اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۴۱۸

تامین مالی 4 هزار میلیارد ریالی مناطق آزاد

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از تامین مالی 4هزار میلیارد ریالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه خبر داد. علیرضا امیرپور افزود: تاکنون قرارداد انتشار صکوک مناطق آزاد ارس، ماکو و انزلی منعقد شده که امیدواریم هر چه سریع‌تر این اوراق در بازار سرمایه منتشر شود. وی اظهار کرد: سایر مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه‌ اقتصادی نیز تقاضای انتشار صکوک خود را به مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ارائه کرده‌اند و هم‌اکنون کارشناسان این شرکت درحال بررسی مدارک این مناطق هستند. امیرپور به جلسات هفته گذشته خود با مدیران ارشد مناطق آزاد ماکو و ارس اشاره کرد و افزود: در این جلسات تامین مالی پروژه‌های عظیم این مناطق از طریق ابزارهای تامین مالی اسلامی(صکوک) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ادامه داد: در پایان این نشست‌ها قرارداد تامین مالی مناطق آزاد ارس و ماکو به ترتیب به مبلغ 2000 و 1500میلیارد ریال منعقد شد تا فرآیند انتشار این اوراق در بازار سرمایه فراهم شود. وی خاطرنشان کرد: مسوولان منطقه آزاد انزلی نیز اوایل اردیبهشت ماه جاری قرارداد انتشار 500 میلیارد ریال صکوک را منعقد کرده بودند تا این منطقه پیشرو در تامین مالی از طریق انتشار اوراق صکوک در بازار سرمایه باشد. امیرپور اظهار کرد: شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه به عنوان نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اجرایی شدن تفاهمنامه تامین مالی مناطق آزاد از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه فعالیت‌های گسترده‌یی انجام داده و طی مذاکرات با مدیران و معاونان مناطق آزاد سعی بر تسهیل و تسریع در امر انتشار اوراق صکوک برای این مناطق دارد. گفتنی است، تفاهمنامه همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان بورس و اوراق بهادار اواخر اسفند ماه سال 94 به امضای دکتر اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و دکتر محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار رسید تا راهکارهای عملیاتی لازم برای تامین بخشی از منابع مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه فراهم شود.


انتشار اوراق رهنی مسکن

در بورس با سود 18.5درصد

بورس اوراق بهادار تهران با بهره‌مندی از شبکه گسترده کارگزاری و پوشش مناسب تالارهای استانی در سطح کشور با انتشار اوراق رهنی گام مهمی در تکامل بازار سرمایه ایران برداشته است. اسماعیل درگاهی، سرپرست پذیرش بورس تهران با اشاره به اینکه اوراق رهنی بانک مسکن برای نخستین بار در بازار سرمایه به صورت با نام و قابل معامله منتشر می‌شود، گفت: اوراق رهنی بانک مسکن به ارزش کلی 3000میلیارد ریال با نرخ سود 18.5درصد قابل پرداخت در مواعد سه ماهه صادر می‌شود.

وی افزود: ارکان این اوراق به ترتیب شامل بانک مسکن به عنوان بانی و ضامن این اوراق، شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان، شرکت کارگزاری بانک مسکن به عنوان عامل فروش و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت سود این اوراق هستند. ناشر این اوراق نیز یکی از نهادهای واسط تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود که بر مبنای تسهیلات منتخب بانک مسکن که در انطباق با دستورالعمل انتشار اوراق رهنی هستند، منتشر می‌شود. این مقام مسوول درخصوص مزایای اوراق رهنی گفت: سابقه اوراق رهنی نشان می‌دهد که تبدیل به اوراق بهادار کردن وام‌های رهنی ضمن افزایش نقدشوندگی دارایی‌های رهنی بانک‌ها، کاهش نرخ رهن و رونق بازار مسکن را در بازارهای دنیا به دنبال داشته است. می‌توان گفت انتشار این ابزار با لحاظ وضعیت رکودی بخش مسکن و نیاز به تحریک تقاضا با آزادسازی منابع بانکی در بهترین زمان صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه امروزه وجود ابزارهای مالی متنوع در حوزه‌های مختلف تامین مالی، سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک از ضرورت‌های توسعه بورس‌ها تلقی می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس گسترش تنوع ابزارهای موجود در بورس اوراق بهادار تهران در سال‌های اخیر در این راستا صورت گرفته است تا ضمن افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری، راهکارهای تامین مالی بهتر و کارآمدتری در اختیار بنگاه‌ها قرار دهد. سرپرست پذیرش بورس تهران تاکید کرد: یکی از حوزه‌هایی که توان پوشش نیازهای ذکر شده را دارد، حوزه ابزارهای مالی ساختار یافته است که اوراق بهادر با پشتوانه وام‌های رهنی در این دسته قرار می‌گیرند. در اوراق بهادار با پشتوانه وام‌های رهنی در حقیقت دارایی‌های بانک وام‌دهنده به اوراق بهادار تبدیل و در بازار فروخته می‌شود. با استفاده از ساز و کار اوراق رهنی، بانک وام‌دهنده می‌تواند برای افزایش توان اعطای وام خود از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کند.


عملیاتی شدن صندوق سرمایه‌گذاری اسلامی در سال 95

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: درحال حاضر سهامداران ۳۶کشور در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند که نکته حائز اهمیت این است که بعد از اجرای برجام حضور سرمایه‌گذاران اروپایی افزایش یافته است. محمدرضا محسنی در پاسخ به این پرسش که تعداد کل سهامداران در پایان فروردین ماه امسال به چه رقمی رسید؟ اظهار کرد: تا پایان فروردین ماه تعداد کل سهامداران بالغ بر ۸ میلیون و ۸۶۳هزار نفر بود که از این تعداد ۴میلیون و ۵۲۰ هزار نفر مرد و ۲میلیون و ۸۸ هزار نفر نیز

زن بوده‌اند.

وی درخصوص تعداد سهامداران خارجی نیز افزود: تعداد کد سهامداران خارجی نیز ۵۹۰ کد و ارزش کل معاملات آنها در سال گذشته ۲۰۲۲میلیارد ریال بود. درحال حاضر سهامداران ۳۶کشور در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند که نکته حائز اهمیت این است که بعد از اجرای برجام حضور و ارزش معاملات سرمایه‌گذاران اروپایی افزایش چشمگیری یافته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای خاورمیانه، امریکا، کانادا، انگلیس، روسیه، آلمان، سویس، هلند، ترکیه، ایتالیا، نروژ، یونان، قبرس، لوکزامبورگ، چین، ژاپن، مالزی و... حضور دارند. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه خاطرنشان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درحال طراحی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک اسلامی است تا این طرح نیمه دوم امسال در حاشیه اجلاس سران کشورهای اسلامی مطرح و عملیاتی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر