زیرگذر اعداد

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۹۶

وجود 12 هزار معتاد در کف خیابان‌ها

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که درحال حاضر 10تا 12هزار معتاد رها شده در تهران و کف خیابان‌ها وجود داشته باشند اما با این حال ساماندهی حدود 4000 معتاد طی طرح ساماندهی معتادان متجاهر سپس نگهداری آنها در 24مرکز بهاران شهری اقدام خوبی بوده که نیاز است این چرخه در کشور ادامه یابد. انوشیران محسنی‌بندپی گفت: سازمان بهزیستی کشور بیشترین نقش را در زمینه نگهداری، مراکز ماده 15، مراکز درمانی اجتماع‌محور(TC)، مراکز کاهش آسیب و... را در کشور بر عهده دارند. وی ادامه داد: از یک میلیون و 230هزار معتاد رسمی کشور 705هزار نفر تحت دریافت حمایت‌های کاهش آسیب، درمان و بازتوانی سازمان بهزیستی قرار دارند. رییس سازمان بهزیستی کشور درخصوص طرح ساماندهی معتادان متجاهر عنوان کرد: در این طرح شهرداری مسوولیت تامین فضای نگهداری این افراد را به لحاظ فیزیکی پذیرفت و در کنار آن سازمان بهزیستی متعهد به تامین مددکار و ارائه خدمات روانشناسی در این مراکز شد. بندپی گفت: به موجب این طرح که از آذر ماه سال گذشته تا سه هفته پیش ادامه پیدا کرد حدود 3480معتاد مرد و حدود 400معتاد زن با همکاری بهزیستی و نیروی انتظامی ساماندهی شده و به مراکز تامین شده توسط شهرداری فرستاده شدند. وی ادامه داد: در ادامه این طرح شهرداری تهران با در اختیار داشتن 24مرکز بهاران فعال از 44مرکز آماده نگهداری، این افراد پس از سم‌زدایی و طی کردن فرآیند درمانی بعد از دوران بهبودی به مدت 5 الی 6 ماه فراهم کرده است. رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در این دوران در مراکز بهاران نسبت به اشتغالزایی و مهارت‌پذیری همچنین اجتماع‌پذیری این افراد توسط تیمی متشکل از شهرداری، بهزیستی و سایر نهادها اقدام می‌شود.

۳ برابر ظرفیت زندان‌ها زندانی داریم

مدیرگروه حقوق کیفری و حقوق بین‌الملل دانشگاه تربیت مدرس گفت: نرخ تکرار جرم در کشور همچون بسیاری از کشورها بسیار بالاست که این مساله می‌تواند با استفاده از سیاست‌های عدالت ترمیمی کاهش یابد. محمد فرجی‌ها گفت: به ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۲۳۰زندانی داریم که به عبارتی زندان‌های ما با ۳۰۰درصد تراکم کیفری مواجه هستند. اگر به صورت استاندارد ۸۰ هزار نفر ظرفیت زندان‌های کشور باشد اکنون ۲۳۰هزار زندانی در کشور داریم به همین منظور سه برابر ظرفیت موجود زندان‌ها، زندانی در کشور وجود دارد که این مساله کار اصلاح و درمان را با مشکل مواجه می‌کند.

فرجی‌ها ادامه داد: به همین منظور فشار از روی قضات برای استفاده کردن مجازات حبس برداشته شد تا امروز جمعیت کیفری ما از ۱۴۷هزار نفر به ۲۶۰هزار نفر برسد. دبیر همایش عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم با انتقاد از خلأ‌های قانون آیین دادرسی کیفری جدید اظهار کرد: در این قانون هیچ صحبتی نشده است که اگر براساس نظر جامعه محلی توافق بین بزهکار و بزه‌ دیده صورت گیرد، مکتب قضایی آن را به رسمیت بشناسد به همین منظور تعامل بین این دو مساله بسیار ضروری است.


رضایت 91 درصدی ناشران

شهردار تهران گفت: طی نظرسنجی غرفه‌داران رضایت 91درصدی خود را از محل و میزان فروش در نمایشگاه امسال را ابراز کردند. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درخصوص تفاهم وزارت ارشاد و شهرداری تهران عنوان کرد: براساس این تفاهمنامه غرفه‌داران تا سال 1400یعنی 6 سال از پرداخت هزینه‌های مکان غرفه معاف هستند و فقط هزینه تجهیزات را پرداخت می‌کنند. وی افزود: با وجود اینکه ناشران در ابتدای نمایشگاه از طول مسیر و میزان فروش ابراز نگرانی می‌کردند اما طی نظرسنجی ناشران رضایت 91درصدی خود را ابراز و خواستار برگزاری نمایشگاه در سال‌های آینده در شهر آفتاب بودند. تفاهم اخیر برای واگذاری نمایشگاه شهر آفتاب میان شهرداری تهران و وزارت ارشاد صورت گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر