بخش خصوصی؛ پرچمدار مدیریت اقتصاد در فضای پسابرجام

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۶۲

در راستای نامگذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب، صبح دیروز همایش 2 روزه روسا و سفرای برخی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با موضوع «برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» در محل ساختمان شماره یک وزارت خارجه آغاز به‌کار کرد. قرار است روسای نمایندگی در جریان این نشست 2روزه، با استماع نقطه نظرات و دیدگاه مقامات ارشد دستگاه‌های اجرایی کشور، در خصوص راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و چگونگی رفع موانع آن تبادل‌نظر کنند. در نخستین روز همایش، پس از سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و

سید عباس عراقچی معاون وزارت خارجه، برخی مقامات اقتصادی دولت از جمله محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی، محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی در جمع سفرا سخنرانی کردند. (مشروح سخنان ظریف، صالحی و عراقچی در این جلسه را در صفحه 9 بخوانید)


جذب سرمایه‌گذار ضروری است

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی، در این همایش محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون رییس‌جمهور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: در دوره پس از برداشتن تحریم‌ها جهت رویکرد اقتصاد مقاومتی گام برداشته شده و در پرتو سند فرادست نظام و برنامه ششم کشور درصدد گام برداشتن برای رشد اقتصاد مطلوب هستیم. وی افزود: ایجاد رشد اقتصادی مبتنی بر ویژگی‌ها و مولفه‌های درون‌زا و مردمی بودن، توزیع متوازن ثروت و عدالت و دانش‌بنیان، استوار بوده و ما در این راستا خواهان رایزنی‌های لازم روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تحقق اهداف برنامه ششم در بخش خارجی هستیم. نوبخت پیرامون نتایج حاصله از افزایش مراودات کشورها با جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در کشور از مقطع امضای برجام را عملی کرده‌ایم و میزان صادرات نفت ایران پس از فضای پسابرجام به بیش از دوبرابر افزایش یافته است و حضور 8 رییس‌جمهور و 5 نخست‌وزیر و 3 رییس مجلس و 28 وزرای خارجه گویای آثار ملموس از انگیزه‌های کشورهای خارجی برای روآوری به اقتصاد رو به رشد ایران است. وی ضمن درخواست از سفرا جهت تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه‌های مختلف گفت: به موازات اقدامات جذب سرمایه‌گذاری ضروری است که واحدهای اقتصادی شرایط تحرک اقتصادی را فراهم کرده و حداکثر ظرفیت بهره‌وری را آشکار کند و در این راستا جهت جذب تامین منابع مالی و شرایط فاینانس در راستای اهداف برنامه توسعه ششم قدم بردارند.


فضای مساعد برای ایجاد شعب بانک‌های خارجی

در همین راستا، ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز گفت: تمام مساعی ما این است که برای استفاده حداکثری از فضای پسابرجام، مراودات با بانک‌های خارجی را به صورت عادی برگردانیم. وی در ادامه به ایجاد آرامش وثبات اقتصادی در پسابرجام اشاره کرد و گفت: برخی سازوکارهای بانکی به علت توقف چندساله این‌گونه مراودات نیاز به احیای استانداردهای جدید بانکی است که این اعاده‌سازی برگ‌های فنی نیز به زمان نیاز دارد. سیف افزود: خوشبختانه دیدار هیات‌های سیاسی و اقتصادی از کشورمان موجب شده است تا به موازات آن روابط بانکی به حالت طبیعی باز گردد تا بتوانیم از تفاهمنامه‌های اقتصادی بهره‌برداری کنیم. وی همچنین در پایان تاکید کرد: ما فضا را برای ایجاد شعب بانک‌ها در چارچوب اعتماد و منافع متقابل مساعد می‌بینیم.


اهمیت پسابرجام مهم‌تر از برجام است

محمد نهاوندیان رییس دفتر ریاست‌جمهوری نیز در این همایش گفت: برجام یک حرکت هماهنگ، عالمانه، مدبرانه و صبورانه برای برداشتن مانع تحریم‌ها از مسیر رشد اقتصادی ایران اسلامی است. وی تاکید کرد: برجام قرار نیست برای ما رشد اقتصادی به همراه بیاورد، بلکه یکی از عمده‌ترین موانع بر سر راه رشد اقتصادی را برطرف کرد تا با تکیه بر توان درونی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بیرونی بتوان رونق اقتصادی ایجاد کرد. اهمیت پسابرجام به ویژه در عرصه اقتصادی مهم‌تر از برجام است، اما باید این نکته مهم را در نظر داشت که تحقق انتظاراتی که از پسابرجام می‌رود، نیازمند همدلی در بهره‌گیری از فرصت‌ها و زمانبر است.

وی افزود: مقامات دولتی، فعالان بخش خصوصی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، موسسات رتبه‌بندی اقتصادی و ارائه مشاوره، رسانه‌ها، موسسات سرمایه‌گذاری و صندوق‌های ضمانت صادرات هفت بخش قابل توجه برای برنامه‌ریزی انجام مذاکرات هستند که باید برای مذاکره و تعامل با یکایک آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم. نهاوندیان همچنین تاکید کرد: در گسترش تعاملات اقتصادی به جهان باید اصلاح ساختار اقتصادی کشور و سپردن اقتصاد به بخش خصوصی را نیز مدنظر داشته باشیم. فعالان اقتصادی خارجی علاقه‌مند به حضور در اقتصاد ایران باید به کارآفرینان بخش خصوصی مرتبط شوند، چرا که آنها باید پرچمدار مدیریت اقتصاد باشند.

ارائه نتیجه همایش به رییس‌جمهوری

در همین راستا، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان، در حاشیه این همایش گفت: اقتصاد مقاومتی دارای ویژگی‌های فراوانی است اما دو ویژگی برون‌گرایی و درون‌زا بودن آن ویژگی‌های مهم‌تری محسوب می‌شوند. اقتصاد مقاومتی به لحاظ موتور محرکه در داخل کشور درون‌زاست و از منابع داخلی استفاده می‌کند اما برای تضمین اهداف اقتصاد مقاومتی دارای نقش برون‌گراست و ارتباطات مفصلی را برای تبادلات اقتصادی با سایر کشورها بر عهده خواهد داشت. وی تاکید کرد: گسترش ارتباطات خود مانع از هرگونه تحریمی در آینده می‌شود و همچنین کسانی که بخواهند در آینده هرگونه تحریمی را اعمال کنند می‌دانند که ضررهای بسیاری در انتظار آنها خواهد بود. عراقچی درخصوص نقش وزارت امور خارجه در تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: نقش سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در دوران تحریم با نقش کنونی آنها در دوران پسابرجام متفاوت‌ است چرا که در دوران تحریم آنها باید به حل مشکلات کشور و تامین نیازهای داخلی کمک می‌کردند و در حال حاضر و در شرایط پس از تحریم با توجه به ایجاد ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراهم شده، نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و وزارت خارجه در سطح کلان باید ماموریت خود را در راستای بارورکردن این زمینه‌ها و استفاده از این فرصت‌ها انجام دهند. وی افزود: در پایان این همایش، برای جمع‌بندی نهایی در حضور رییس‌جمهور خواهیم بود و نتیجه بحث‌ها و دستورالعمل‌های نهایی را در اختیار آقای روحانی قرار خواهیم داد تا از نظرها و ارشادهای وی بهره‌مند شویم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر