بحران اقتصادی؛ چاشنی بمب ساعتی ونزوئلا

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۲۳

گروه جهان|

مصادره کارخانه‌ها و به زندان رفتن صاحبان صنایعی که تولید را متوقف کرده‌اند حرکت جدید نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا برای برخورد با شرایطی بحرانی است که هر لحظه در این کشور بد‌تر می‌شود. به عقیده مادورو کارخانه‌هایی که دیگر تولید نمی‌کنند باید مصادره شوند چراکه اقتصاد را فلج می‌کنند. این تصمیم جدید رییس‌جمهور تنها یک روز بعد از اعلام حالت فوق‌العاده در ونزوئلا گرفته ‌شد.

به گزارش رویترز، پس از بروز بحران انرژی، برق، غذا، دارو و کالاهای اساسی مادورو تصمیم گرفت تا روز جمعه برای مقابله با تهاجم خارجی که آن را مقصر بحران کنونی اقتصادی در کشور می‌داند در سراسر کشورش حالت فوق‌العاده اعلام کند. به گفته مادورو وضعیت اضطراری برای سه ماه ادامه دارد اما احتمال دارد تا سال آینده میلادی هم تمدید شود. برقراری وضعیت اضطراری به دولت اجازه می‌دهد منابع بیشتری برای توزیع غذا، کالاهای اساسی و دارو داشته باشد. اما تهدید رییس‌جمهوری ونزوئلا به مصادره کارخانه‌های تعطیل پس از آن مطرح شد که بزرگ‌ترین شرکت غذایی این کشور به نام «گروه پولار» تولید نوشیدنی‌های الکلی را متوقف کرد. بنا بر اعلام این شرکت مقصر توقف تولید این کارخانه سوءمدیریت دولت است. «لورنزو مندوزا»، مالک میلیاردر این گروه صنعتی، از منتقدان تند مادورو است. ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخیره نفتی جهان را دارد ولی اقتصاد آن شدیدا از کاهش قیمت جهانی نفت لطمه خورده است. اقتصاد این کشور در سال گذشته حدود ۶ درصد رشد منفی داشته است و برآورد می‌شود که نرخ رسمی تورم در آن کشور، افزون بر ۱۸۰درصد باشد. روز جمعه پس از آنکه مادورو وضعیت فوق‌العاده را اعلام کرد علیه او تظاهراتی در خیابان‌ها به راه افتاد. پیش از این مخالفان رییس‌جمهوری با جمع‌آوری امضا خواهان برگزاری رفراندوم بودند. به همین خاطر اپوزیسیون این کشور هشدار داد که مادورو اگر تلاش کند تا رفراندوم متوقف شود جامعه از هم می‌پاشد. مخالفان رییس‌جمهوری ونزوئلا خواسته‌اند که شورای ملی انتخابات این کشور به طومار 1.8میلیون امضایی برگزاری رفراندوم در کشور رای داده تا به آنها اجازه داده شود تا این رفراندوم برگزار شود.

ونزوئلا بزرگ‌ترین دخایر نفتی جهان را دارد و اقتصاد آن به‌شدت به صادرات نفت وابسته است. کاهش قیمت نفت و بدترین خشکسالی ۴۰سال گذشته، به یک‌باره گریبانگیر این کشور امریکای‌جنوبی شده است. ذخائر آب ۱۸سد ونزوئلا برای تامین انرژی برق کل کشور کافی نیست. غیر از کاراکاس (پایتخت) در تمام کشور برق در طول شبانه‌روز ساعت‌ها قطع می‌شود.

مصرف‌کنندگان عمده مانند هتل‌ها از فوریه گذشته موظف شد‌ه‌اند که ۹ساعت در طول شبانه‌روز نیاز خود به برق را خود تامین کنند. مراکز خرید ساعات کار خود را کاهش داده‌اند و به تعطیلات کارمندان دولت و دانش‌آموزان افزوده شده است. دولت حتی از ماه گذشته ساعت‌ها را ۳۰دقیقه جلو کشیده است تا از نور خورشید استفاده بیشتری شود. از آن گذشته تورم رو به افزایش که در سال‌های گذشته به بیش از ۱۸۰درصد رسیده و مشکل دولت در تامین مایحتاج مردم به این بحران دامن زده است.

باید و نباید رفراندوم

مردم ونزوئلا ماه‌هاست که از پیامدهای بحران سیاسی و اقتصادی ونزوئلا رنج می‌برند. دولت که با سقوط بهای نفت و کاهش شدید درآمد مواجه است حاضر نیست طرح نمایندگان پارلمان که دراختیار نیروهای اپوزیسیون است، برای کاهش هزینه خدمات اجتماعی را بپذیرد. مادورو اپوزیسیون را متهم می‌کند که علیه دولت او جنگی اقتصادی به راه انداخته‌اند.

دولت چپ‌گرای ونزوئلا از زمان رییس‌جمهوری قبلی‌اش هوگو چاوز همواره سرمایه‌داران و کارخانه‌داران را به توطئه متهم کرده است. مادورو اخیرا گفته است: «کمبود شدید غذا، دارو و کالاهای اساسی در ونزوئلا، کار سرمایه‌داران بزرگ این کشور است و امریکا هم یک جنگ اقتصادی علیه دولت او راه انداخته است. برای مهار بحران عمیق اقتصادی ونزوئلا، ظرفیت تولید کشور باید افزایش یابد و هر کس که بخواهد سرعت تولید را کاهش دهد و خرابکاری کند، باید با دستبند راهی زندان شود.»

اما ماجرا به همین ختم نشد. به گزارش سی‌ان‌ان، مادورو روز شنبه علاوه بر این تهدیدها اعلام کرد که قرار است مانور نظامی در کشورش برگزار کند. او برگزاری این رزمایش نظامی را برای آمادگی در برابر هر «سناریویی» اعلام کرد. او گفت: «امروز نیروهای ارتش ملی بولیواری بیانیه‌ای قوی و روشن صادر کردند و من خواستار رزمایش نظامی برای روز شنبه آینده شدم تا نیروهای نظامی، مردم و ارتش، ما را برای هر سناریویی آماده کنند. زیرا این سرزمین مقدس است و باید مطمئن شویم که به آن احترام گذاشته می‌شود.»

براساس گزارش سی‌ان‌ان نزدیک به 70درصد مردم ونزوئلا خواهان کنار رفتن مادورو از قدرت در سال جاری میلادی هستند. رویترز نیز گزارش داد به‌دلیل برگزاری تظاهرات و اعلام حالت فوق‌العاده اقتصادی در ونزوئلا امریکا نگرانی فزاینده خود را درباره فروپاشی احتمالی سیاسی و اقتصادی در این کشور امریکای جنوبی ابراز کرده است. یکی از مقام‌های اطلاعاتی امریکا در این باره گفت: ما صدای ترک خوردن یخ را در ونزوئلا می‌شنویم. بحرانی در پیش روست و فشارهای ما باعث حل مساله موجود در ونزوئلا نخواهد شد.

«انریکه کاپریل» رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در جمع هواداران گفت: «ونزوئلا به بمبی می‌ماند که هر لحظه ممکن است منفجر شود؛ ما نمی‌خواهیم این بمب منفجر شود و به همین دلیل از همه می‌خواهیم که خواستار همه پرسی در سال2016 شوند.» در همین حال «خورخه رودریگز» متحد مادورو قول داده که اجازه ندهد رفراندوم برگزار شود و در این باره گفت: «اپوزیسیون از مرده‌ها، بچه‌ها و خارجی‌های غیرقانونی امضا جمع کرده است و این تومار مشروعیت ندارد.»

مادوروی 53ساله پیش از این قسم خورده بود که قبل از پایان مدت زمامداری‌اش در سال2019 به هیچ‌وجه از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند و اپوزیسیون را به تلاش برای انجام کودتا برای نابود کردن حزب سوسیالیست ونزوئلا متهم کرده است.

هفته گذشته کمیته برگزاری انتخابات اعلام کرد که یک میلیون و ۸۰۰هزار امضا برای برگزاری همه‌پرسی دریافت کرده است. این کمیته تصمیم دارد تا دوم ژوئن اصالت این امضا‌ها را بررسی کند. با این حال شورای ملی انتخابات هنوز چنین درخواستی را نپذیرفته است. این شورا ۵روز برای بررسی این درخواست فرصت داشته اما هنوز پس از ۱۲روز هنوز به آن پاسخی نداده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر