پرواز 90 میلیارد دلار از صندوق‌های سهام

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۷۳

گروه جهان

بر اثر ضعف اقتصاد جهان و کندی رشد اقتصادی منطقه یورو، سرمایه‌گذاران در حال خارج کردن پول‌های‌شان از صندوق‌های سهامی هستند. سرعت خروج سرمایه از این صندوق‌ها از سال2011 به این طرف بی‌سابقه بوده است و در مجموع تاکنون 90میلیارد دلار از صندوق‌های سهامی جهانی خارج شده است.

به گزارش فایننشال‌تایمز، مدیران پورتفولیوها و صندوق‌های پوششی، پولی که از این صندوق‌ها خارج می‌کنند را برای به‌دست آوردن سود بیشتر به بازارهای سهام وارد کردند که دیگر توسط سیاست‌های رادیکال بانک مرکزی اداره نمی‌شود و تازه در چند سال اخیر وضع خوبی هم نداشتند و با نوسان و رکود مواجه بودند.

البته بازارهای سهام توانسته‌اند از رکودی که در ابتدای سال گریبانگیرشان شده بود خود را نجات دهند اما اعتماد و اطمینان به بازار بازنگشته است و سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند در بیرون از گود تنها نظاره‌گر این روند باشند و در آن دخالتی نکنند. شاخص‌های استاندارد‌اند پورز، یورو استاکس و نیکی ژاپن از ابتدای ماه مه ‌همگی ضرر کرده‌اند. در هفته گذشته به تنهایی 7.4میلیارد دلار سرمایه از این صندوق‌های سهامی خارج شده است.

جیم تیرنی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت «آلیانس برناشتاین» در این باره گفت: «این روند یکی از جریانات ناشناخته بزرگ است که همه هم در ایجاد آن نقش دارند. اگر زمانی که نرخ بهره صفر بود حاضر به سرمایه‌گذاری نبودید و حالا هم که نرخ بهره منفی است، حاضر به سرمایه‌گذاری نباشید، چه‌ کار دیگری می‌توان انجام داد تا مردم را به صرف پول و سرمایه‌گذاری تشویق کرد.»خروج سرمایه‌ها از این صندوق‌ها، ناشی از نگرانی در مورد رشد اقتصادی ژاپن، منطقه یورو و نیز تردید در توانایی شرکت‌های بزرگ امریکایی برای تحمل و ازسر گذراندن چشم‌انداز اقتصادی شکننده است. درآمد شرکت‌های فعال در بخش تکنولوژی که به‌نوعی موتور رشد اقتصادی به‌شمار می‌رفتند در سه‌ماهه اخیر سال همچنین کاهش ارزش اپل به میزان 80میلیارد از زمانی که گزارش درآمد خود را در اول ماه آوریل اعلام کرده است، بسیار ناامید‌کننده بوده است. بسیاری از نگرانی‌هایی که بازارهای مالی با آن دست به گریبان بودند، در ابتدای سال همانند کاهش قیمت نفت و انرژی، ترس از سقوط اقتصادی رشد چین و حتی صحبت رکود در امریکا در ابتدای سال از‌بین رفت. با‌وجود این سرمایه‌گذارها نگران ریسک‌های ناشناخته‌یی هستند که می‌تواند ناشی از عوامل خارجی باشد. پائول کریستوفر استراتژیست ارشد موسسه سرمایه‌گذاری ولز فارگو در این باره گفت: «ما به هیچ عنوان در برابر ریسک‌ها مصون نیستیم. رویدادهای دوگانه‌یی وجود دارد که می‌تواند اثرات دوگانه‌یی داشته باشد. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از آنهاست. انتخابات اسپانیا و از همه مهم‌تر انتخابات ماه نوامبر امریکا دومین و سومین اتفاقاتی است که آینده سرمایه‌گذاری را ریسک‌پذیر می‌کنند. به خاطر این اتفاقات پیش‌رو و اینکه ما منتظر رشد در اقتصاد هستیم، مجبوریم در زمینه سرمایه‌گذاری دست به عصا حرکت کنیم.»

باوجود افزایش آمار فروش در امریکا و بهبود شاخص اعتماد مصرف‌کننده‌ها باز هم نگرانی‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد چراکه شاخص سهام استاندارد‌اند پورز در بازار امریکا روز جمعه با ضرری قابل‌توجه به پایین‌ترین حد خود در سال جاری رسید. تازه‌ترین قرائت‌ها از اقتصاد امریکا باتوجه به برآورده نشدن انتظارات در زمینه رشد مشاغل و ضعف تولیدات صنعتی در اروپا دورنمای مایوس‌کننده‌یی از خود به‌جا گذاشته است. بسته‌های محرک نامتعارف همانند تعریف نرخ بهره منفی ازسوی بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن باعث نشد که سرمایه‌گذاران تاثیر آنها را باور کنند، تاثیرشان هم آن‌قدر نبوده که این باور را ایجاد کند. سرمایه‌گذاران پیش از این هشدار داده بودند که چنین فعالیت‌هایی تاثیرگذار نیستند و بهتر این است که انجام نشود. باتوجه به این روند بزرگ‌ترین خروج سرمایه از سال2011 کاملا «قاطعانه» انجام شده است. کامرون برندت مدیر شرکت سهامی سرمایه‌گذاری در جهان گفت: «اعمال آخرین تغییرات در روند اقتصاد جهان شک و تردید را به روند سرمایه‌گذاری تزریق کرد. این شک و تردید درباره کارآمدی سیاست‌گذاری جدید در حوزه پولی یورو و ژاپن، فرسایش سود شرکت‌های بزرگ امریکایی و چینی و مشکلات پایه‌یی اقتصادهای نوظهور عامل اصلی عقب رانده شدن رشد اقتصادی است.»هفته گذشته بازارهای پولی نیز از تغییر جهت سرمایه‌ها از بازار سهام به بازار پولی سود بردند. صندوق اوراق قرضه جهانی، در 5روز کاری تا چهارشنبه 3.5میلیارد دلار سود به‌دست آوردند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری امریکا نیز سود 1.1میلیارد دلاری در هفته گذشته را تجربه کردند. با این حال ریسک در صندوق اوراق قرضه امریکا موجب شد تا این صندوق بزرگ‌ترین خروج سرمایه از ماه ژانویه را داشته باشد. اگرچه سرمایه‌گذاران دایما بر این نکته تاکید دارند که بسیاری از بازخرید‌های صورت گرفته در زمینه سهام تنها در مورد تعداد انگشت‌شماری از وجوه انجام گرفته است.

کن موناگان، رییس شرکت سرمایه‌گذاری «اموندی اسمیت برندی» اما امیدوار است و معتقد است که این صندوق به شرایط عادی باز خواهد گشت. وی می‌گوید: «بازار در حال حاضر اوضاع خوبی دارد. و این احساس وجود دارد که برای اعتبار سازنده است. ما شاهد این هستیم که این روزها پول صندوق برای میزان درآمد مشخصی به کار گرفته می‌شود. اینکه در اوایل سال کسی این کار را نمی‌کرد، یعنی پول را به کار نمی‌انداخت به دلیل نگرانی در مورد رکود، این امر کاملا موقتی بود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر