پوتین: تهدید ناتو را خنثی می‌کنیم

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۷۴

گروه جهان

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه اقدام ناتو برای استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا را تهدیدی علیه امنیت جهانی خوانده و گفته است روسیه این تهدید را خنثی خواهد کرد. رییس‌جمهور امریکا در مقابل سیاست‌های «تهاجمی» روسیه را به باد انتقاد گرفته و گفته کاخ‌سفید آماده است تا با هرگونه تهاجم نظامی ازسوی روسیه مقابله کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اعتراض پوتین به تصمیم جدید ناتو مبنی بر استقرار دفاع موشکی در رومانی و شمال لهستان است. گفته می‌شود تا سال۲۰۱۸ میلادی به بهره‌برداری عملیاتی خواهد رسید. در این عملیات که با هزینه 800میلیون دلاری از اکتبر2013 آغاز شده، قرار است رهگیرهای موشکی2SM در رومانی و لهستان مستقر شوند و در نشست جولای ناتو در ورشو نیز به‌گونه رسمی به سامانه سپر موشکی ناتو ملحق شود. پوتین با انتقاد تند و تیز از طرح پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا، هشدار داده که روسیه برای حفظ توازن استراتژیک گام‌های لازم را خواهد برداشت و این تهدیدها را خنثی خواهد کرد. رییس‌جمهوری روسیه در جمع مقام‌های نظامی این کشور ادعاهای امریکا را مبنی بر اینکه، سپر دفاع موشکی نه علیه روسیه که برای مقابله با تهدیدهای موشکی ایران است، «مضحک» خوانده است. در هفته‌های اخیر رویارویی‌های هوایی بین روسیه و امریکا و هم‌پیمانانش به‌طور قابل‌توجهی بالا گرفته است؛ ازجمله با نقض حریم هوایی، برخوردهای هوایی خیلی محتمل، رویارویی‌های نزدیک بین هواپیماهای جنگنده و ناوهای نظامی، و یورش‌های هوایی صوری. ولادیمیر پوتین در واکنش به همین مساله می‌گوید با دستیابی به توافق جامع هسته‌یی با ایران، دیگر تهدیدهای ادعایی غرب وجود ندارد و اگر استقرار این سپر موشکی همچنان ادامه یابد «روسیه همه اقدام‌های لازم برای حفظ توازن استراتژیک را که معتبرترین تضمین پیشگیری از نبردهای گسترده نظامی است، انجام خواهد داد.»به اعتقاد او سپر دفاع موشکی ناتو نه سامانه‌یی دفاعی که بخشی از توان بالقوه هسته‌یی و استراتژیک امریکاست که در شرق اروپا پیاده‌سازی می‌شود.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز پیش‌تر گفته بود ارتش این کشور درنظر دارد تا پایان سال جاری میلادی، سه لشکر جدید برای مقابله با توسعه تهاجمی ناتو تشکیل دهد. به گفته این مقام روس، تا پایان سال جاری میلادی دو لشکر جدید در بخش غربی ارتش روسیه تشکیل خواهد شد و یک لشکر دیگر نیز در بخش جنوبی تشکیل و مستقر خواهد شد. شویگو گفته بود که اقدامات امریکا درخصوص استقرار زیرساخت در نزدیکی مرزهای روسیه، مسکو را وادار کرده تا به اقدامات تقابلی روی آورد.


اوباما: آماده تقابل هستیم

سخنان و تهدیدهای ولادیمیر پوتین بی‎پاسخ نمانده است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا، در واکنش به اظهارات پوتین، در دیدار با رهبران پنج کشور شمال اروپا (ایسلند، دانمارک، فنلاند، سوئد و نروژ) در کاخ‌سفید گفته است: «ما و متحدان‌مان نگران حضور فزاینده و تهاجمی نیروهای نظامی روسیه در منطقه بالتیک و شمال اروپاییم و معتقدیم که شهروندان‌مان حق زندگی آزاد و امن و عاری از تروریسم را دارند.»

رییس‌جمهوری امریکا آشکارا گفته که ایالات متحده و هم‌پیمانانش در اروپا اجازه نخواهند داد که کشورهای بزرگ‌تر به زورگویی به کشورهای کوچک‌تر ادامه دهند و به کرملین هشدار داد که کاخ‌سفید اگرچه هدفش تنش‌زدایی است، آماده است با هرگونه تهاجم نظامی ازسوی روسیه مقابله کند. باراک اوباما گفته است تلاش امریکا برای تعامل و همکاری با روسیه ادامه خواهد یافت، اما به موازات آن از روسیه خواهد خواست که همه فعالیت‌های نظامی خود را همسو با تعهدات بین‌المللی‌اش پیش ببرد. گفته می‌شود رهبران این 6کشور (امریکا به‌علاوه 5کشور شمال اروپا) در پایان نشست در کاخ‌سفید، با انتشار بیانیه‌یی مشترک نسبت به «تحرکات تحریک‌آمیز نظامی روسیه در حوزه دریای بالتیک» ابراز نگرانی کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، همزمان با ادامه استقرار این طرح پرتنش موشکی، حلقه دیگر اقدام‌های نظامی ناتو و امریکا برنامه‌ریزی اعزام و استقرار موقت و دایمی نیروهای پیاده و عملیاتی در جمهوری‌های شوروی سابق است به‌گونه‌یی که هم‌اکنون 5کشور با موقعیت بسیار حساس و حتی دچار تنش با روسیه میزبان نظامیان این پیمان و امریکا هستند.

استونی جمهوری شوروی سابق هم‌مرز با روسیه در حال برگزاری رزمایش بزرگی با ناتو است که تا یک هفته دیگر ادامه خواهد داشت. در این رزمایش 17روزه، 6هزار نظامی غربی ازجمله امریکایی، هلندی، انگلیسی و آلمانی با انواع جنگ‌افزارها عملیات مختلف نظامی را اجرا می‌کنند.

همزمان با این برنامه، ناتو اعلام کرده است که در حال بررسی برنامه استقرار 4هزار نظامی کشورهای عضو در استونی و لتونی هم‌مرز با روسیه و لیتوانی دیگر جمهوری شوروی سابق است که می‌تواند دایمی باشد. افزون بر این، گرجستان جمهوری سابق شوروی که با روسیه هم تنش‌های گسترده‌یی دارد، میزبان نظامیان امریکایی است که رزمایش مشترکی را اجرا می‌کنند. هدف از این رزمایش سنجش آمادگی نظامیان گرجی برای تشکیل واحد واکنش سریع ناتو اعلام شده که این واحد پس از پایان رزمایش شکل خواهد گرفت. بنا بر این گزارش، گام‌های نظامیان امریکا در جمهوری‌های شوروی سابق به مولداوی هم‌مرز روسیه هم رسیده است و هفته گذشته تانک‌ها و برخی جنگ‌افزارهای امریکایی در میان مخالفت معترضان وارد این کشور شد. ازسوی دیگر، در یک ماه گذشته سامانه راداری پوشش هوایی روسیه در منطقه بالتیک چهار بار موفق به ردیابی و رهگیری هواپیماهای تجسسی امریکا نزدیک مرزهای خود شد که با پرواز جنگنده‌های روسی مجبور به بازگشت شدند. اکنون اطلاعات انتشار یافته و جمع‌بندی این تحرکات نظامی غرب نشان می‌دهد که حرکت‌های گام‌به‌گام امریکا و ناتو برای توسعه نفوذ نظامی خود نزدیک مرزهای روسیه ادامه خواهد یافت. همین مساله باعث شده که تنش‌های امریکا و روسیه به حدی برسد که به گفته تحلیلگران سیاسی از زمان پایان جنگ سرد تاکنون بی‌سابقه بوده است. تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و الحاق کریمه به خاک این کشور، تحریم‌های گسترده علیه اقتصاد روسیه را در پی داشت. با این حال، این 6کشور (امریکا و 5کشور اروپایی) در بیانیه مشترک خود گفته‌اند که هرگاه روسیه کریمه را به قلمرو اوکراین بازگرداند، همه تحریم‌ها علیه این کشور لغو خواهند شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر