ایران شریکی مورد اعتماد برای جامعه بین‌المللی

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۹۹

به حرکتی سریع برای رونق اقتصادی نیاز داریم

گروه ایران|

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گرفته است، دومین روز از همایش سفرا و روسای برخی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با نام «برجام و اقتصاد مقاومتی: فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» در محل ساختمان شماره یک وزارت خارجه برگزار شد. قرار است روسای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در جریان این نشست دو روزه، با استماع نقطه نظرات و دیدگاه مقامات ارشد دستگاه‌های اجرایی کشور، در خصوص راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و چگونگی رفع موانع آن تبادل نظر خواهند کرد.

در همین راستا، در نخستین روز این همایش علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، تعدادی از وزرا و مقامات کشورمان نیز به سخنرانی پرداخته و دیدگاه‌های سازمان متبوع خود را در خصوص دوران پسابرجام و تحقق اقتصاد مقاومتی تشریح کردند.

به گزارش «تعادل» و به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی، در ادامه دومین روز همایش برجام و اقتصاد مقاومتی حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان با تاکید بر اینکه به حرکت سریع برای رونق اقتصادی نیاز داریم، گفت: برجام فرصت‌سازی در این جهت بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی نگاه صفر یا صدی معنا ندارد، لغو ادعاهای واهی و قطعنامه‌های ظالمانه را پیروزی بزرگ سیاسی و حقوقی برای کشور دانست.

وی افزود: تعامل سازنده، در مقابله با ایران‌هراسی شکل گرفت و ادامه دارد. رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، شکوفایی و دوام اقتصاد درون‌زا را در گرو قابل رقابت بودن عنوان کرده و تاکید کرد: رفع بیکاری و اشتغال جوانان مهم‌ترین اولویت در برنامه‌های اقتصادی است.

رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به شرایط بسیار ویژه ایران از لحاظ جغرافیایی، منابع غنی زمینی و زیرزمینی، نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و کارآمد و امنیت مثال‌زدنی گفت: افق روشنی پیش روی ملت ایران در تعامل سازنده با جهان قرار دارد که در این راستا معرفی بهتر ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور و تسهیل در ارتباط بخش‌های خصوصی با یکدیگر از مهم‌ترین ماموریت‌ها و وظایف سفرای ایران در خارج از کشور است.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز ایران شریک مورد اعتماد جامعه بین‌المللی است و کشورهای جهان برخلاف تبلیغات دشمنان از هر نظر به شرایط ایران اعتماد دارند، افزود: ایران هیچ‌گاه از شرایط ناآرام و ناامن همسایگان خود سوءاستفاده نکرده و پیوسته به کشورها و مردم منطقه کمک کرده است.

رییس‌جمهوری در پایان تاکید کرد: ما باید در برابر فشار و خواست لابی صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه تعامل سازنده خود را با جهان گسترش دهیم و فضای مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه ارتباطات اقتصادی، تجاری و بانکی با دیگر کشورها را فراهم کنیم.


اصلاح نظام بانکی در دستور کار دولت

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری نیز در این همایش با اشاره به بی‌مهری‌هایی که نسبت به برجام صورت گرفته است، گفت: مطالبات مردم پس از برجام بیشتر از گذشته است. البته برخی افراد تلاش کردند که مطالبات مردم را افزایش دهند و سطح انتظارات ملت را به صورت مضاعف بالا ببرند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به کاهش سطح رفاه مردم در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: وضعیت معیشتی خانوارها و به خصوص اقشار ضعیف جامعه بدتر شده و دولت مصمم است این وضعیت را بهبود بخشد. معاون اول رییس‌جمهور همچنین با یادآوری اینکه ایران در منطقه رقبایی دارد که در سال‌های اخیر از رشد اقتصادی برخوردار بوده‌اند، گفت: متاسفانه ما در سال‌های گذشته با رشد منفی اقتصادی مواجه بوده‌ایم و دیگر نباید اجازه دهیم که جایگاه ایران نسبت به رقبای منطقه‌اش بیشتر تضعیف شود.

جهانگیری اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ابتدای سال 95 مساله اصلی کشور را موضوع اقتصاد عنوان کردند و خوشبختانه در مقطع فعلی برای نخستین‌بار است که همه بخش‌ها و دستگاه‌ها و همه صاحب‌نظران کشور پذیرفته‌اند که اقتصاد اولویت نخست کشور است بنابراین رونق بخشیدن به اقتصاد کشور دستور کار نخست همه دستگاه‌ها و به خصوص نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. وی ادامه داد: در مقطع فعلی هیچ موضوعی برای ایران مهم‌تر از عبور از چالش‌ها و تنگناهای اقتصادی نیست و برای اینکه بتوانیم از مشکلات اقتصادی عبور کنیم، لازم است که اقتصاد کشور رشد کرده و بزرگ شود.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه سال 95 از اهمیت فراوانی برای توسعه کشور برخوردار است، گفت: برای همه دستگاه‌ها برنامه کوتاه‌مدت و اولویت‌دار در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی تدوین شده و این اولویت‌ها بدین معناست که همه دستگاه‌های حمایت‌کننده از جمله سازمان مدیریت، نظام بانکی و صندوق توسعه ملی باید دقت کنند که در تخصیص‌ها و اعطای تسهیلات باید تمرکز خود را بر این اولویت‌ها معطوف کنند.

وی افزود: بودجه دولت متاسفانه به نقطه‌یی رسیده است که تقریبا هیچ دستگاه اجرایی از بودجه تصویب شده راضی نیست و بودجه‌یی که مجلس شورای اسلامی برای دولت در سال 95 تصویب کرده نیز بودجه‌یی غیرواقعی است که حداقل 20درصد آن وصول نخواهد شد. محدودیت بودجه دولت بیانگر این واقعیت است که بخش دولتی قادر نخواهد بود در به حرکت درآوردن اقتصاد کشور نقش چندانی ایفا کند. نظام بانکی کشور نیز با مشکلاتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه شده‌اند، آسیب‌های فراوانی را متحمل شده و یکی از برنامه‌های در دستور کار دولت اصلاح نظام بانکی است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام ورود منابع خارجی به کشور است، اظهار داشت: براساس اولویت‌هایی که دولت برای سال95 تعیین کرده است امسال باید 7میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کشور جذب و حدود 10میلیارد دلار نیز از طریق فاینانس وارد کشور شود که برای این موضوعات مسوول مشخص شده و در حال پیگیری است.


لزوم گسترش مناسبات دفاعی ایران با سایر کشورها

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان که از دیگر سخنرانان همایش برجام و اقتصاد مقاومتی بود، در این جلسه با تشریح نتایج و دستاوردهای برجام اظهار داشت: شرایط فعلی برجام، موقعیت ویژه‌یی را باتوجه به سیاست‌های بدخواهان در امریکا و متحدین آنها در منطقه به‌وجود آورده است.

وی بااشاره به چالش‌های مختلف در عرصه جهانی و منطقه‌یی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با شرایطی روبه‌رو است که قدرت‌های فزون‌طلب با رویکرد سلطه‌جویی و بی‌نظمی و جنگل‌گونه درصدد اعمال تبعیض و بی‌عدالتی نسبت به کشورها و ملت‌های آزاد و مستقل هستند. در همین زمینه، ما ‌باید با حفظ اقتدار جمهوری اسلامی ایران و مولفه‌های رشد قدرت خود بتوانیم در شرایط منطقی و متوازن، مناسبات دفاعی را با کشورهای مختلف گسترش دهیم.

سردار دهقان گفت: وزارت دفاع و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره الگوهای سنجیده براساس مدل همکاری مبتنی بر تعامل سازنده و شفاف و صادقانه را با کشورهای مختلف در دستور کار خود قرار داده است. وی در ادامه بااشاره به ضرورت هم‌آهنگی و هم‌افزایی بین وزارت دفاع و وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما امیدواریم در چارچوب شناخت چالش‌های پیچیده و چاره‌اندیشی نسبت به معضلات چند لایه، با تشریک مساعی و رایزنی‌های تنگاتنگ بین دو وزارتخانه، بتوانیم همکاری‌های وزارت دفاع را هم‌تراز با دیگر مناسبات جمهوری اسلامی ایران با تمام کشورهای مختلف در اروپا و آفریقا، آسیا و آسیای میانه در پرتو شرایط پسابرجام ارتقا بخشیم.


دولت روحانی دولت محیط‌زیست است

در ادامه این همایش معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست نیز بااشاره به نام‌گذاری جهانی سال2015 به عنوان سال «محیط‌زیست» گفت: در این سال توافق پاریس مهم‌ترین اتفاقی بود که رخ داد و جمهوری اسلامی ایران نیز این توافق را امضا کرد. لازم است طی سال‌های آینده 12درصد از تولید گازهای گلخانه‌یی را کاهش دهیم و این بدان معنا نیست که تولیدات صنعتی خود را کاهش دهیم اما لازم است در تولید انرژی‌های نو و ایجاد صنایعی که در کاهش گازهای گلخانه‌یی تاثیر می‌گذارد سرمایه‌گذاری کنیم.

معصومه ابتکار بااشاره به تلاش دولت یازدهم گفت: در زمینه محیط‌زیست، جناب دکتر روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که دولت ایشان، دولت محیط‌زیست است و در این دولت اقدامات مناسبی ازجمله احیای تالاب‌ها، حذف تولید بنزین پتروشیمی و جایگزین کردن بنزین یورو4، برگزاری نمایشگاه محیط‌زیست، فعال کردن صندوق‌های محیط‌زیست، برگزاری جشنواره فیلم سبز و تبادل تکنولوژی سبز با دیگر کشورها و تلاش برای کاهش آلودگی 8کلان‌شهر انجام شده است.

رییس سازمان محیط‌زیست بااشاره به تصویب برنامه اقتصاد کم کربن در دولت گفت: دولت به جد به‌دنبال کاهش گازهای گلخانه‌یی است. در زمینه مبارزه با گردوغبار با کشورهای همسایه در حال مذاکره هستیم تا اقدامات مشترک صورت گیرد. در اجلاس محیط‌زیست که قرار است حدود 12روز دیگر در کنیا برگزار شود موضوع گرد و غبار را طرح خواهیم کرد و به‌دنبال آن هستیم که در سطح بین‌المللی این موضوع را پیگیری کنیم. در سطح داخلی نیز 400کانون گرد و غبار شناسایی شده و طرح‌هایی برای کاهش گردوغبار در دست اجراست.

ابتکار در پایان گفت: موضوع محیط‌زیست یک موضوع ملی است و لازم است در تمام بخش‌های دولت روی این موضوع کار شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر