه واقع است، می‌جوشد. اگر در فصل بهار، خصوصا تا اواخر اردیبهشت ماه به کوهرنگ بروید، می‌توانید در حوالی روستای بنواستکی، سری به دشت لاله‌های واژگون بزنید؛ گلی که از آثار ملی ثبت شده ایران است. البته مراقب باشید که به گل‌ها و منطقه آسیب نرسانید. چراکه آسیب‌های پیشین، لاله واژگون را در معرض خطر قرار داده و بازدید گردشگران را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده است.

اگر ساکن تهران هستید، بهترین راه پیش روی شما برای سفر به چهارمحال و بختیاری، پرواز به شهرکرد با هواپیماست. چراکه در صورت انتخاب جاده، سفری طولانی و پرپیچ و خم را در پیش خواهید داشت. اگر قصد داشته باشید روز سه‌شنبه، 4 خردادماه به شهرکرد پرواز کنید، می‌توانید بلیتی با قیمت 146 هزار و 500 تومان بخرید. پرواز برگشت نیز همین قیمت را خواهد داشت، که یعنی با کمتر از 300 هزار تومان می‌توان به شهرکرد پرواز کرد و به تهران بازگشت. همچنین از آنجا که چهارمحال و بختیاری در مجاورت استان اصفهان قرار دارد، فرودگاه اصفهان نیز گزینه‌یی ممکن برای پرواز و رسیدن به چهارمحال و بختیاری خواهد بود. اگر قصدتان سفر با اتوبوس است، می‌توانید بلیتی در بازه قیمتی 20 هزار و 500 تا 33 هزار و 500 تومان خریداری کنید. اما به یاد داشته باشید که باید زمانی در حدود 10 الی 12 ساعت را در اتوبوس سر کنید. برای سفر با خودرو شخصی هم می‌توان راه جاده اصفهان را در پیش گرفت و سپس به سمت شهرکرد روانه شد. مسافت جاده‌یی تهران تا شهرکرد 556 کیلومتر است.

کمترین هزینه اقامت در اتاق‌های یک تخته و دو تخته در روز پنج‌شنبه، ششم خرداد در شهرکرد، برای هتل یک ستاره به ترتیب 81 هزار و 116 هزار تومان است. این ارقام در هتل 2 ستاره به 190 هزار و 210 هزار تومان، در هتل 3 ستاره به 100 هزار و 132 هزار تومان، در هتل 4 ستاره به 160 هزار و 176 هزار تومان افزایش می‌یابد.

وقتی به چهارمحال و بختیاری سفر کردید، سعی کنید در شهرها نمانید و به دل طبیعت بزنید. از آب و هوا استفاده کنید و از مناظر بدیع و بکر لذت ببرید. در راه بازگشت از چهارمحال و بختیاری هم، خوب است که سوغات تهیه کنید. محصولاتی مانند قالی و قالیچه دستبافت بختیاری، خورجین و بافت سیاه‌چادر در کنار خوردنی‌هایی مانند لبنیات محلی و عسل وحشی گزینه‌های خوبی به حساب می‌آیند. اما حواستان باشد که لاله واژگون، انتخاب خوبی برای سوغات نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر