میراث 154میلیارد دلاری جابز

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۹۵

باوجود رقابت تنگاتنگی که میان اپل و دیگر شرکت‌های هم رده در گرفته است، اپل بازهم سر خود را از میان برندهای مطرح دنیا بالا گرفته و آن‌طور که اخیرا نشریه فوربز گزارش داده، در صدر برندهای با ارزش قرار گرفته است.

این درحالی است که پیش از این مساله کاهش ارزش سهام اپل و حاشیه‌هایی که برای آن مطرح می‌شد، گمانه‌زنی‌هایی را درمورد احتمال افت ارزش برند اپل به میان آورده بود. گزارش نشریه فوربز اما موفقیت اپل را تایید می‌کند. آن‌طور که این گزارش نشان می‌دهد، باوجود کاهش سهام و رشد منفی، اپل باز هم باارزش‌ترین برند سال2016 نام گرفته است. این افزایش ارزش برند درحالی صورت گرفته که فروش آیفون، آی‌پد و سایر محصولات مک، افت داشته است. در همین حال نگاهی به ارزش برند اپل نشان می‌دهد که یک رشد 6درصدی نسبت به سال گذشته را به ثبت رسانده است. در همین حال، ارزش گوگل، تنها نیمی از ارزش اپل است و عدد 82.5میلیارد دلار است. اپل در سال جدید میلادی ارزش 154.1میلیارد دلاری را برای خود به ثبت رسانده است تا بازهم در صدر برند‌های با ارزش دنیا باشد. گوگل، ماکروسافت و کوکاکولا دیگر برندهایی هستند که بعد از اپل در صدر برندهای باارزش قرار گرفته‌اند. برند ماکروسافت 85.2 و کوکاکولا 58.5میلیارد دلار ثبت شده است. باوجود تصور برخی نسبت به بالا بودن ارزش فیس‌بوک در میان دیگر برندها، این برند در جایگاه پنجم قرار دارد و عدد 52.6میلیارد دلار را برای خود ثبت کرده است. اختلاف ارزش برند اپل با فیس‌بوک چیزی در حدود 101.5میلیارد دلار است که نشان از تفاوت جایگاه این دو برند مطرح دارد. آن‌طور که خبرآنلاین به نقل از فوربز گزارش داده است، کاهش سودهای اخیر اپل نتوانست این شرکت را از دستیابی به مکان اول در لیست بازدارد.

کوکاکولا، فیس‌بوک، تویوتا، IBM، دیزنی، مک‌دونالد، GE، سامسونگ و آمازون در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سایر شرکت‌های قابل‌توجه مانند اینتل در رتبه17، اچ‌پی در رتبه38، سونی در رتبه76 و نتفلیکس در رتبه79 قرار دارند. اپل باوجود کاهش حدود 30درصدی سهام از مه‌2015 باارزش‌ترین شرکت باقی ماند. آلفابت، شرکت مادر گوگل درحالی که در ماه فوریه با اختلاف کمی اپل را پشت‌سر گذاشته بود، در حال حاضر پس از اپل قرار دارد. هرچند که گزارش‌هایی که تاکنون درخصوص ارزش برندهای مطرح دنیا منتشر شده در برخی موارد اختلاف‌های بسیاری را نشان می‌دهد که به‌نظر می‌رسد این مساله به‌دلیل اختلاف در دو روش آمارگیری است. آن‌طور که پیش از این یکی از اساتید دانشگاه ایالتی سن دیگو مطرح کرده بود، مدل‌ها و روش‌های مختلفی برای سنجش و به دست آوردن ارزش یک شرکت وجود دارد و دقیقا به همین دلیل است که نتایج به دست آمده متفاوت است. برهمین اساس، در سال‌های گذشته ارزش برند اپل با دو مدل متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بررسی‌ها، اختلاف ارزش برند اپل ۸۱.۶۹درصد بود. در عین حال، برندهای دیزنی و مک‌دونالد نیز به ترتیب اختلاف حدود ۶۹ و ۶۲درصدی را در دو روش نشان می‌دهند. با این حال، هر دوی این روش‌ها به‌صورت تقریبی مساله برتر بودن ارزش اپل در میان دیگر برندها را تایید می‌کند؛ مساله‌یی که سبب شد تا اپل برای چندمین سال متوالی برند برتر جهان شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر