عبدالله عبدالله توافقنامه احیای راه‌ابریشم را امضا می‌کند

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۲۷


گروه جهان| رییس اجرایی دولت افغانستان روز یک‌شنبه عازم پکن شد. قرار است در این سفر توافقنامه احیای راه ابریشم میان مقام‌های بلندپایه افغانستان و چین به امضا برسد. به گزارش ایرنا، عبدالله عبدالله را در این سفر شماری از وزیران کابینه و بازرگانان افغان همراهی می‌کنند و طرفین راه‌های گسترش روابط اقتصادی دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

تاکنون 30کشور طرح پیشنهادی چین را برای احیای راه ابریشم امضا کرده‌اند. رییس‌جمهوری چین در سال2013 میلادی این طرح را برای 70کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده است. کشورهایی که به گفته مورخان در گذشته، راه ابریشم از آن مناطق عبور

می‌کرده است. چین و افغانستان به‌شدت به‌دنبال احیای راه ابریشم برای برخورداری از مزایای اقتصادی آن هستند و افغانستان با گشایش این راه درآمدهای کلان ترانزیتی به دست خواهد آورد. ناامنی و راه‌های صعب‌العبور کوهستانی در مسیر این جاده، از چالش‌های احیای راه ابریشم در داخل خاک افغانستان به‌شمار می‌رود.

قرار است این راه در داخل افغانستان از کوه‌های واخان در استان بدخشان در نزدیکی مرز چین به سایر مناطق این کشور وصل شود. شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین، در ماه‌های سپتامبر و اکتبر2013 در جریان دیدار از کشورهای آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرقی، پیشنهاد مهم ایجاد مشترک «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» و «احیای جاده ابریشم دریایی قرن بیست‌ویکم» را مطرح کرد. پس از آن، این دو پیشنهاد در قالب طرح «یک کمربند-یک جاده» مطرح شد. آگاهان می‌گویند که احتمال دارد عبدالله در سفر خود به چین با مقام‌های بلندپایه چین درباره سرنوشت گفت‌وگوهای چهارجانبه بحث و تبادل‌نظر کند. گفت‌وگوهای چهارجانبه موسوم به گفت‌وگوهای هماهنگی با شرکت افغانستان، چین، پاکستان و امریکا از بهمن ماه سال گذشته برای ترغیب طالبان به شرکت در گفت‌وگوی مستقیم با افغانستان آغاز شد، اما پس از برگزاری چهار دور گفت‌وگو و ترسیم یک نقشه راه صلح، طالبان با انتشار اطلاعیه‌یی اعلام کرد که حاضر به شرکت در گفت‌وگوهای صلح نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر