هرج و مرج در قانون

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۲۰

اعضای هیات‌مدیره جدید خانه صنعت باید کارنامه موفق تشکلی خود را رو کند



گروه تشکل‌ها سمیه سایش

اسماعیل بازارچی از جمله افراد بنام در حوزه تولید صنایع لوازم خانگی است. او که سال‌هاست در بدنه بخش خصوصی کشور قرار گرفته از وضعیت کنونی و عدم توجه دولت به فعالیت اصل 44 گله و شکایت دارد. او می‌گوید: «انتخابات سکانداران خانه صنعت، معدن و تجارت نهایی شده است و حال برای ادامه راه این فعالان باید منتظر ماند و دید که چه میزان خواسته صنعتگران و معدنکاران به دستان روسای تازه محقق می‌شود.» بازارچی معتقد است که اصل 44 هرگز به مرحله اجرایی نرسیده و این قانون تنها به صورت دست نوشته در کتب مختلف قید شده است. حال دراین بازه زمانی که ما شاهد فصل تازه ارتباطات هستیم، او نیز انتظار دارد که این قانون به عنوان اصل مهم در سال 95 به کرسی نشیند و فعالان دولتی نیز دیگر دست از سر مدیریت بر بخش‌های کلان اقتصادی بردارند و به فعالان بخش خصوصی اجازه میدان دهند. «تعادل» دراین گفت‌وگو به سراغ این فعال صنفی رفته تا انتظاراتش را از وضعیت بخش تشکل‌گرایی کشور بگوید که در زیر می‌خوانید:


آقای بازارچی، روز 26 اردیبهشت ماه انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران بود. حال، اعضا خانه صنعت، معدن و تجارت چه انتظاراتی از هیات‌مدیره جدید خواهند داشت؟

یکی از انتظارات مهم اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت بررسی مشکلات پیش روی صنعت کشور است. هم‌اکنون اقتصاد کشور با هجمه‌یی از بحران‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. متاسفانه در این بازه زمانی ما شاهد مدیریت دولت در بخش‌های کلان اقتصاد هستیم و این انتقاد و رویه دولت بر بخش اقتصاد کشورها را بارها از سوی رسانه‌ها گوش‌زد کرده‌ایم، اما آنچه که به نظر می‌رسد این است که گوش دولتمردان از این نوع انتقادهای فعالان بخش خصوصی که تنها حامی و توسعه بخش رکن اقتصاد هستند، بدهکار نیست. اعضای هیات‌مدیره خانه صنعت تهران باید از روند مدیریتی گذشته صرف نظر کنند و این‌بار روش‌های بهتری را برای مدیریت اقتصاد کشور، اشتغال جوانان و کاهش رکود واحدهای صنعتی درنظر گیرند. پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تیم اقتصادی این دولت وعده‌هایی را مبنی بر رشد اقتصادی و مساعد شدن شرایط حاکم بر کشور داد، این موضوع درحالی است که اقتصاد کشور وضعیت بغرنجی را سپری می‌کند. در حقیقت، این نوع سیستم مدیریتی و حاکمیتی بر اقتصاد کشور دیگر گره‌گشای مشکلات نیست. ما به عنوان فعالان تشکلی از هیات‌مدیره جدید تشکل خانه صنعت و معدن می‌خواهیم که در سیستم مدیریتی خود در دوران پسابرجام نظارت و بازبینی به عمل آورند. درحقیقت، مصایب امروز صنعت کشور کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش است؛ این مقوله باعث شده که صنایع کشور دیگر نتوانند به روند فعالیت خود ادامه دهند. بنابراین، در بازه زمانی کنونی فعالان صنعتی با ظرفیت کمتر از 50درصد رو به رو هستند. حال، برخی می‌گویند برای جلوگیری از روند کنونی باید بازبینی در بخش مدیریت تشکل‌ها انجام گیرد.

معمولا در انتخابات تشکل‌ها افراد باتجربه نسبت به افراد جدید و جوان بیشتر ورود پیدا خواهند کرد؟ نظر شما در این‌باره چیست؟

متاسفانه در انتخابات تشکلی روند فعالیت‌ها همین طور بوده و به افراد جوانان کمتر توجه شده است. این درحالی است که در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته برای چشم‌انداز بهتر بخش‌های مدیریتی، جوانان و دانش‌آموختگان را وارد بحث‌های تشکلی کرده و از توان آنها به نفع اقتصاد کشور بهره می‌برند. باید گفت که کشور ما در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه از عملکرد غیرقابل قبولی برخوردار است و ما کمتر شاهد ورود دانش‌آموختگان در عرصه صنعتی کشور بودیم که امیدواریم با تدوین برنامه‌های راهبردی در این باره بتوانیم نقش خوبی تا چشم‌انداز افق 1404 ایفا کنیم.

انتخابات این دوره چه ویژگی‌هایی باید نسبت به دوران گذشته داشته باشد؟

نمایندگان منتخب صنعتگران و معدنکاران باید در تهیه نسخ مدیریتی جامع حرفی برای گفتن داشته باشند. متاسانه ما در زمینه مدیریت برنامه‌ها دچار سیکل معیوب شده‌ایم و هیچ‌چشم‌اندازی برای آینده خود نداریم. درحقیقت، وجود بحران‌های کنونی دراقتصاد را می‌توان به نبود مدیریت جامع تعلق داد، باید در سیستم مدیریتی کنونی روش‌های سنتی دیرینه حذف و در عوض روش‌های نوین و کارآمد را جایگزین آن کرد.

درحال، حاضر مطالبه شمااز اعضا هیات‌مدیره جدید چیست؟

مهم‌ترین مطالبه در بخش اقتصاد ثبات و پیش بینی بخش اقتصاد است. ما باید امنیت را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مهیا کنیم و برای رسیدن به این امر باید فعالیت و نقش تشکل‌ها را پررنگ‌تر از قبل جلوه دهیم و اصل 44 را بنا به فرمایش مقام معظم رهبری اجرا و پیاده‌سازی کنیم. باید گفت که کشورمان از لحاظ مفاد قانونی هیچ کم وکسری ندارد اما این مجریان هستند که از مفاد قانونی چشم پوشی می‌کنند و به نوعی برای به کرسی‌نشاندن برخی اهداف سودجویان، قانون را دور می‌زنند.

آیا شما در این دور از انتخابات نامزد شده‌اید؟ به نظر شما از افراد شناخته شده‌یی همچون محمدرضا مرتضوی، محمدرضا نجفی منش و... چه کسانی رای خواهد آورد؟

بنده در این دور از انتخابات کاندید نشده‌ام؛ اما برای حق رایم به کسانی رای خواهم داد که کارنامه خوبی برای دفاع از وضعیت تولید کشور برجای گذاشته است.

کارشناسان بران باورند که ورود افراد شناخته شده و قدیمی در راس کار و میدان دادن به آنها منجربه ضعف و یکنواخت شدن روند فعالیت تشکل‌ها می‌شود. به نظر شما این نوع دیدگاه‌ها چه میزان موثر است؟

به هرحال، هر سال که می‌گذرد ما شاهد ورود افراد جوان، نخبه و در عین حال باسواد هستیم. قطعا به‌کارگیری افراد جوان در بدنه تشکل‌ها می‌تواند کمک موثری در پیشبرد اهداف داشته باشد؛ چراکه آنها از مسائل روز دنیا آگاه‌تر. اما به نظر بنده برای تعادل در پیشبرد اهداف در بخش‌های مدیریتی تشکل‌ها باید افراد کاآزموده را درکنار نخبگان جوان کشور در کنار یکدیگر بچینیم تا به این واسطه شاهد تحولات خوبی در بدنه‌های اجرایی باشیم.

آیا در این دور انتخابات بیشتر باید به افراد شناخته شده میدان داد یا باید به جوانان و تفکرهای جدید توجه شود؟

قطعا توجه به نخبگان جوان ما را برای هدایت به ادامه مسیر بیشتر کمک خواهد کرد و این موضوع نیز باید به عنوان یک الزام در دستور کار قرار گیرد.

برای تقویت تشکل‌گرایی در کشور چه باید کرد؟

اصل 44 قانونی اساسی مبنی بر میدان دادن به بخش خصوصی کشور در عرصه اقتصاد است. بنابراین برای تقویت تشکل‌ها ما باید به سمت عملگرایی قانونی پیش رویم. درحقیقت، شاکله تقویت تشکل‌ها اجرای قانون است و تا زمانی که ما برای اجرای قوانین تعلل کنیم بخش خصوصی به جایگاهی دست نخواهد یافت.

یکی از وظایف اصلی تشکل‌ها برطرف کردن مشکلات آنها وبازاریابی برای کالاهای آنهاست. حال، با وجود اینکه ما فصل تازه ارتباطات را سپری می‌کنیم وظیفه اعضای هیات‌مدیره جدید در دوران پسابرجام چیست؟

اعضا هیات‌مدیره خانه صنعت باید درصدد تقویت بازارهای هدف و توسعه صادرات باشند. متاسفانه این موضوع از سوی تشکل‌ها کمرنگ‌تر شده است و این وظایف در اختیار رایزن‌های سازمان توسعه تجارت سپرده شده است. البته سپرده شدن این وظایف به دلیل کوتاه آمدن خود فعالان بخش خصوصی است. رایزن‌ها هم در این زمینه نقش‌هایی دارند اما سوال اینجاست که رایزن دولتی که بیشتر برای اهداف سیاسی در کشورهای مقصد نهادینه شده‌اند، چطور می‌توانند با مشکلات پیش روی واحدهای صنعتی آشنا باشند و برای کالاهای فعالان اقتصادی به دنبال بازار بگردند؟ بنابراین با وجود شرایط حاکم بر کشور که دستاورد تیم سیاسی دولت تدبیر و امید است باید از این فرصت‌ها به نفع اقتصاد وتولید کشور بهره‌برداری و با تامین زیرساخت‌ها نیز فضا را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی آماده کنیم که امیدواریم این موارد از جمله دغدغه سکانداران اعضای هیات‌مدیره خانه صنعت محسوب شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر