سهم بنگاه های کوچک از مناسبات ارتباطی بین المللی

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۸۴

تفاهمنامه اخیر ایران و یونیدو شامل چه مواردی می‌شود و اساسا بازار کسب و کار ایران از دل این نوع مناسبات ارتباطی با سازمان‌های بین‌المللی به دنبال چیست؟

همان‌طور که مستحضرید؛ سازمان یونیدو متولی برنامه‌های توسعه صنعتی سازمان ملل است که معمولا با کشورهایی که در شرایط گذار اقتصادی قرار دارند، همکاری می‌کند. هدف تفاهمنامه‌یی که میان ایران و یونیدو به امضا رسیده، حمایت از خوشه‌های صنعتی است. تعاونی‌هاست که دایره وسیعی از کسب و کار کوچک، متوسط و مشاغل خانگی را در بر می‌گیرد. یکی از موضوعاتی که در دایره تعهدات یونیدو در این تفاهمنامه قرار گرفته، تلاش برای ارتقای بهره‌وری در واحدهای کوچک اقتصادی به عنوان موتور پیشران اشتغالزایی و رونق تولید است. ما با توسعه بخش تعاونی می‌توانیم خوشه‌های کسب و کار را در قالب تعاونی‌های تامین نیاز به کار بگیریم و از ظرفیت‌های یونیدو برای توسعه این بخش استفاده کنیم.

به‌طور مشخص فعالان اقتصادی خرد در ایران از دل این تفاهمنامه ‌منتظر چه تغییراتی باشند؟

از دل این تفاهمنامه روش‌های نوینی در اصلاح تکنولوژی و به کار‌گیری فناوری‌های جدید، ارتقای بهره‌وری، بهبود وضعیت تولید و... ایجاد خواهد شد و یک هم‌افزایی مناسب برای تجمیع ظرفیت خوشه‌های صنعتی و تعاونی‌ها ایجاد می‌شود.

به‌طور مشخص فعالان کسب و کار کوچک از توسعه مناسبات ارتباطی و تکنولوژیکی با سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی چه منفعتی می‌برند؟

تمام برنامه‌ریزی‌های اجرایی از این دست در راستای راهبرد کلان دولت یازدهم برای کاهش نرخ بیکاری و رشد اقتصادی مطلوب از طریق توسعه کسب و کار کوچک نشات می‌گیرد. طرح حرکت که توسط معاونت وزارتخانه تدوین و ارائه شد باهدف توسعه کسب و کار کوچک و متوسط اجرایی و عملیاتی شد. بهترین مدل برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاونی است. توسعه مناسبات با سازمان‌های مرجعی مثل یونیدو در مسیر این ایده کلی اجرایی می‌شود. تعاونی‌ها از طریق جذب سرمایه‌های خرد و به کار‌گیری آنها در تولید می‌توانند روح دوباره‌یی در کالبد تولید و صنعت بدمند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر